مقالات

چگونه ماشین لباسشویی خود را تمیز نگه داریم؟

نمیز کردن ماشین لباسشویی

این باور غلط شاید در خیلی از افراد وجود داشته باشد؛ ماشین لباسشویی که خود وسیله‌ای برای شست‌و‌شو است نیازی به شستن و تمیز کاری ندارد. اما این دستگاه نیز مانند هر وسیله‌ دیگری به دلایل مختلف نیاز به شست‌وشو و مراقبت دارد تا عمر مفید و کارایی آن افزایش یابد. شستن لباس‌های کثیف داخل محفظه‌ آن باعث ورود میکروب‌ها به داخل درز و شکاف‌ها و سوراخ‌های دیگ شست‌وشو می‌شود که اگر تمیز نشوند، به دلیل رطوبت و فضای تاریک، تکثیر یافته و به مرور زمان باعث اختلال در شست‌وشوی مناسب و تمیز لباس‌ها و همچنین کاهش کارایی دستگاه و ایجاد بوی بد می‌شود. بنابراین انتخاب روش مناسب در طرز تمیز کردن ماشین لباسشویی برای حفظ کیفیت و کارایی آن امری ضروری است. نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی راهکارهای مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن ماشین لباسشویی

چندین راه مختلف برای شستن ماشین لباسشویی وجود دارد که باعث جرم‌گیری و تمیز شدن دستگاه شما می‌شود. استفاده از سرکه، جوش شیرین، اسید سیتریک، آمونیاک، مواد سفیدکننده، جرم‌گیری با قرص جرم‌گیر و … در تمیز کردن داخل ماشین لباسشویی مرسوم است. استفاده از یک ابر شست‌وشو یا اسفنج، مسواک و حوله هم برای شست‌وشو به کارتان می‌آید.

برای اطلاع از قیمت های ماشین لباسشویی آبسال به صفحه خرید ماشین لباسشویی آبسال مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی

می‌توان گفت که محفظه‌های شوینده در تمامی مدل‌های ماشین لباسشویی، قابلیت جدا شدن و خارج شدن از بدنه دستگاه را دارند (معمولا به کمک کشیدن یک زبانه کوچک می‌توانید این کار را انجام دهید، اگر موفق نشدید از دفترچه راهنمای دستگاهتان کمک بگیرید). بنابراین بهتر است به صورت مرتب آن را تمیز کنید تا مانع از ورود میکروب‌ها از طریق این محفظه به سمت لباس‌ها شوید. برای این کار بهتر است محفظه را پس از خارج کردن، داخل مخلوط آب داغ و صابون یا یک ماده ضدعفونی کننده مثل سرکه قرار دهید. در مرحله بعدی با استفاده از یک براش مثل مسواک قسمت‌های مختلف مثل حفره‌های محفظه را با دقت تمیز کنید. پس از اتمام این مرحله با یک حوله یا دستمال تمیز شروع به خشک کردن محفظه کنید.

برای اطلاع از قیمت های ماشین لباسشویی آبسال به صفحه خرید ماشین لباسشویی بست مراجعه کنید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

لاستیک، برای جلوگیری از خروج آب، هنگام روشن شدن و کار کردن ماشین، در دستگاه تعبیه شده است. جرم و کپک زدن لاستیک می‌تواند ناشی از بسته شدن درب ماشین بلافاصله پس از اتمام کار آن باشد چرا که رطوبت همیشگی آن می‌تواند مکان مناسبی برای رشد و تجمع کپک و میکروب‌های سیاه رنگ باشد. این موضوع می‌تواند به مرور باعث نفوذ آن‌ها به داخل دیگ شست‌وشو و قرارگیری بر روی لباس‌ها شود که مستعد ایجاد انواع بیماری‌های پوستی برای شما باشد و سلامتی شما را به خطر بیندازد. بنابراین بهتر است به صورت دوره‌ای و مرتب تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی را در برنامه خود قرار دهید.(هنگام بلند کردن لاستیک از روی فلز، باید مراقب باشید پاره یا از آن جدا نشود)

برای تمیز کردن آن از چند روش می‌توانید استفاده کنید:

  • استفاده از آب لیمو ترش 
  • استفاده از مایع سفیدکننده (ترکیب کردن نسبت‌های مساوی از آب و مایع با هم)
  • استفاده از سرکه 

سپس اسپری کردن محلول به دست آمده روی لاستیک و تمیز کردن آن به وسیله‌ یک پارچه یا حوله خشک.

برای اطلاع از قیمت های ماشین لباسشویی آبسال به صفحه خرید ماشین لباسشویی پاکشوما مراجعه کنید.

تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

وظیفه فیلتر تصفیه‌کننده آب که در درب کوچک پایین ماشین لباسشویی جای گرفته، جلوگیری از ورود زباله‌ها و تصفیه آب است. رسوباتی که در اثر تصفیه نشدن آب به وجود می‌آید باعث فرسودگی و خرابی دستگاه‌های برقی می‌شود. برای خروج آب کثیف، جرم و رسوبات حاصل از شستن لباس‌ها، از فیلتر آب استفاده می‌شود. فیلتر کف لباسشویی از خروج اشیا، پرز لباس‌ها (مخصوصا لباس‌های پشمی) و … به داخل پمپ تخلیه جلوگیری می‌کند. تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی یا در صورت نیاز، تعویض آن تاثیر بسیار بالایی در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی دارد. مواردی که ممکن است به دلیل کثیفی فیلتر لباسشویی باشد و نیاز به تمیز کردن داشته باشد:

  • خشک نشدن کامل لباس‌ها
  • خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی هنگام کار کردن
  • تمیز نشدن لباس‌ها
  • نشتی آب
  • هنگام تخلیه آب ماشین، صفحه نمایشگر، ارور نشان می‌دهد.
  • و …

لیست بهترین ماشین لباسشویی ایرانی به همراه امکانات هریک را بشناسید.

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه

استفاده از سرکه یکی از روش‌های تمیز کردن ماشین لباسشویی است. در ماشین‌های لباسشویی درب از بالا برای تمیز کردن داخل ماشین لباسشویی، بهتر است تنظیمات آن‌ را روی طولانی‌ترین چرخه شست‌وشو و دمای آن را روی گرم‌ترین حالت قرار دهید. سپس هنگامی که ماشین در حال کار کردن است درب آن‌ را باز کرده و چهار لیوان سرکه (معادل ۹۴۶ میلی‌لیتر) را داخل محفظه بریزید. سپس بعد از 5 دقیقه کار کردن، آن‌ را خاموش (در حالت ایست قرار دهید) و درب آن را باز کنید اما آب را تخلیه نکنید و به مدت یک ساعت اجازه دهید همانطور بمانند. بعد از این مدت دوباره ماشین را روشن کنید (از حالت ایست خارج کنید) و اجازه دهید چرخه شست‌وشو را کامل کند و آب آن تخلیه شود. سپس با یک دستمال یا حوله، آن‌ را خشک کنید.

در انواع درب از جلو نیز، معادل 75% لیوان (177 میلی‌لیتر) سرکه در محفظه شوینده یا دیگ شست‌وشو ریخته، دمای ماشین را در گرم‌ترین مقدار، و حالت آن‌ را به روی نرمال تنظیم کنید (در صورت عدم وجود تنظیم حالت، روی سفید کردن یا لکه‌گیری تنظیم شود). بعد از اتمام چرخه شست‌وشو، چرخه آبکشی را تکرار کنید (این بار بدون سرکه و مواد شوینده) تا بوی سرکه و همچنین آلودگی‌ها از بین بروند.

برای اطلاع از قیمت های ماشین لباسشویی آبسال به صفحه خرید ماشین لباسشویی جی پلاس مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین 

طرز تمیز کردن ماشین لباسشویی با استفاده از جوش شیرین نیز می‌تواند مکملی برای استفاده از سرکه باشد. سرکه و جوش شیرین به‌طور طبیعی توانایی حل رسوبات معدنی، میکروب‌ها و کپک‌ها را در خود دارند. در انواع ماشین لباسشویی درب از بالا می‌توانید با اضافه کردن یک لیوان محلول آب و جوش شیرین به مواد قبلی، به تمیزی بهتر و عمیق‌تری دست پیدا کنید. در انواع درب از جلو نیز می‌توانید با اضافه کردن مقداری جوش شیرین در محفظه‌ شوینده در کنار ریختن سرکه در محفظه‌ اصلی شست‌وشوی لباس و قرار دادن دستگاه روی حالت نرمال با آب گرم، ماشین خود را به خوبی تمیز کنید.

همچنین می‌توانید با اسپری کردن این محلول‌ها روی بدنه ماشین لباسشویی و تمیز کردن آن با استفاده از یک ابر شست‌وشو نیز، بدنه دستگاه را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه

برای اطلاع از قیمت های ماشین لباسشویی آبسال به صفحه خرید ماشین لباسشویی دوو مراجعه کنید.

نکاتی که پس از استفاده از ماشین لباسشویی باید رعایت کرد

  • خشک کردن لاستیک ماشین لباسشویی پس از استفاده: 

با خشک کردن لاستیک ماشین لباسشویی از کپک زدن و خراب شدن آن در طول زمان جلوگیری کنید.

  • باز گذاشتن درب محفظه پودر:

با باز گذاشتن درب محفظه پودر و مواد شوینده باعث خشک شدن آن می‌شوید تا از رشد میکروب‌ها در داخل آن‌ها جلوگیری کنید.

  • باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی پس از خارج کردن لباس‌ها

این کار باعث جلوگیری از رشد انواع میکروب‌ها در سوراخ‌ها و لابه‌لای درهای آن می‌شود و از ایجاد محیطی مناسب و مرطوب برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها و همچنین بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند.

راهنمای خرید ماشین لباسشویی را به شما پیشنهاد میدهیم که مطالعه کنید.

سخن پایانی

با روش های تمیز کردن ماشین لباسشویی در بالا آشنا شدید. توسط این روش ها میتوانید ماشین لباسشویی خود را تمیز نگه دارید تا عمر ماشین لباسشویی شما افزایش پیدا کند. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر سوالی برای شما پیش آمد، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان خانه سپید در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *