مقالات

آموزش تمیز کردن و چربی زدایی مایکروفر با 4 روش کاربردی

آموزش تمیز کردن و چربی زدایی مایکروفر با 4 روش کاربردی

یکی از وسایل پرکاربرد و مهم برای آشپزخانه راحت در تمام خانه‌ها، دستگاه مایکروفر است. درست مثل هر وسیله دیگری، مایکروفرها هم برای سالم ماندن و عدم کاهش کارایی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که توجهی به فضای داخل مایکروفر نمی‌کنید، نمی‌دانید که برای تمیز کردن مایکروفر خود چه کنید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا تمیز نکردن مایکروفر حتی بر عمر مفید آن و مدت زمان گرم کردن غذا هم تاثیر می‌گذارد.

روش‌های تميز كردن مایکروفر

 با استفاده از مایکروفر در مدت زمان بسیار کوتاه، برای مثال در عرض چند دقیقه و تنها با فشار دادن چند دکمه غذا آماده یا گرم می‌شود‌. از جمله مهم‌ترین مزایای این دستگاه صرفه‌جویی در وقت و پخت سریع غذاها است. خوشبختانه طریقه چربی زدایی مایکروفر کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید بدون مواد شیمیایی و از طریق مواد طبیعی موجود در آشپزخانه مایکروفر خود را برق بیندازید. در ادامه به شما چند روش آسان برای تمیز کردن مایکروفر آموزش می‌دهیم. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده از جوش شیرین
  • استفاده از سرکه
  • استفاده از لیمو یا آبلیمو
  • استفاده از محلول آب و صابون یا مایع ظرفشویی

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن مایکروفر

شما با استفاده از جوش شیرین می‌توانید بوی بد و نامطبوع مایکروفر را از بین ببرید. در طریقه تميز كردن مايكروفر با جوش شيرين ابتدا یک قاشق جوش شیرین را در یک کاسه آب مخلوط کنید و بگذارید 5 دقیقه درون مایکروفر بماند و بخار ایجاد شود. به مدت 10 دقیقه درب آن را باز نکنید تا چربی‌ها نرم شوند. سپس با یک دستمال نرم درون مایکروفر را پاک کنید.

علاوه بر این می‌توانید از جوش شیرین برای پاک کردن لقه‌های سخت مثل چربی‌های موجود در سقف مایکروفر هم استفاده کنید. به این صورت که با ترکیب جوش شیرین و آب مخلوطی خمیری شکل درست کنید و با یک دستمال چربی‌ها را با آن مخلوط از بین ببرید. در نهایت هم مخلوط جوش شیرین را توسط دستمال خشک پاک کنید.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن مایکروفر

تمیز کردن مایکروفر با سرکه کار بسیار آسانی است. دو قاشق سرکه سفید را با دو فنجان آب مخلوط کنید و داخل مایکروفر قرار دهید. مایکروفر را به‌مدت ۵ دقیقه روشن کنید. درصورتی‌که مایکروفر شما توان بالایی داشته باشد، این زمان را کمتر کنید.

بعد از روشن کردن مایکروفر، بعد از مدتی می‎بینید که محلول بخار می‌کند. بعد محلول را از داخل مایکروفر خارج و با یک دستمال نرم و تمیز، داخل آن را تمیز کنید. مشاهده خواهید کرد که تمام کثیفی‌ها، به‌سادگی تمیز می‌شوند. همچنین محفظه شیشه‌ای داخل مایکروفر را هم خارج کنید و مثل یک ظرف، آن را بشویید تا تمام قسمت‌های مایکروفر تمیز شوند.

نکته: بهتر است بگذارید بخار ایجاد شده، مدتی داخل دستگاه بماند. بعد از نرم شدن چربی‌ها می‌توانید با یک دستمال ابری یا اسکاچ به جان لکه‌ها و چربی‌ها بیفتید.

استفاده از آبلیمو یا لیموترش برای تمیز کردن مایکروفر

اگر بهترین روش تمیز کردن مایکروفر را بپرسید، استفاده از لیمو را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا لیمو قدرت اسیدی بالایی دارد و راحت می‌تواند هر نوع کثیفی را از بین ببرد. درست مانند روش‌های قبلی عمل کنید و چند تکه لیموترش را داخل یک کاسه قرار دهید و مقداری روی آن آب بریزید یا آبلیمو را با آب مخلوط کنید و داخل مایکروفر بگذارید و حرارت دهید. وقتی بخار آب به خوبی داخل دستگاه پر شد، مایکروفر را خاموش کرده و درب آن را باز کنید. سپس با استفاده از ی7ک حوله تمیز تمام چربی‌های نرم شده از سطح داخلی مایکروفر را پاک کنید. آبلیمو یا لیمو ترش علاوه بر تمیز کردن مایکروفر شما بوی مطبوعی به آن می‌دهد.

نکته 1: قبل از اینکه از آب لیمو یا لیمو ترش برای تمیز کردن مایکروفر استفاده کنید، باید با یک دستمال یا اسفنج مرطوب شده با آب گرم دیوارهای داخلی دستگاه را پاک کنید. این کار را برای پاک کردن خرده نان یا تکه‌های غذای باقیمانده از داخل مایکروفر است.

نکته 2: زمان باز کردن درب مایکروفر فاصله را رعایت کنید. ممکن است بخار آب به حدی گرم باشد که با فشار به سمت شما بیاید. بعد از چند دقیقه با پوشیدن دستکش کاسه را بیرون بیاورید و چربی‌های نرم شده داخل مایکروفر را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. اگر در بعضی از قسمت‌ها چربی‌ها بسیار سفت و سخت بودند همین مراحلی را که توضیح دادیم، مجددا تکرار کنید. 

مقاله پیشنهادی: چه چیزهایی نباید در مایکروفر گذاشت

تمیز کردن مایکروفر با ابلیمو

نحوه تمیز کردن مایکروفر با آب و صابون

برای چربی‌های سخت‌تر و مقاوم‌تر می‌توانید از مخلوط آب و صابون هم استفاده کنید اما پیش از آن مایکروفر را از برق بکشید و دقت کنید تا برد آن آسیبی نبیند. حتی می‌توانید از مایع ظرفشویی هم استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که استفاده از مواد طبیعی برای سلامتی شما بهتر است اما اگر چربی‌های داخل مایکروفر قدیمی هستند و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود، این راه را امتحان کنید.

  • ابتدا مقداری مایع ظرفشویی روی پارچه بریزید و داخل مایکروفر را تمیز کنید.
  • دقت کنید که پس از استفاده از مایع ظرفشویی حتما به کمک یک دستمال نمدار، داخل مایکروفر را بکشید تا مایع ظرفشویی کامل از روی سطوح پاک شود.
  • پس از آن یک حوله یا دستمال خشک بردارید و داخل مایکروفر را کاملا خشک کنید.

نکته: حتی می‌توانید مانند روش‌های قبلی از بخار محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید. به این صورت که ابتدا در داخل یک کاسه مقاوم و نشکن کمی آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید‌. محلول را در داخل مایکروفر بگذارید و دستگاه را روشن کنید. چند دقیقه صبر کنید بخار همه جای مایکروفر را پر کند. سپس دستگاه را خاموش کرده و درب آن را باز کنید و با استفاده از یک حوله تمیز چربی‌های موجود در سطح داخلی مایکروفر را به خوبی پاک کنید‌.

مایکروویو جی پلاس جزو پرفروش ترین مایکروویو های موجود در بازار ایران میباشد میتوانید خرید مایکروویو جی پلاس را در فروشگاه خانه سپید انجام دهید.

نحوه تمیز کردن مایکروفر با آب و صابون

استفاده از حوله خیس در تمیز کردن مایکروفر

 در تمام روش‌هایی که برای طرز تميز كردن مايكروفر ذکر کردیم، باید ابتدا از یک حوله نرم و خیس جهت پاک کردن لکه‌ها و چربی‌ها و از یک پارچه یا حوله نرم و خشک جهت از بین بردن مواد و رطوبت ناشی از تمیز کاری استفاده کنید. در پایان کار هم دقایقی درب مایکروفر را باز بگذارید تا درون آن کاملا خشک شود.

نکته: اگر درون مایکروفر زیادی کثیف نیست، می‌توانید یک حوله خیس را درون آن کمی حرارت دهید و سپس لکه‎ها را پاک کنید و نیازی به مواد دیگر هم نخواهید داشت.

تمیز کردن بخش بیرونی مایکروفر

 تمیز کردن سطوح خارجی مایکروفر را فراموش نکنید. می توانید این کار را با یک حوله و محلول آب و شیشه پاک کن انجام دهید. تنها دقت کنید که حتما محلول را به دستمال اسپری کرده و به مستقیما به مایکروفر نپاشید. اگر هم بوی شیشه پاک کن آزارتان می‌دهد، می‌توانید از یک پارچه تمیز آغشته به آب استفاده کنید و دوباره آن را بشویید.

اگر قصد خرید مایکروویو را دارید حتما مقاله راهنمای خرید مایکروویو را مطالعه کنید.

نکات مهمی که هنگام تمیز کردن مایکروفر باید رعایت کنید.

  • بهتر است برای تمیز کردن و چربی زدایی مایکروفر از مواد شیمیایی مثل گاز پاک‌ کن استفاده نکنید زیرا در این روش احتمال به وجود آمدن مشکلات تنفسی وجود دارد.
  • مواظب مواد داغ داخل مایکروویو، مانند عصاره لیمو در کاسه باشید. می‌توانید برای جلوگیری از آسیب دیدن، دستکش بپوشید.
  • در صورتی که از محلول آب و لیمو یا آب و سرکه استفاده می‌کنید، آن را در ظروف نشکن قرار دهید.
  • برای جلوگیری از ترکیدن ظرف محلولی که برای تمیز کردن مایکروفر تهیه کرده‌اید در اثر گرمای بیش از حد، درون آن یک تکه چوب مثل قاشق چوبی یا چوب بستنی قرار دهید.
  • هرگز درون محلولی که برای تميز كردن چربي مايكروفر تهیه کردید، قطعه فلزی و براق داخل نگذارید زیرا امواج مگنترون را منحرف کرده و با تمرکز آن در نقطه‌ای خاص، باعث جرقه زدن مایکروفر می‌شود و به وجود آمدن مشکلاتی دیگر می‌شود.
  • می‌توانید قسمت‌های شیشه‌ای و درب مایکروفر را با محلول شیشه پاک کن، چربی‌زدایی کنید.
  • برای جلوگیری از کثیف شدن مایکروویو، از گذاشتن غذا در ماکروفر بدون درپوش خودداری کنید.
  • اگر زیاد از مایکروفر خود استفاده می‌کنید، آن را هفته‌ای یک‌ بار تمیز کنید. اگر هم غذای شما جوری است که کثیفی زیادی تولید می‌کند، بهتر بلافاصله پس از استفاده آن را تمیز کنید. در صورتی که زیاد از مایکروفر استفاده نمی‌کنید، دو هفته یک بار یا ماهی یک بار هم برای تمیز کردن مایکروفر مناسب است.
  • برخی از مایکروفرها بعد از تمیز کاری دچار رنگ پریدگی می‌شوند. در صورتی که برای مدت طولانی دستگاه خود را تمیز نکرده‌اید ممکن است این مشکل برای دستگاه شما هم بوجود بیاید. اگر رنگ پریدگی سطحی است و گسترده نیست می‌توانید برای پوشاندن آن از لاک ناخن یا لاک غلط گیر استفاده کنید.
  • هرگز از دستمال زبر، اسکاچ یا سیم ظرفشویی برای تمیز کردن داخل مایکروفر استفاده نکنید.
  • زمانی که قصد دارید مایکروفر را بشویید یا آن را تمیز کنید ، دستگاه را از برق بکشید. بعد از تمام شدن نظافت مایکروفر صبر کنید تا دستگاه کاملا خشک شود و در نهایت آن را به برق بزنید.
  • هر چند وقت یک بار ریل های زیر سینی گردان مایکروفر را هم از آن جدا کرده و با آب و صابون خوب بشویید.
  • برای خارج کردن یا تمیز کردن گرد و غبار پشت مایکروفر (کنار فن) از جاروبرقی استفاده کنید. توجه کنید که هیچ وقت برای تمیز کاری پشت مایکروفر از آب استفاده نکنید زیرا ممکن باعث سوختن یا از کار افتادن دستگاه مایکروفر شما شود. 

بین مایکروویو و مایکروفر تفاوت هایی وجود دارد. برای دانستن فرق مایکروفر با مایکروویو مقاله آن را بخوانید.

نکات مهم هینگام تمیز کردن مایکروفر

سخن پایانی

عدم استفاده از روش های تمیز کردن مایکروویو می‌تواند موجب خرابی های رایج این دستگاه شود. از این رو شما هم باید با یادگیری این روش‌ها و به کارگیری آن‌ها در منزل علاوه بر تمیز نگه داشتن دستگاه خود در حفظ کیفیت آن نیز بکوشید. ما در این مقاله سعی کردیم اهمیت تمیز کردن مایکروفر را به شما یادآوری کنیم و شما را با انواع روش‌های مناسب برای از بین بردن چربی‌های مایکروفر آشنا کنیم. تنها توجه کنید که این کار محدود به سالی یک بار نشود و سعی کنید هر بار پس از استفاده مایکروفر خود را تمیز کنید. در این صورت برای تمیز کردن هم به سختی نمی‌افتید و کارتان راحت می‌شود. اگر شما هم تجربه استفاده از مواد جدید برای تمیز کردن را دارید می‌توانید پیشنهادات و سوال‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *