مقالات

هرآنچه درباره تلویزیون های اولد باید بدانید

تلویزیون OLED چیست

آیا برای شما هم سؤال پیش آمده که تلویزیون OLED چیست؟ در دنیای دیجیتال امروز فناوری‌ها و نمایشگر های متفاوتی در بازار تولید می‌شود. حدود ۱۰ سال پیش شرکت‌های پاناسونیک، ال جی و سونی تولید تلویزیون‌ها اولد را آغاز کرده‌اند. مواد به کار رفته در ساخت نمایشگر اولد بسیار نازک هستند، به همین منظور برای نمایشگرهای کاملاً شفاف و تلویزیون‌های رول شده ال جی طراحی شده‌اند. در ادامه به بررسی ویژگی های تلویزیون‌های اولد می‌پردازیم تا شما با این تلویزیون‌ها بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه تلویزیون OLED

برای اولین بار شرکت‌های بزرگ مانند سامسونگ و ال جی در سال ۲۰۱۲ از فناوری OLED در نمایشگر تلویزیون‌های خود استفاده کردند و در نهایت به تولید تلویزیون‌های اولد OLED پرداختند. با گذشت زمان برندهای دیگر مانند شرکت سونی نیز به ساخت این تلویزیون‌ها اقدام کرد.

تلویزیون OLED یعنی چه؟

کلمه اولد یا OLED مخفف عبارت Organic Light-emitting Diode به معنی دیود ارگانیک گسیل دهنده‌ی نور می‌باشد. برخلاف LCD در نمایشگرهای اولد هر پیکسل خودش نور خود را تأمین می‌کند. اولد از لایه‌ای ارگانیک بین دو الکترود تشکیل می‌شود. در تلویزیون‌های اولد LEDهای ارگانیک کوچکی بکار رفته است، الکتریسیته را دریافت و نور رنگی از خود ساطع می‌کنند. به همین منظور بر روی نمایشگر پیکسل‌ها به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و از کنتراست، شارپنس و دقت رنگ بسیار عالی برخوردار هستند.

تلویزیون-OLED-یعنی-چه؟

ویژگی‌های تلویزیون OLED چیست؟

در این قسمت به ویژگی‌های مختلف تلویزیون اولد می‌پردازیم.

زاویه دید

تلویزیون‌های اولد زاویه دید بهتری نسبت به تلویزیون‌های ال سی دی دارند. یکی از مزیت‌های تلویزیون اولد زاویه دید آن است. با تغییر زاویه در تلویزیون اولد عمق رنگ سیاه تغییر نمی‌کند. اما در تلویزیون‌های ال سی دی در زاویه‌ی ۴۵ درجه رنگ سیاه درصد بالایی روشن تر می‌شود، این امر تأثیر نامطلوبی بر کیفیت تصاویر می‌گذارد و رنگ سیاه را کاملاً خاکستری نشان می‌دهد.

مصرف انرژی تلویزیون اولد

مصرف انرژی در تلویزیون اولد مقدار ثابتی ندارد زیرا تلویزیون اولد هنگام نمایش رنگ سیاه پیکسل مورد نظر را خاموش می‌کند. پس با توجه به همین امر مقدار مصرف انرژی در تلویزیون اولد بسته به محتوای پخش شده متغیر است.

دقت رنگ‌ها

در تلویزیون‌های اولد دقت رنگ هر پنل با پنل دیگر متفاوت است زیرا آن‌ها را به دلیل ماهیت‌شان نمی‌توان با دقت رنگ یکسان تولید کرد. کالیبره نبودن رنگ‌ها به صورت پیش فرض ایراد کوچک تلویزیون‌های اولد می‌باشد. کالیبراسیون همه‌ی تلویزیون‌ها برای تولید کنندگان اولد کار زمان بر و پر هزینه‌ای است. برای انجام فرایند کالیبره کردن تلویزیون به تصویر استاندارد نیاز است تا با استفاده از آن بتوان از طریق تنظیمات رنگ تلویزیون به کالیبره کردن پرداخت.

روشنایی و کنتراست

روشنایی یک نمایشگر با واحد نیت اندازه گیری می‌شود. نسبت کنتراست نیز با نسبت کمترین و بیشترین روشنایی اندازه گیری می‌شود. به این صورت تلویزیون اولد OLED در تاریک‌ترین حالت ممکن روشنایی به اندازه صفر نیت تولید می‌کند، در نتیجه منجر به نسبت کنتراست بی‌نهایت می‌شود. تلویزیون OLED ال جی در روشن‌ترین حالت ممکن ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیت روشن می‌شود. اگر مکانی که می‌خواهید از تلویزیون استفاده کنید مکان روشنی می‌باشد و در تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد، تلویزیون اولد گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست. تلویزیون اولد از کنتراست عالی برخوردار است اما گزینه‌ی مناسبی برای محیط‌های کم نور می‌باشد.

HDR

 تلویزیون‌های اولد کنتراست بالایی دارند همین امر در افزایش تعداد رنگ‌ها مؤثر است. از مزیت‌های تلویزیون‌های اولد برخورداری آن‌ها از فناوری HDR می‌باشد. فناوری HDR یا طیف دینامیک بالا نسبت کنتراست بالا و طیف رنگ‌های گسترده‌تری را برای بیننده فراهم ‌می‌کند، سطح جزئیات قابل رؤیت تا حد ممکن بهبود می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری به مقاله تکنولوژی HDR چیست مراجعه کنید.

رزولوشن 4K

قابلیت HDR و کیفیت 4K از مزایای تلویزیون‌های اولد می‎باشد. رزولوشن کیفیت تصویر 4K ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است. میزان رزولوشن مربوط به تعداد پیکسل‌های نمایشگر می‌باشد. به این صورت که نمایشگرهای 4K دارای ۸ میلیون پیکسل هستند.

طول عمر تلویزیون های اولد

در این قسمت به بررسی طول عمر تلویزیون اولد می‌پردازیم. عمر تلویزیون‌های اولد نسبت به تلویزیون‌های معمولی بیشتر است این تلویزیون‌ها حدوداً بیشتر از ۵۰ هزار ساعت عمر دارند. به‌طور مثال اگر در طول روز ۶ ساعت به تماشای تلویزیون می‌پردازید بنابراین تلویزیون بیش‌تر از ۲۲ سال عمر خواهد کرد. نکاتی وجود دارند که برای افزایش طول عمر تلویزیون به کار می‌روند. در این صورت می‌توانید از مقاله‌ی دیگر ما کمک بگیرید.

طول-عمر-تلویزیون-های-اولد

ضخامت و وزن اولد

تلویزیون‌های اولد را می‌توان در ضخامت‌های بسیار نازک به‌طور مثال ضخامت ۵ میلی‌متری برای سایز تلویزیون ۶۵ اینچی تولید کرد. با تکامل فناوری‌های جدید در ساخت نمایشگر تولید کنندگان موفق به تولید پنل‌های اولد در کمترین ضخامت ممکن شده‌اند. شرکت ال جی تلویزیون Wallpaper یا کاغذ دیواری را با ضخامت ۱ میلی متر به بازار ارائه کرده است. از دیگر مزیت‌های تلویزیون‌های OLED وزن سبک آن‌ می‌باشد که از این نظر از رقیب بالارده‎ای مانند سامسونگ سبک‌تر هستند. اگر دوست دارید از گران یا ارزان بودن این تلویزیون‌ها باخبر شوید در ادامه با ما همراه باشید.

قیمت تلویزیون های اولد

تمامی تلویزیون‎های OLED از فناوری HDR و 4K برخوردار هستند بنابراین همین موضوع به قیمت تلویزیون‌ های اولد می‌افزاید. شما در این تلویزیون‌ها مدل رده پایین یا میان رده پیدا نخواهید کرد. در نتیجه هرگز تلویزیون اولد را با محصولات رده پایین غیر هوشمند که به فناوری HDR مجهز نیستند، مقایسه نکنید. تلویزیون‌های OLED نسبت به دیگر تلویزیون‌ها گران‌تر هستند اما با توجه به کیفیت بالایی که ارائه می‌دهند از قیمت مناسبی برخوردارند. اگر به دنبال بهترین تلویزیون بازار بوده و از بودجه کافی برخوردار هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تلویزیون‌های اولد سونی یا ال جی را تهیه کنید.

پخش تصاویر سه بعدی در تلویزیون‌های OLED

در تلویزیون‌های اولد دو نوع فناوری سه بعدی اکتیو و پسیو اجرا می‌شود. تصاویر سه بعدی انقدر واضح هستند که دیدن صحنه‌ها هیجان و رضایت کامل را برای بیننده فراهم می‌کند. همچنین در تلویزیون‌های ال جی فناوری سه بعدی پسیو به کار رفته است.

تلویزیون اولد RGB یا اولد WHITE

تکنولوژی اولد در دو مدل RGB و WHITE در بازار وجود دارد. تکنولوژی RGB شبیه به پلاسما دارای پیکسل مجزا سبز، قرمز و آبی می‌باشد. در تکنولوژی WHITE OLED عناصر رنگ‌های قرمز، سبز و آبی با یکدیگر ترکیب شده است و با عبور جریان از این عناصر رنگ سفید تولید می‌شود. نور سفید تولید شده در این روش پایدار می‌باشد و احتمال تغییر رنگ در آن کمتر است. در WOLED تولید نمایشگر با سایزهای مختلف بسیار ساده بوده و طبق گفته شرکت ال جی این روش هزینه تولید کمتری دارد.

آیا نگران سوختن تلویزیون اولد باشیم؟

سوختن پیکسل به این صورت می‌باشد که یک تصویر یا سکانس یک علامت دائمی بر روی صفحه نمایش باقی می‌گذارد. تولید کنندگان تلویزیون مانند شرکت ال جی سعی در کاهش سوختگی پیکسل دارند. با ویژگی‌های محافظ صفحه نمایش صفحه را در فواصل منظم و کیفیت تصویر را حفظ می‌کند. با ویژگی Logo Luminance Adjust می‌توان نشان‌های ثابت بر روی صفحه نمایش و کاهش روشنایی را برای کمک به ماندگاری تصویر حفظ کند. اگر ساعت‌های زیادی به تماشای تلویزیون می‌پردازید در این صورت تلویزیون اولد برای شما مناسب نمی‌باشد.

نظر کاربران درباره تلویزیون OLED چیست؟

با بررسی نظرات کاربران در این قسمت به تجربیات و اطلاعات آن‌ها درباره‌ی تلویزیون اولد می‌پردازیم. خیلی از کاربران از کیفیت تصویر این تلویزیون‌ها بسیار راضی بوده‌اند. برخی از افراد به کم مصرف بودن این تلویزیون اشاره داشتند. اکثر کاربران نیز در ارتباط با احتمال پیکسل سوختگی یکدیگر را آگاه می‌کردند که در اثر گرما امکان دارد پیکسل‌ها نیم سوخت شوند. هنگام بررسی نظرات با بحث مهمی در مورد سایه انداختن آرم شبکه‌ها بر روی نمایشگر تلویزیون مواجه شدیم. یکی از راه حل‌هایی که کاربران پیشنهاد دادند، به این صورت بود که بیش‌تر از یک یا دو ساعت یک شبکه ثابت را مشاهده نکنید. برخی دیگر از مشکل پسماند تصویر گفته اند. برای از بین رفتن سایه در تلویزیون اولد اجازه دهید تا به مدت چند روز همان تصاویر بر روی تلویزیون پخش شوند.

نظر کاربران درباره تلویزیون OLED چیست؟

تلاش برای رفع معایب تلویزیون اولد

برای کاهش سوختگی پیکسل‌ها شرکت‌های سازنده تلویزیون اولد روش‌های مختلفی را به کار برده اند. برای مثال شرکت ال جی برای رفع این مشکل در قسمت نمایشگر تلویزیون، در ساختار پیکسل‌ها تغییر ایجاد کرده است. لازم به ذکر است شرکت‌های تولید کننده سعی دارند تا در پنل‌های جدید خطر سوختگی پیکسل‌های نمایشگر را  کاهش دهند اما همچنان امکان پیکسل سوختگی وجود دارد.

آینده OLED چیست؟

تلویزیون‌های اولد گران قیمت هستند اگر این تلویزیون‌ها مقرون به صرفه نیستند ارتباطی با  بد بودن آن‌ها ندارد. کاهش قیمت همیشه جزو خبرهای خوب برای کاربران است. شرکت سامسونگ در تلاش است نوع جدیدی از پنل OLED برای بهبودی روشنایی تولید کند. این فناوری در حال توسعه است و به زودی در بازار عرضه می‌شود. تلویزیون‌های رول شونده برند ال جی به نظر می‌رسد که در آینده تولید گسترده‌تری داشته باشد.

حرف آخر

تلویزیون OLED به دلیل ویژگی‌هایی که دارد نسبت به دیگر تلویزیون‌‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این تلویزیون برای گیمرها و افرادی که بسیار علاقه‌مند به تماشای فیلم هستند بهترین گزینه می‌باشد. در این قسمت برای آشنایی بیشتر به ویژگی‌ها، مزایا و معایب تلویزیون‌های OLED پرداختیم و درک کاملی از اینکه تلویزیون OLED چیست را داشتید. امیدوار هستیم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *