مقالات

کیفت تصویر 4k و Full HD چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت-4k-و-full-hd

برای خرید تلویزیون کیفیت تصویر آن جزو معیار‌های خرید می‌باشد. پارامتر های مختلفی در کیفیت تصویر و وضوح نمایشگر تاثیر گذارند که کیفیت بالاتر هریک از آن‌ها باعث می‌شود، صحنه‌های واقعی تری را مشاهده کنید. احتمالا هنگام خرید واژه رزولوشن را می‌شنوید. از مهمترین ویژگی‌های تلویزیون رزولوشن تلویزیون می‌باشد که در تصویر به نمایش در آمده تاثیر گذار است. ما با توضیح و معرفی شاخصی به نام رزولوشن و مشخصات آن در تلویزیون های 4k و Full HD، همچنین تفاوت 4k و Full HD را نیز برای شما بررسی خواهیم کرد.

رزولوشن چیست؟

رزولوشن به معنای وضوح و شاخصی برای میزان کیفیت می‌باشد. منظور از وضوح، وضوح تصویر است که به جزئيات تصویر اشاره دارد. برای آشنایی با رزولوشن لازم است بدانید پیکسل چیست؟ پیکسل کوچک‌ترین واحدی است که در تصویر دیجیتال نمایش داده می‌شود. تصویر از کنار هم قرار گرفتن تعدادی پیکسل تشکیل شده است. اگر از فاصله نزدیک به نمایشگر تلویزیون نگاه کنید، می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. هرچقدر که پیکسل‌ها کوچک‌تر باشند، تصویر پخش شده در پیکسل‌های بیشتری اجرا می‌شود و در نتیجه تصاویر با کیفیت‌تری ارائه خواهد شد. بیشتر بودن تراکم پیکسل‌های نمایشگر، موجب باکیفیت‌تر بودن آن می‌شود. به تعداد پیکسل‌های که در طول و عرض یک نمایشگر قرار گرفته‌اند رزولوشن گفته می‌شود. برای به نمایش درآمدن یک تصویر لازم است تعداد زیادی پیکسل در کنار هم قرار بگیرند. یک نمایشگر 4k دارای 3840×2160 و یک نمایشگر Full HD 1080×1920 پیکسل می‌باشد.

رزولوشن-چیست

انواع رزولوشن در صفحه نمایش

720P : این رزولوشن کمترین وضوح را برای محتوا تصویر ارائه می‌دهد. به آن HD هم می‌گویند، پیکسل‌های آن 720×1280 می‌باشند. ارزان ترین گوشی‌ها با کیفیت HD در بازار عرضه شده‌اند.

1080P یا Full HD : از پر استفاده ترین رزولوشن‌ها در دنیای امروز است. امروزه در گوشی‌ها، تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وضوح کاملاً مناسب برای بازی و تماشای فیلم می‌باشد.

2k : رزولوشن 2k یا 1440×2560 تجربه‌ی خوبی از جزئیات تصویر برای شما به ارمغان می‌آورد. ۴ برابر HD کیفیت ارائه می‌کند، به آنQUAD HD  یا QHD می‌گویند. پیکسل‌های این وضوح برابر 1440×2560 است. بسیاری از نمایشگرها این وضوح را ارائه می‌دهند.

4k : رزولوشن 4k نام‌های دیگر آن UHD یا Ultra HD نیز می‌باشد. وجود پیکسل 3840×2160 برای هر نمایشگری می‌تواند بهترین کیفیت را ایجاد کند. می‌تواند ۴ برابر 1080P کیفیت پخش ارائه کند. بسیاری از تلویزیون‌های امروزی این رزولوشن را ارائه می‌دهند.

8k : جزو بالاترین وضوحی می‌باشد که در حال حاضر در تلویزیون‌ها ارائه شده است. تلویزیون‌‎های رده‌ بالا این کیفیت را ایجاد می‌کنند. تراکم پیکسل‌های این کیفیت برابر 4320×7680 پیکسل می‌باشند که ۸ برابر کیفیت FHD است. حجم بالای این رزولوشن باعث شده تا ویدیو‌های کمی با این کیفیت وجود داشته باشند و پیدا کردن آن‌ها نیز سخت باشد.

پنل های تلویزیون انواع مختلفی دارد که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. اگر مایلید می‌توانید با انواع پنل های تلویزیون آشنا شوید.

رزولوشن-چیست

تلویزیون Full HD چیست؟

تلویزیون Full HD : رزولوشن(وضوح) تصویر در تلویزیون Full HD برابر  1920×1080پیکسل است. تمام جزئیات تصویر قابل مشاهده خواهند شد و کیفیت به بالا‌ترین حد خود می‌رسد. با روی آوردن به کابل‌های HDMI، تماشای فیلم‌های Full HD معنا پیدا می‌کند. تصاویر را با وضوح 1290×1080 پیکسل ارائه می‌دهد. این سیستم را به نام فرمت 1080 می‌نامند. این فرمت‌ها در تلویزیون‌هایی که نسبت تصویر آن‌ها 16:9 است، نمایش داده می‌شود. به‌طور مثال اگر یک فیلم را با همین کیفیت را بخواهید در یک تلویزیون 4k تماشا کنید، افزایش کیفتی را مشاهده نخواهید کرد. این امر به این علت است که فشردگی پیکسل‌ها در رزولوشن 4k چهار برابر بیشتر از رزولوشن 1080 می‌باشد و الگوریتم نمایش تصاویر نمی‌تواند دقیق فاصله بین پیکسل‌ها را پر کند. در ادامه با معرفی تلویزیون 4k ، شما متوجه تفاوت 4k و فول اچ دی می‌شوید.

تلویزیون 4k چیست؟

نلویزیون‌های 4k قابلیت پخش تصاویر را با کیفیت ۴ هزار پیکسل دارد. کیفیت صفحه نمایش آن ۴ برابر تلویزیون‌های Full HD است. یکی از جدیدترین فن‌آوری‌های کیفیت تصویر است که در فن‌آوری ساخت تلویزیون هوشمند و هم در تولیدات رسانه ای خود را جای داده است. هرکسی که این تلویزیون‌ها را از نزدیک مشاهده نموده یا خریداری کرده است، از کیفیت تصویر آن‌ها لذت می‌برد. تلویزیون‌های 4k مانند تلویزیون‌های معمولی نیستند، تفاوت آن‌ها با دیگر تلویزیون‌ها در میزان پیکسل آن‌ها می‌باشد. به دلیل پیکسل بالاتر این تلویزیون‌ها، وضوح تصویری بهتری را دارا هستند. با وجود پنل‌های OLED به کار رفته در این تلویزیون‌ها، ضخامتی ندارند و نازک هستند. طوری که ضخامت آن‌ها اندازه‌ی کارت‌های اعتباری هستند. در ادامه فرق 4k و Full HD را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

مقایسه کیفیت تلویزیون 4k با Full HD

بیشتر نمایشگر‌ها با رزولوشن 4k و Full HD تولید می‌شوند. تفاوت کیفیت 4k و Full HD  کاملا در نگاه اول مشخص است. کیفیت 4k چهار برابر کیفیت Full HD است و تصاویر واضح‌تری را به شما ارائه می‌دهد. تلویزیون‌های 4k دارای قابلیت ارتقاء تصویر هستند، تصاویر با کیفیت پایین‌تر را در حد کیفیت 4k ارتقاء می‌دهند. تکنولوژی UHD جدید‌تر از Full HD است. برای افرادی که فاصله آن‌ها از تلویزیون زیاد است و نمی‌خواهند زیاد هزینه کنند، تلویزیون Full HD گزینه‌ی مناسبی است. تلوزیون‌های 4k در سایز‌های کوچک و بزرگ از ۴۰ تا ۱۰۰اینچ موجود هستند. تلویزیون‌های Full HD در گذشته سایز بزرگ موجود بود اما الآن محدود هستند. در سایز‌های ۳۲ تا ۴۹ اینچ می‌باشند.

در برخی از تلویزیون ها تکنولوژی HDR وجود دارد که رنگ تصویر را شفاف تر میکند و نور صفحه را به صورت خودکار افزایش میدهد که اگر تلویزیون شما این امکان را داشته باشد کیفت تصویر خوبی را خواهید داشت. برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی HDR مقاله تکنولوژی HDR چیست را بخوانید.

تفاوت-4k-و-Full-HD-چیست

تفاوت‌ 4K و Full HD در رزولوشن تصویر

در این قسمت به شما خواهیم گفت که کیفیت 4k بهتر است یا Full HD. تعداد پیکسل‌های 4k بیشتر از 1080 است به همین علت جزئیات را بهتر نشان می‌‍دهد. تعداد پیکسل‌های آن‌ها در ارتفاع 2160 و در عرض 3840 می‌باشند. برای متوجه شدن افزایش کیفیت رزولوشن 4k نسبت به Full HD، فاصله شما از تلویزیون تأثیر بسیار دارد. 4k دارای پیکسل‌های بیشتری نیز می‌باشد. بنابراین سطح نمایش جزئیات در تصویر هم بالاتر است. صفحه نمایش‌های Full HD با نسبت رزولوشن 1920×1080 می‌باشند که معادل بیش از ۲ میلیون پیکسل هستند. تعداد پیکسل‌های آن‌ها در ارتفاع 1080 و در عرض 1920 هستند. این رزولوشن برای صفحه نمایش‌های فرمت 16:9 مناسب هستند. . 4k تصویر را نسبت به Full HD با وضوح و کیفیت بهتری نشان می‌دهد. چون تعداد پیکسل‌ها در تلویزیون های 4k بیشتر است، موجب می‌شود تصاویر با خطوط طبیعی‌تر، نرم تر و صاف‌تر نشان داده شوند.

آیا میدانستید در تنظیمات تلویزیون هم میتوان تنظیماتی انجام داد که به بالا رفتن کیفیت تصویر تلویزیون کمک کند؟

آیا صفحه نمایش UHD یا همان 4k نسبت به full HD ارزش خرید دارد؟

اگر در فاصله مناسب با تلویزیون‌های UHD بنشینید تا بتوانید جزئیات را بهتر ببینید صفحه نمایش UHD ارزش خریدن دارد. البته لزومی هم ندارد که کیفیت تصاویر را ارتقاء دهید. در صورت دسترسی نداشتن به محتوا‌ی 4k و برای خرج هزینه کمتر، تلویزیون FHD هم مناسب است. برنامه‌ها و فیلم‌هایی که با کیفیت 4k ضبط شده اند، رو به افزایش است. مقدار زیادی از برنامه های UHD  از سمت سرویس‌های یوتیوب، نتفلیکس و سونی ویدیو تأمین می‌شوند. می‌توانید با استفاده از قابلیت فیلم‌برداری با وضوح 4k گوشی‌های هوشمند، فیلم‌های 4k ضبط شده را در تلویزیون خود تماشا کنید. این تلویزیون‌ها توانایی ارتقاء کیفیت‌های HD و FHD را دارند و با کیفیت نزدیک به 4k نمایش می‌دهند. بنابراین نگران کمبود محتوا‌ی 4k نباشید.

آیا صفحه نمایش UHD یا همان 4k نسبت به full HD ارزش خرید دارد؟

آیا می‌توانید تفاوت 4k و Full HD را تشخیص دهید؟

تفاوت 4k و Full HD در میزان پیکسل‌ها، سایز تلویزیون و کیفیت تصویر آن‌ها می‌باشد. تلویزیون‌های Full HD با داشتن خط افقی  1920 و خط عمودی 1080، میلیون‌ها پیکسل را جمع‌آوری می‌کند تا تصاویری که  توسط تلویزیون‌های مذکور با رزولوشن ارائه شده است را تشکیل دهند. تلویزیون‌های UHD مقدار پیکسل‌ها را ۴ برابر افزایش می‌دهند. آن‌ها دارای رزولوشن 3840 خط افقی با  2160خط عمودی هستند. ما می‌توانیم تصویری دقیق را در همان اندازه صفحه نمایش ببینیم. 4k دارای تراکم پیکسل بالاتری است. بنا‌براین وضوح بالاتر از تراکم پیکسل بالاتری برخوردار است.

حرف آخر

با توجه به مواردی که در بالا درباره تفاوت 4k و Full HD گفته شد، اگر در فکر خرید تلویزیون بزرگ هستید بهتر است تلویزیون‌هایی با تکنولوژی UHD که دارای پیکسل بیشتری نسبت به FHD هستند خریداری کنید. در صورتی که نخواهید خیلی هزینه کنید، تلویزیون‌های FHD هزینه‌ی کمتری دارند. هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که بر روی کیفیت و قیمت تلویزیون تأثیر می‌گذارند. انتخاب با شماست. این نکته را در ذهن داشته باشید که هر چقدر رزولوشن یک تلویزیون بالاتر باشد. تجربه‌ی جدیدتر و بهتری از تماشا‌ی تلویزیون خواهید داشت. جهت خرید تلویزیون مورد نظر خود از فروشگاه خانه سپید، با همکاران ما در ارتباط باشید.

2 دیدگاه در “کیفت تصویر 4k و Full HD چه تفاوت هایی دارند؟

  1. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

    1. محمد علی گفت:

      بسیار لطف دارین. تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *