مقالات

معرفی انواع پنل های تلویزیون + مقایسه IPS ، VA ، Tn

انواع-پنل-های-تلویزیون

پنل تلویزیون از اصلی‌ترین قطعات تلویزیون می‌باشد که تصاویر را به شما نمایش می‌دهد. مهم‌ترین اجزا تشکیل دهنده تلویزیون پنل آن است که با انواع پنل های تلویزیون در ادامه آشنا خواهید شد. با توجه به تنوع در فناوری ساخت این پنل‌‌ها، باید در زمان خرید با کسب اطلاعات در مورد تفاوت بین انواع پنل‌ها، یک انتخاب مناسب داشت. ما با معرفی و بررسی انواع پنل‌های تلویزیون به شما کمک خواهیم کرد تا پنلی که با نیاز‌های شما مطابقت دارد را مشخص و پیدا کنید.

پنل تلویزیون چیست؟

پنل یا همان نمایش کریستال مایع از مهم‌ترین قطعات تلویزیون هستند که میلیون‌ها نقطه کوچک اند و با کنار هم قرار گرفتن این قطعات کوچک صفحه‌نمایش تلویزیون تشکیل می‌شود. panel همان بخشی است که تصاویر را به کاربر نمایش می‌دهد. خرابی این بخش از تلویزیون موجب خواهد شد که هیچ‌گونه تصویری بر روی صفحه‌نمایش مشاهده نشود. انواع پنل‌های تلویزیون IPS، VA و TN می‌باشند که ویژگی‌های خاص خود را دارند. این پنل‌ها از لحاظ قیمت، طیف رنگی، میزان کنتراست و سرعت پاسخ‌دهی متفاوت هستند.

معرفی انواع پنل‌های تلویزیون

پنل  IPS

 یکی از انواع پنل های تلویزیون پنل IPS می‌باشد که یک نوع نمایشگر رایج برای بهترین تلویزیون‌ها است. اجازه دهید کمی درمورد اینکه چگونه این پنل‌ها خود را از انواع دیگر متمایز می‌کنند، صحبت کنیم. تک‌تک پیکسل‌ها در یک صفحه‌نمایش LCD از کریستال‌های مایع تشکیل شده‌اند که با ولتاژ فعال می‌شوند، این همان چیزی است که رنگ تولید می‌کند. یک پنل IPS کریستال‌های خود را به صورت افقی، موازی با بستر شیشه‌ای تراز می‌کند. فن‌آوری IPS تا حدی برای بهبود عملکرد رنگ و زاویه دید گسترده نمایشگر توسعه یافته است. رنگ‌ها را طبیعی‌تر نشان می‌دهند. پنل‌های IPS کنتراست ضعیف‌تری نسبت به پنل‌های دیگر دارند. دارای دقت رنگ عالی و زوایای دید عالی می‌باشند. نسبت به پنل‌های TN پراکندگی نور کمتری دارند اما رنگ مشکی را واقعی‌تر نمایش می‌دهند.

پنل- IPS

پنل‌ VA

یکی دیگر از انواع پنل های تلویزیون پنل‌های VA می‌باشد که یک نوع نمایشگر رایج برای تلویزیون‌هاست. اکثر تلویزیون‌های LCD/LED که در بازار پیدا می‌کنید از پنل‌های VA استفاده می‌کنند. پنل‌های VA کریستال‌های مایع خود را به صورت عمودی تراز می‌کنند. آن‌ها به جای اینکه موازی با لایه شیشه ای باشند، عمود بر بسته شیشه‌ای قرار دارند. وقتی با ولتاژ مواجه می‌شوند، کریستال‌ها کج می‌شوند و نور را از خود عبور می‌دهند و رنگ تولید می‌کنند. این موقعیت نحوه رفتار کریستال‌های مایع را تغییر می‌دهد. بدون هیچ ولتاژی، کریستال‌های مایع در یک پنل VA  کج نمی‌شوند، اگر هدف شما مسدود کردن نور و ایجاد عمق تصویر باشد، نتیجه بهتری دارد. ویژگی‌های پنل VA مشابه پنل IPS است اما کنتراست آن شبیه پنل‌ TN می‌باشد. دارای کنتراست بالا می‌باشد اما زاویه دید آن از پنل IPS کم‌تر است. پنل‌های VA نسبت به سرعت پاسخ‌دهی بالا، قیمت کمتری دارند.

پنل TN

یکی دیگر از انواع پنل‌ها، پنل TN است که از نمایشگر‌های نسبتاً رایج برای رایانه هستند. مولکول‌های کریستال مایع آن‌ها میان دو ورق شیشه‌ای هستند و عمودی چیده می‌شوند. زمان پاسخگویی سریع و مدیریت عالی در تاری حرکت دارند. با این حال این پنل‌ها معمولاً در تولید تلویزیون استفاده نمی‌شوند. به علت سرعت تصویر بالای که دارند برای بازی استفاده می‌شوند و برای گیمر‌ها مناسب هستند. نرخ بروز رسانی بالایی دارند که پنل‌های IPS هم همین ویژگی را دارند اما با قیمتی گران‌تر و این پنل‌های TN قیمت مناسب‌تری دارند. از موارد منفی آن‌ها می‌توان به زاویه دید محدود‌تر و ضعیف بودن در نمایش طیف رنگ‌ها اشاره کرد. پنل‌های TN نسبت به نرخ بروزرسانی و زمان پاسخگویی بالا قیمت مناسبی دارند. دارای امکان بازتولید رنگ در اکثر موارد هستند و زاویه دید ضعیف‌تری دارند.

برای بازی‌های آنلاین می‌توانید از پنل‌های TN به دلیل سرعت پاسخ‌دهی بالا تهیه کنید. البته پنل‌های IPS هم مناسب بازی های آنلاین هستند اما مبلغ بالا‌تری دارند.

نرخ بروز رسانی یا Refresh Rates چیست؟

 به تعداد دفعاتی که صفحه‌نمایش شما در یک ثانیه بازسازی می‌شود، نرخ به روزرسانی میگویند. برای مثال اگر نرخ بروزرسانی صفحه نمایش شما 60 هرتز باشد، تصویر شما 60 بار در ثانیه بروزرسانی می‌شود. در صفحه‌نمایش با نرخ بروز رسانی بالاتر، تصاویر صاف‌تر و باکیفیت‌تر هستند. برای تماشای مسابقات ورزشی و بازی‌ها‌ی ویدیویی مناسب می‌باشد. تاری تصویر را کاهش می‌دهد و با پخش روان و سریع از تماشای برنامه‌ها لذت بیشتری می‌برید. بهترین مقدار آن برای استفاده‌ی روزمره ۶۰ هرتز است. اگر قصد بازی کردن با تلویزیون را ندارید اینکه نرخ بروز رسانی چیست و چه اندازه ای است؟ اهمیت زیادی ندارد. برای مثال مقدار ۱۴۴ هرتز مناسب بازی‌های آنلاین و رقابتی توسط گیمر‌های حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کاربر عادی مناسب نیست.

نرخ-بروزرسانی

زمان پاسخگویی یا Response Time چیست؟

مشخص کننده مقدار شفافیت در پیکسل کریستال مایع صفحه   LCD در هنگام شکل‌گیری تصویر است. بر اندازه‌گیری مدت زمانی که طول می‌کشد زمان پاسخ پیکسل، پیکسل معینی را روی صفحه‌نمایش تغییر رنگ دهد اشاره دارد. تار شدن تصاویر از مشخصات وابسته به زمان پاسخ‌دهی است. با زمان پاسخ‌دهی ّسریع‌تر، تاری کم‌تری ایجاد می‌شود و تصویر کیفیت بیشتری خواهد داشت.

باز تولید رنگ چیست؟

باز تولید رنگ، گستره رنگی یا وسعت رنگ‌هایی است که می‌تواند توسط یک صفحه‌نمایش، نشان داده شود و به دو ویژگی طیف رنگ و دقت رنگ اشاره دارد. طیف رنگی مختلف بسیار زیادی وجود دارد. صفحه‌نمایش‌ها در طیف رنگی که می‌توانند تولید کنند محدود هستند. هر دستگاه یک یا چند استاندارد رنگی را دنبال می‌کند. طیف رنگ میزان رنگ‌هایی است که یک صفحه‌نمایش نشان می‌دهد. دقت رنگ میزان تمایز رنگ‌ها از یکدیگر هستند. دقت رنگ بر روی کل محتوا تلویزیون تأثیر دارد. اکثر تلویزیون‌ها با تغییر کمی در تنظیمات ساخت آن‌ها، از دقت رنگ بسیار خوبی برخوردار می‌شوند.

کنتراست تصویر چیست؟

کنتراست در طبیعی بودن و کیفیت تصویر نقش دارد. فاکتوری برای مشخص کردن کیفیت تصویر می‌باشد که تصویر خوب و بد را مشخص می‌کند. کنتراست بالا در اتاق‌های تاریک با تماشای صحنه‌های تاریک قابل درک است.

در برخی از تلویزیون ها از تکنولوژی HDR استفاده شده است که رنگ بیشتری به تصویر شما می‌دهد و نور صفحه تلویزیون شما را به صورت خودکار افزایش میدهد. اگر تلویزیون شما به این تکنولوژی مجهز باشد کیفت تصویر خوبی را به شما خواهد داد . برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی HDR مقاله تکنولوژی HDR چیست را بخوانید.

کنتراست-چیست

کدام پنل برای تلویزیون بهتر است؟

اگر تلویزیون را برای تماشای دسته جمعی و فضای بزرگ می‌خواهید پنل‌های IPS را به دلیل زاویه دید گسترده‌تر انتخاب کنید. این پنل‌ها از اطراف هم کیفیت تصویر را حفظ می‌کنند. پنل IPS نسبت به ضربه مقاوم تر است و سرعت پاسخ‌دهی بیشتری دارد. اگر اهل انجام کارهایتان در صفحه‌نمایش تلویزیون هستید، سرعت عملکرد پنل IPS به شما کمک فراوانی خواهد کرد. پنل VA جهت تماشای برنامه‌های تلویزیون در فضای کوچک، کم‌ نور و برای استفاده‌های طولانی مدت مناسب است. اگر شما اهل فیلم نگاه کردن هستید می‌توانید به کمک وضوح تصویر پنل‌های VA، از تماشای فیلم مورد علاقه خود با بهترین کیفیت لذت ببرید. پنل VA نسبت به پنل IPS قیمت کمتر و کنتراست بالاتری دارد. برای بازی‌های آفلاین پنل‌های VA مناسب هستند. همچنین می‌توانید از پنل‌های IPS وهم از پنل‌های VA برای کارهای گرافیکی استفاده کنید.

تفاوت پنل IPS و VA

پنل VA در تولید سطوح سیاه عمیق تر، مشابه IPS هستند و این به ایجاد تصویری غنی از جزئیات کمک زیادی می‌کند. پنل‌های IPS می‌توانند با ارائه یک تصویر فوق العاده روشن برای جبران سطوح سیاه نسبتاً کم عمق، این مشکل را کاهش دهند. پنل‌های IPS کریستال‌های مایع خود را به صورت افقی تراز می‌کنند، اما پنل‌های VA کریستال‌های مایع را به صورت عمودی تراز می‌کنند. با توجه به موقعیت‌های کریستال‌های مایع،  پنل‌هایIPS  زاویه دید گسترده تری دارند. پنل‌های IPS معمولاً انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به تلویزیون‌هایی با پنل‌ VA ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر پنل‌های IPS برای تماشا‌ی گروهی ( یا هر موقعیتی که بیننده ممکن است نیاز به نشستن در زاویه خارج از آن داشته باشد ) قابل اعتماد‌تر است.

از لحاظ نمایش طیف رنگی، پنل‌های IPS با توجه به ماهیت سخت افزارشان رنگ‌های گسترده‌تری را ارائه می‌دهند. نکته نهایی اینجاست که  پنل‌های IPS به‌طور قابل توجهی بهتر‌از پنل‌های VA در مورد زاویه دید و تا حدودی بهتر از پنل‌های VA در مورد رنگ هستند. با این حال پنل‌های VA تقریباً همیشه سطوح سیاه عمیق‌تر و کنتراست کلی بهتری را ارائه می‌دهند. از آنجایی که پنل های VA  نور را بهتر مسدود می‌کنند، صرف نظر از نوع نور پس‌زمینه LED، یکنواختی نور پس‌زمینه بهتری دارند. پنل‌های VA قیمت کمتری نبست به پنل‌های IPS دارند. پنل‌های IPS در برابر ضربه نسبت به پنل‌های VA مقاوم‌تر هستند و مصرف انرژی پنل‌های IPS کمتر از پنل‌های VA می‌باشد.

آیا میدانستید در تنظیمات تلویزیون هم میتوان تنظیماتی انجام داد که به بالا رفتن کیفیت تصویر تلویزیون کمک کند؟

تفاوت-پنل-IPS-و-VA

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع پنل های تلویزیون آشنا کنیم. شما این امکان را دارید با مراجعه به سایت شرکت سازنده تلویزیون در قسمت مشخصات مرتبط با صفحه‌نمایش آن ، تشخیص دهید که چه نوع پنلی در ساخت آن به کار رفته است. در نهایت در صورت تصمیم به خرید می‌توانید از فروشگاه اینترنتی خانه سپید خرید خود را انجام دهید. نکته مهم این است که بدانید دستگاه مورد نظرتان را برای چه کاری می‌خواهید. هرکدام از پنل‌های ویژگی‌های خاص خود را دارند. شرایط شما تعیین می‌کند که کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است. برای استفاده‌ معمولی و کاراهای اداری طبیعتاً اولویت شما قیمت محصول است و محصولی که مناسب ترین قیمت را دارد انتخاب کنید. خوشحال می‌شویم جهت بهبود کیفیت مطالب سایت، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *