مقالات

چه تلویزیون هایی برای بازی مناسب هستند؟

تلویزیون مخصوص بازی

آیا دوست دارید بدانید کدام تلویزیون برای بازی مناسب است؟ آیا به دنبال تلویزیون مخصوص گیم هستید؟ تلویزیون‌های گیمینگ در بین افرادی که علاقه‌مند به گیم هستند بسیار پرطرفدار می‌باشند. انتخاب بهترین تلویزیون مخصوص بازی همواره موضوع بسیار داغی در بین کاربران است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌ها و خصوصیات تلویزیون‌های گیمینگ با ما در ادامه همراه باشید.

چه تلویزیون هایی برای بازی مناسب هستند

نکات مهم در هنگام خرید تلویزیون مخصوص بازی

در این قسمت برای شما توضیح خواهیم داد که برای خرید تلویزیون مخصوص بازی چه نکاتی را باید در نظر بگیرید.

حجم رنگ‌ها و گستره‌ی رنگی

طبیعتاً تلویزیونی که دارای حجم و گستره‌ی رنگی بیشتری باشد تجربه‌ی بازی لذت بخش را برای شما فراهم می‌کند و تماشای صحنه‌های بازی برای شما جذاب تر خواهد بود. در صورت مجهز بودن تلویزیون به فناوری HDR تاریک‌ترین سیاهی‌ها و روشن‌ترین سفیدی‌های تصویر را نشان می‌‎دهد.

رزولوشن تلویزیون

رزولوشن تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه تلویزیون است. در حال حاضر تلویزیون های موجود در بازار مانند تلویزیون های فول اچ دی دارای کمترین میزان  رزولوشن ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل می باشد. تلویزیون‌های فورکی 4K یا اولترا اچ دی  UHD دارای ۳۸۴۰ پیکسل افقی و ۲۱۶۰ پیکسل عمودی است. به دلیل تعداد پیکسل‌های بیشتر دارای کیفیت نمایش بهتری خواهد بود. بنابراین هرچه رزولوشن بیشتر باشد تصاویر را با شفافیت و وضوح بهتری مشاهده خواهید کرد که همین امر تأثیر بسزایی در روند بازی شما دارد. اگر علاقه‌مند به بالا بردن کیفیت تصویر تلویزیون خود هستید می‌توانید به مقاله بالا بردن کیفیت تصویر تلویزیون مراجعه کنید.

روشنایی تلویزیون

در صورتی که محیط اتاق گیم شما یا خانه روشن باشد میزان روشنایی تلویزیون از موارد مهم می‌باشد. بهتر است تلویزیون قادر به نمایش محتوا با میزان روشنایی دلخواه شما باشد تا در هنگام بازی از تماشای تصاویر نهایت لذت را ببرید. روشنایی صفحه نمایش تلویزیون رابطه مستقیمی با عملکرد آن دارد. به این صورت با میزان روشنایی بالاتر عملکرد صفحه نمایش نیز بهتر است.

رزولوشن-تلویزیون-مخصوص-بازی

سرعت تغییر تصویر یا موشن بلور

مقدار زمانی که طول می‌کشد تا تلویزیون بعد از نمایش یک رنگ سراغ نمایش رنگ دیگر برود را سرعت تغییر تصویر می‌گویند. هرچه سرعت تغییر بالاتر باشد به این معنا است که در کمترین زمان ممکن رنگ‌ها جابجا می‌شوند.

زاویه دید تلویزیون

زمانی که دوست دارید به صورت گروهی بازی کنید زاویه دید مناسب تلویزیون این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا همه بتوانید محتوای تلویزیون را به خوبی مشاهده کنید. توجه داشته باشید تلویزیون‌های دارای پنل IPS زاویه دید گسترده‌تری نسبت به پنل‌های VA دارند. شرکت‌های سازنده‌ای که در تلویزیون‌های خود از پنل VA استفاده می‌کنند هدفشان کنتراست بالاتر و کیفیت بیشتر است.

عمق رنگ مشکی

تلویزیون‌هایی که رنگ مشکی را عمیق‌تر نمایش می‌دهند علاقه‌مندان به گیم را بیشتر به خود جذب می‌کنند. برای انتخاب تلویزیون مخصوص بازی امروزه در بازار تلویزیون‌های LED و QLED از پنل VA برخوردار هستند. پنل VA با کنتراست بالایی که دارد رنگ مشکی عمیق‌تری تولید می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مدل‌ها مختلف پنل‌ها به مقاله انواع پنل‌های تلویزیون مراجعه کنید.

نرخ تأخیر

نرخ تأخیر مدت زمانی است طول می‌کشد تلویزیون تغییرات و دستورات را نمایش دهد، همچنین تأثیر بسزایی در اجرای صحنه‌های بازی دارد. توجه داشته باشید بهترین تلویزیون مخصوص گیم با نرخ تأخیر ۳۰ میلی ثانیه می‌باشد.

نرخ نوسازی(refresh rate)

نرخ نوسازی سرعت انطباق تصویر تلویزیون است و یک عامل تأثیر گذار در افزایش کیفیت تصویر تلویزیون می‌باشد. برای خرید بهترین تلویزیون برای بازی سرعت تصویر تلویزیون جزو فاکتورهایی است که باید در نظر بگیرید. هرچه نرخ نوسازی بالاتر باشد تلویزیون محتوا را سریع‌تر نمایش می‌دهد. در بازار تلویزیون‌هایی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز برای بازی موجود هستند. در صورتی که می‌خواهید با لذت و هیجان بیشتری بازی کنید، سراغ تلویزیون‎هایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بروید.

نرخ-بروزرسانی-تلویزیون-مخصوص-بازی

درگاه‌های ارتباطی

در انتخاب بهترین تلویزیون برای بازی به ورودی‌های تلویزیون نیز توجه کنید. به این نکته دقت کنید که تلویزیون منتخب شما ورودی‌های مورد نیازتان را داشته باشد. یادتان باشد ورودی‌های نسل جدیدتر بهتر می‌توانند محتوا را از سیستم یا کنسول بازی به تلویزیون شما انتقال بدهند.

بهترین تلویزیون مخصوص گیم در سال ۲۰۲۳

بهترین تلویزیون‌ها برای بازی در سال ۲۰۲۳ به ترتیب تلویزیون سامسونگ مدل S95C، تلویزیون ال جی مدل C3، تلویزیون A80 سونی هستند.

تأثیر تلویزیون‌های بزرگ بر تجربه بازی

در این قسمت به تأثیر بازی در تلویزیون‌های سایز بزرگ می‌پردازیم. اگر قرار است فاصله‌ی شما از صفحه نمایش دورتر باشد در این صورت یک صفحه بزرگ‌تر می‌تواند تجربه بازی لذت بخش را برای شما به ارمغان بیاورد. این که در خانه بر روی مبل بشینید و بازی کنید کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد در این صورت تلویزیون بهترین دستگاه برای وصل شدن به کنسول بازی شما می‌باشد. قبل از خرید تلویزیون حتماً مقاله‌ی تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی را مطالعه کنید.

برای گیمینگ تلویزیون OLED بهتر است یا LED ؟

در تلویزیون‌های LED پیکسل‌ها نور را توسط پنل موجود در پس زمینه دریافت می‎کنند. در حالی که پیکسل تلویزیون‌های OLED این توانایی را دارند تا به صورت جداگانه خاموش و روشن شوند. ما به عنوان راهنما برای معرفی بهترین تلویزیون برای بازی باید خدمت شما بگوییم اگر چه تلویزیون اولد از نظر کیفیت با تلویزیون‌های دیگر قابل مقایسه نیست اما صفحه نمایش تلویزیون‌های اولد از LCD مستعد سوختن تشکیل شده است. همین امر برای گیمرهای حرفه‌ای که بیش از ۱۰ ساعت در روز بازی می‌کنند می‌تواند مشکل ساز باشد.

برای گیمینگ تلویزیون OLED بهتر است یا LED

بهترین تلویزیون‌های گیمینگ ایرانی

تکنولوژی‌های جدید مانند فناوری HDR، پنل‌های IPS و VA در تلویزیون‌های ایرانی برند جی پلاس، اسنوا و دوو به کار رفته است. این تلویزیون‌ها از کیفیت تصویر بالایی نیز برخوردار هستند.

تلویزیون 65 اینچ جی پلاس مدل GTV-65PU721S : این تلویزیون از کیفیت تصویر 4K-Ultra HD با رزولوشن ۲۱۶۰× ۳۸۴۰ و فناوری HDR برخوردار است.

تلویزیون 65 اینچ اسنوا مدل SSD-65SA620U : دارای تکنولوژی  HDR و فناوری کوانتوم دات ( نمایش ۶۵ برابر رنگ بیشتر) می‌باشد. این تلویزیون از زاویه دید ۱۷۸ درجه و رزولوشن تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ برخوردار است.

تلویزیون 75 اینچ دوو مدل DSL-75S8000EU : دارای تکنولوژی HDR و کیفیت تصویر 4K با رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ می‌باشد.

حرف آخر

با مطالعه قسمت بالا در یافتیم نرخ بروز رسانی، رزولوشن، فناوری HDR، عمق و حجم رنگ‌ها جزء مواردی هستند که در هنگام انتخاب تلویزیون مخصوص بازی باید مورد بررسی قرار بگیرند. در نهایت شما با ویژگی‌های یک تلویزیون مخصوص بازی آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *