مقالات

کیفیت HDR در تلویزیون چیست؟ ورژن های مختلف آن کدامند؟

تکنولوژی-HDR-چیست

HDR یک فناوری برای نمایش تصاویر با جزئیات بهتر است که در دوربین‌های عکاسی،گوشی‌ها، تلویزیون و نمایشگرها استفاده می‌شود و به بهبود تجربه‌ی بصری بیننده می‌پردازد. در ادامه به پاسخ این سؤال که تکنولوژی HDR چیست و چه کاربردهایی دارد خواهیم پرداخت. 

تکنولوژی HDR چیست؟

HDR مخفف High Dynamic Range است که معنای آن دامنه دینامیکی بالا می‌باشد. هدف از این فنّاوری به نمایش گذاشتن رنگ‌های واقعی‌تر است. به همین منظور با مشاهده‌ی نمایشگر توسط کاربر، عمق رنگی بیشتری برای آن فراهم می‌شود. این قابلیت به ابر داده‌ها اجازه می‌دهد تا رنگ‌ها را واقعی‌تر و متمایزتر نمایش دهند. با بیشتر بودن محدوده‌ی دینامیکی نمایشگرها، کیفیت تصاویر و ویدیوها در آن بهتر خواهد بود. در صورتی که نمایشگر به HDR مجهز باشد، رنگ تصاویر در نمایشگر جذاب‌تر و ترکیب رنگ بیشتر خواهد بود.  در این قسمت به این موضوع که قابلیت HDR چیست پرداختیم.با ما همراه باشید تا در ادامه به کاربردهای HDR بپردازیم.

کیفیت-HDR-در-تلویزیون-چیست؟

کاربرد HDR در تلویزیون چیست؟

تکنولوژی HDR این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا صحنه ها را با رنگ‌های اصلی آن‌ها مشاهده کنید. صحنه‌ها با رنگ اصلی باعث می‌شود صحنه‌ها زنده‌ و واقعی‌تر برای شما نمایش داده شوند. کنتراست قوی‌ای که تصاویر دارند، روشن‌ترین رنگ سفید و تاریک‌ترین رنگ مشکی را نشان می‌دهد و بیننده می‌تواند همه‌ی رنگ‌ها را به وضوح در میان صحنه‌ها مشاهده کند. یادتان باشد کنتراست قوی در بهتر دیدن صحنه تأثیر گذار‌تر از رزولوشن می‌باشد. به این صورت که اگر شما بخواهید تلویزیونی با رزولوشن بالا را با تلویزیونی که کنتراست قوی‌تری دارد را مقایسه کنید. تلویزیون با کنتراست قوی‌تر تصاویر را به صورت زنده‌تر و دقیق‌تر نمایش می‌دهد. 

فناوری HDR طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در تلویزیون ایجاد می‌کند. به این صورت که هر نقطه از تصویر با رنگ واقعی خود نمایش داده می‌شود. ایجاد تنوع رنگی بالا از تأثیراتی است که این فناوری بر روی تصاویر می‌گذارد. با وجود تضاد رنگی در بین اجزای تصویر، تمامی اجزای تصویر با جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شوند.

 از کجا بفهمیم تلویزیون از قابلیت HDR برخوردار است؟

جهت پی بردن به قابلیت HDR در تلویزیون برای درک بهتر مثالی ساده برای شما می‌زنیم. برای مثال با مراجعه به سایت فروشگاه خانه سپید در قسمت ویژگی‌های تلویزیون جی پلاس از مجهز بودن تلویزیون به قابلیت HDR اطمینان حاصل کنید.

کیفیت-hdr-چیست

ورژن‌های مختلف HDR در تلویزیون چیست؟

فناوری HDR ورژن‌های مختلفی دارد که هرکدام آن‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. بعضی از آن‌ها بیشتر از ورژن‌های دیگر استفاده می‌شوند. در ادامه به بررسی پرکاربردترین ورژن‌های HDR می‌پردازیم.

ورژن دالبی Dolby

این ورژن جزو فناوری پیشرفته‌ای محسوب می‌شود که توسط آزمایشگاه‌های دالبی Dolby طراحی شده و توسعه یافته است. هزینه‌های مربوط به مجوز این ورژن زیاد است. این ورژن به دلیل روشنایی بالای ۱۰۰۰ نیتسی که دارد، از واضح و درخشان‌ترین نمایشگر می‌باشد. به گفته متخصصین طی چند سال آینده ورژنی وجود نیست که بتواند جایگزین ورژن دالبی شود.

ورژن HDR10

بسیاری از برندهای تلویزیون از این ورژن استفاده می‌کنند. ورژن HDR10 جزو اولین‌ها نبوده است اما بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که شما تلویزیون HDR داشته باشید، قطعاً تلویزیون شما از ورژن HDR10 پشتیبانی می‌کند و امکان دارد از سایر ورژن‌های HDR پشتیبانی نکند. این ورژن حالت استانداردی از HDR است که تمامی برندها بدون هزینه مجوز این امکان را دارند تا از این ورژن استفاده کنند و نسخه رایگانی از HDR است. این ورژن نسبت به بعضی از ورژن‌های دیگر حرفه ای نیست اما از کیفیت بالاتری در نمایشگرها ارائه می‌دهد.

ورژن +HDR10

این ورژن ویژگی‌های ورژن دالبی را دارد اما در عوض نیازی به صرف هزینه برای مجوز نخواهد داشت. ورژن + HDR10 کیفیت خوبی ارائه می‌دهد زیرا از دامنه رنگی بالا و کنتراست دقیقی برخوردار است. روشنایی ورژن +HDR10 این امکان را دارد که تا ۴۰۰۰ نیت افزایش یابد. با توجه به همین امر می‌تواند رنگ ۱۰ بیتی را حفظ کند.

ورژن‌های نام برده و توضیح داده شده در بسیاری از برندهای سازنده نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته‌ای وجود دارد که با مثال به درک بهتر آن می‌پردازیم. به طور مثال هنگام خرید تلویزیون جی پلاس باید توجه داشته باشید که کدام‌یک از این ورژن‌ها برای شما مناسب است. یادتان باشد هنگام انتخاب ورژن مناسب مسئله بودجه را نیز در نظر بگیرید.

قابلیت-hdr-چیست

به چه ویژگی‌هایی در هنگام خرید تلویزیون HDR باید توجه کرد؟

رنگ‌های بیشتر

از ویژگی‌هایی که در هنگام خرید تلویزیون HDR باید به آن توجه کرد. میزان رنگی است که نمایش می‌دهد. در تلویزیون‌های معمولی به دلیل کمتر بودن تعداد رنگ‌ها، تلویزیون نمی‌تواند تصاویر را با بهترین کیفیت به نمایش بگذارد. در تلویزیون‌های 4K مانند تلویزیون ایکس ویژن دارای قابلیت HDR هستند. این تلویزیون‎ها تصاویر را به صورت WCG یعنی با میلیاردها سایه و قابلیت رنگ ۱۰ بیتی ارائه می‌دهند.

مشاهده قیمت تلویزیون ایکس ویژن که دارای قابلیت HDR هستند.

روشنایی بیشتر

دیگر ویژگی فناوری HDR افزایش کنتراست و روشنایی تصویر است. با وجود کنتراست بخش‌های سیاه و سفید تصاویر کاملاً از هم جدا می‌شوند و همین امر بر روی  بالا بردن کیفیت تصویر تلویزیون تأثیر می‌گذارد.

جزئیات بیشتر

از ویژگی‌های عالی در فناوری HDR این است که این امکان برای شما فراهم است تا تصاویر را با جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشید. به علت دسترسی به رنگ‌های بیشتر، می‌توانید جزئیات را با رنگ‌های دقیق تری مشاهده کنید. با تأثیر زیادی که روشنایی در جزئیات رنگ‌ها دارد و وجود سایه‌ها در تصویر، جزئیات بیشتری از تصویر به نمایش گذاشته می‌شود.

hdr-چیست-در-تلویزیون

HDR در تلویزیون چیست و با HDR در عکاسی چه تفاوتی دارد؟

از این تکنولوژی سالیان سال است که در حرفه‌ی عکاسی استفاده می‌کنند. عکاسان از دوربین‌هایی که دارای این فناوری هستند استفاده می‌کنند. دوربین‌های HDR روشنایی و تاریکی صحنه را بهتر نمایش می‌دهند به همین منظور چندین عکس‌ را با نوردهی مختلف تهیه می‌کنند. با ترکیب شدن این تصاویر در نهایت تصویر واحدی به وجود می‌آید. این تصاویر ایجاد شده توسط دوربین‌های HDR نسبت به تصاویر عادی دامنه‌ی شدت‌های نوری دقیق تری را نمایان می‌کنند.

در مانیتورها، گوشی‎های موبایل و تلویزیون‌ها از قابلیت HDR برای نمایش واقعی‌تر رنگ‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این فناوری در تلویزیون تنوع، وضوح رنگ‌ها و نرخ کنتراست بالا می‌رود. در نتیجه تصاویر با رنگ‌های جذاب، طبیعی‌ و واقعی‌تر نمایش داده می‌شوند.

حرف آخر

در قسمت‌های بالا راجب این که تکنولوژی HDR چیست و چه کاربردهایی دارد، توضیح داده شده است. همچنین به طور دقیق‌تر ورژن‌های مختلف این فناوری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. دنبال کنندگان عزیز توجه داشته باشید که با خواندن این مطلب تمامی سؤالات شما راجب تکنولوژی HDR برطرف خواهد شد.

لینک بالا بردن کیفیت تلویزیون – تلویزیون جی پلاس – تلویزیون ایکس ویژن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *