مقالات

21 نکته که به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی شما کمک می‌کند

افزایش-طول-عمر-ماشین-لباسشویی

امروزه کسی زمان برای شستشوی لباس‌ها با دست را ندارد. لباسشویی در هدر رفتن زمان صرفه جویی می‌کند. ماشین لباسشویی جزو لوازم خانگی پرمصرفی است که هر خانه‌ای به آن نیاز دارد. به دلیل امکاناتی که لباسشویی فراهم می‎کند مصرف کنندگان دوست دارند تا در مدت زمان طولانی تری از این محصول استفاده کنند و قطعاً همه به دنبال روش‌هایی برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خود هستند. در ادامه به نکات افزایش عمر ماشین لباسشویی می‌پردازیم با ما همراه باشید.

چطور طول عمر ماشین لباسشویی را افزایش دهیم؟

در پاسخ به این سؤال خدمت شما باید گفت راهکارهای وجود دارد که با رعایت آن‎‌ها می‌توانید به افزایش عمر ماشین لباسشویی خود کمک کنید.

چطور-طول-عمر-ماشین-لباسشویی-را-افزایش-دهیم

استفاده از مواد شوینده با کیفیت

مواد شوینده به دو صورت مایع لباسشویی و پودر می‌باشد. بهتر است مواد شوینده‌ را متناسب با نوع لباس‎های خود خریداری کنید. یادتان باشد هرگز از مواد شوینده ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده نکنید. استفاده از مواد شوینده مناسب تأثیر زیادی بر روی عملکر و طول عمر ماشین لباسشویی شما خواهد داشت.

استفاده به اندازه از مواد شوینده

یادتان باشد از مواد شوینده به اندازه استفاده کنید، یعنی متناسب با مقدار لباس‌هایتان مواد استفاده کنید. مقدار کم مواد باعث می‌شود لباس‌ها خوب شسته نشوند و مقدار زیاد مواد نیز اثرات مخرب خودش را دارد زیرا به خوبی در آب حل نمی‌شود. استفاده بیش از حد بر روی لباس‌ها لک‌های سفید ایجاد می‌کند. مواد شوینده با چسبیدن به بدنه داخلی دستگاه، بر روی بدنه داخلی جرم ایجاد می‌کنند که به دستگاه شما آسیب خواهد زد. هرچه مواد شوینده اضافی باشد دور در لاستیک تجمع پیدا کرده و بوی بد به وجود می‌آورد.

درصورتی که نمی‌دانید از چه مقدار مواد شوینده برای شستشوی لباس‌ها استفاده کنید برای شروع از مقدار کم استفاده کنید تا به مرور در دفعات بعدی از مقدار مناسبی مواد شوینده برای شستشو استفاده کنید. بهتر است بدانید ماشین لباسشویی‌های جدیدتر نسبت به ماشین لباسشویی‌های قدیمی‌تر میزان آب کمتری را مصرف می‌کنند در نتیجه شما هم نیاز به مواد شوینده کمتری را دارید.

عدم باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی

خیلی از مصرف کنندگان بعد از استفاده از ماشین لباسشویی درب آن را باز نگه می‌دارند. با باز ماندن درب دستگاه انواع کپک‌ها بر روی واشر درب رشد می‌کنند و همین امر باعث خرابی واشر دستگاه می‌شود. در نتیجه بهتر است پس از هر بار استفاده درب لباسشویی را ببندید تا به بالا بردن عمر ماشین لباسشویی خود کمک کنید.

استفاده از محافظ برق

قطع و وصل شدن پی در پی لباسشویی باعث سوختگی و خراب شدن موتور دستگاه می‌شود. یکی از دلایل سوختن موتور لباسشویی نوسانات جریان برق است. برای جلوگیری از این مشکل یکی از راهکارهای بالا بردن عمر ماشین لباسشویی استفاده از محافظ برق است.

بالا-بردن-عمر-ماشین-لباسشویی

عدم استفاده از آب داغ

درست است که آب گرم باعث از بین رفتن هرچه بهتر لکه‌ها و کثیفی‌ها می‌شود، اما آب داغ برای ماشین لباسشویی ضرر دارد. هرگز از آب داغ برای شستشو لباس‌ها استفاده نکنید زیرا آب داغ به دلیل دمای بالایی که دارد به قطعات لباسشویی آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از کاهش عمر دستگاه خود به جای آب داغ از آب ولرم یا گرم استفاده کنید.

توجه به ظرفیت و عدم شستشو لباس بیش از ظرفیت دستگاه

برای نگهداری بهتر از لباسشویی خود به مقدار ظرفیت آن باید توجه داشته باشید زیرا استفاده از حجم زیادی لباس برای شستشو در ماشین لباسشویی به موتور دستگاه فشار زیادی وارد می‌کند. پر کردن بیش از اندازه دیگ کارایی دستگاه را پایین می‌آورد، در این صورت لباس‌ها به درستی حرکت نمی‌کنند. آب و مواد شوینده در میان آن‎ها به خوبی گردش نخواهد داشت در نتیجه لباس‌ها به خوبی شسته نمی‌شوند. بهتر است هنگام خرید ماشین لباسشویی، در قسمت مشخصات محصول ظرفیت دستگاه را در نظر بگیرید. با توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی خود مقدار مناسبی از لباس‌ها را بشویید و از ایجاد بار اضافه در دستگاه خودداری کنید. در صورتی که حجم لباس‌ها بیشتر از ظرفیت دستگاه می‌باشد پیشنهاد می‌کنیم لباس‌ها را در دو سری بشویید.

برای انتخاب یک ماشین لباسشویی خوب راهنمای خرید ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.

افزایش-طول-عمر-ماشین-لباسشویی

تمیز کردن مرتب ماشین لباسشویی

از دیگر نکاتی که رعایت آن به سلامت دستگاه شما کمک می‌کند تمیز کردن ماشین لباسشویی می‌باشد. در غیر این صورت کثیفی‌ها به آبکش داخل لباسشویی راه پیدا کرده و تجمع پیدا می‌کنند. برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه خود پس از هر بار استفاده بهتر است درون آن را با پارچه‌ی نمدار تمیز کنید.

بستن زیپ لباس‌ها هنگام شست و شو

اگر لباس‌هایی که می‌خواهید بشویید زیپ دار هستند، بهتر است زیپ آن‌ها را قبل از انداختن در دستگاه ببندید زیرا در هنگام شستشو یا خشک کردن زیپ با درام دستگاه زیاد برخورد می‌کند و به مرور به دستگاه شما آسیب می‌زند.

خالی کردن جیب لباس ها هنگام شستن

برخی اوقات امکان دارد فراموش کرده باشید جیب‌ها را خالی کنید. قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی به خوبی داخل جیب و لا به لای لباس‌ها را بگردید ممکن است داخل جیب‌ها سکه، اسکناس یا دستمال کاغذی جا مانده باشد. اگر هنگام شستشو اجسام از جیب لباس‌ها خارج شوند احتمال آسیب رسیدن به قطعات دستگاه وجود دارد. یکی از همین قطعات سطح آبکش یا درام لباسشویی می‌باشد. همچنین امکان دارد این اجسام داخل پمپ تخلیه گیر کرده و باعث خرابی پروانه تخلیه شوند در این صورت در قسمت تخلیه مشکلاتی به وجود خواهد آمد، برای جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر حتماً جیب لباس‌ها را چک کنید.

بررسی شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه انتقال آب کثیف داخل ماشین لباسشویی به فاضلاب را بر عهده دارد. شما طی استفاده از لباسشویی باید به صورت منظم وضعیت شلنگ تخلیه‌ی آن را چک کنید. ممکن است اجسامی مانند دکمه، سکه یا زیپ لباس داخل شلنگ تخلیه گیر کرده باشند در این صورت آب کثیف نمی‌تواند از دستگاه خارج شود درنتیجه لازم است تا شما پس از هر بار استفاده از دستگاه شلنگ تخلیه را بررسی کنید.

عدم شستن حجم کم لباس‌ها با ماشین لباسشویی

در صورتی که به جشنی رفته اید و مقدار کمی از لباس‌هایتان کثیف شده است و می‌خواهید آن‌ها را بشویید، بهتر است لباس‌ها را در سبد لباس کثیف‌ها نگه دارید. کمی صبر کنید تا مقدار لباس‌ها به حد کافی برسند سپس آن‌ها را بشویید. در غیر این صورت مصرف آب و برق خود را بیشتر می‌کنید، با شستشوی پی در پی حجم کمی از لباس‌ها عمر دستگاه شما کاهش میابد برای جلوگیری از کاهش طول عمر لباسشویی پیشنهاد می‌کنیم تعداد دفعات شستشو را کمتر کرده و حجم لباس‌ها را زیادتر کنید.

شستشوی فیلتر لباسشویی

تمیز کردن فیلتر لباسشویی از جمله راهکارهایی است که برای افزایش عمر دستگاه باید رعایت شود. بهتر است به صورت ماهانه به تمیز کردن فیلتر دستگاه بپردازید. برای اطمینان از مسدود نشدن فیلتر در زمان‌های مشخص آن را بررسی کنید، برای جلوگیری از کثیفی فیلتر، فیلتر را در مدت زمان طولانی به حال خود رها نکنید و از آن بی خبر نمانید، همچنین می‌توانید از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

افزایش-طول-عمر-لباسشویی

قرار دادن ماشین لباسشویی در یک سطح صاف به صورت تراز

ماشین لباسشویی باید بر روی یک سطح صاف قرار بگیرد. برای اطمینان پایه‌های دستگاه را بررسی کنید اگر نیاز بود در زیر پایه‌ها یک جسم سفت قرار دهید می‌توانید با استفاده از آچار یا با دست خود پایه‌ها را به شکلی تنظیم کنید تا به سطح زمین نزدیک باشد، طوری که هنگام چرخش تعادل درام برقرار باشد. در صورت تراز نبودن دستگاه هنگام شستشو دستگاه لرزش زیادی خواهد داشت و سر و صدای زیادی خواهد کرد.

تراز-کردن-ماشین-لباسشویی-برای-افزایش-طول-عمر

خارج کردن سریع لباس های خیس از ماشین لباسشویی

بعد از شستشوی لباس‎ها آن‌ها را به سرعت از داخل دستگاه خارج کنید زیرا لباس‌ها هرچه بیشتر بمانند بیشتر بو می‌گیرند در این صورت باید دوباره آن‌ها را بشویید. همان‌طور که می‌دانید رطوبت باعث رشد قارچ و کپک می‌شود در نتیجه این امر برای سلامت شما مضر است. اگر با هرگونه قارچ یا کپکی مواجه شدید برای از بین بردن آن‌ها از سرکه یا محلول ضد عفونی کننده استفاده کنید.

اهمیت دادن به خرابی های کوچک

اگر می‌خواهید ماشین لباسشویی شما بیشتر عمر کند زمانی که متوجه کوچک‌ترین ایرادی در عملکرد آن شدید بی توجه از کنار آن نگذرید. درصورتی که دستگاه شما لباس‌ها را به خوبی خشک نکرد، سر و صدای زیاد داشت یا با نشت آب مواجه شدید، نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشید شاید ازنظر شما کم‌اهمیت باشند ولی ممکن است به‌مرور زمان به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند. احتمال دارد نشت آب زیاد شود طوری که سطح زمین کاملاً خیس شود.

باز و بسته کردن آرام درب ماشین لباسشویی

هنگام استفاده از ماشین لباسشویی درب آن را به آرامی باز و بسته کنید. از فشار آوردن به درب یا کوبیدن آن خودداری کنید تا به میکرو سوئیچ درب ماشین لباسشویی شما آسیب وارد نشود.

در ساعت اوج مصرف برق از ماشین لباسشویی استفاده نکنید

همان‌طور که می‌دانید در زمان‌های مشخصی از شبانه‌روز میزان مصرف برق افزایش میابد. در ساعت اوج مصرف برق احتمال نواسانات برق بسیار زیادتر است در نتیجه اگر ماشین لباسشویی را روشن کنید ممکن است لباسشویی در اثر نوسانات برق روشن نشده و بسوزد. به همین منظور برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خود بهتر است در آخر شب یا اول صبح دستگاه را روشن کنید.

سرویس کردن لباسشویی

یکی از روش‌های افزایش طول عمر ماشین لباسشویی سرویس کردن دستگاه به‌صورت سالیانه است. بر اساس تحقیقات انجام شده متخصصین متوجه شده‌اند شستشوی یک لباس پشمی میلیون‌ها پرز از خود در ماشین لباسشویی به جای می‌گذارد. اگر از سرویس کردن دستگاه خودداری کنید امکان دارد پمپ تخلیه مسدود شود و برای دستگاه شما مشکلات زیادی به وجود بیاورد.

افزایش-عمر-ماشین-لباسشویی

جسم سنگین روی ماشین لباسشویی قرار ندهید

به این نکته توجه کنید که بر روی سطح بالای ماشین لباسشویی هیچ جسم سنگینی نگذارید. قرار گرفتن جسم سنگین بر روی لباسشویی باعث خرابی و ایجاد مشکلاتی برای دستگاه شما می‌شود زیرا فشار زیادی بر روی اجزای داخلی دستگاه نیز وارد می‌کند.

عدم شستن لباس‌های خاص با ماشین لباسشویی

برخی از لباس‌های خاصی که تزئینات فلزی دارند را در داخل ماشین لباسشویی قرار ندهید زیرا چنین لباس‌هایی باعث آسیب رساندن و خراشیدن درام و درب شیشه ای دستگاه می‌شوند. همچنین احتمال دارد باعث خرابی یا مسدود شدن پمپ تخلیه شوند. همچنین بهتر است لباس‌های خاص را در یک کیسه‌ی توری داخل دستگاه قرار دهید.

خرید ماشین لباسشویی با کیفیت

توجه داشته باشید برای خرید ماشین لباسشویی بهتراست دستگاهی با کیفیت بالا انتخاب کنید. قطعاً لباسشویی باکیفیت ازعمر طولانی‌تری برخوردار است. برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که از کیفیت خوبی برخوردار هستند، ما به شما در ماشین لباسشویی های ایرانی ماشین لباسشویی بست و ماشین لباسشویی پاکشوما را پیشنهاد می‌کنیم که هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و قیمت آن هم نسبت به برندهای خارجی مناسب تر است.

مقاله پیشنهادی: بهترین ماشین لباسشویی ایرانی کدام است؟

حرف آخر

عمر یک ماشین لباسشویی به مدت زمان کارکرد آن بستگی دارد. استفاده غیر اصولی از لباسشویی باعث خرابی آن خواهد شد در این صورت هزینه‌های زیادی با خود به همراه خواهد داشت. با رعایت کردن موارد ذکرشده در قسمت بالا می‌توانید سال‌ها بدون ایجاد هیچ مشکلی از دستگاه خود استفاده کنید و به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خود کمک کنید. در صورت رعایت نکردن هر یک از نکاتی که گفته شد می‌تواند از عمر دستگاه شما بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *