مقالات

تاریخچه تلویزیون چیست و تولید کننده آن که بوده است؟

تاریخچه-تلویزیون

تمام افراد کنجکاو در مورد تاریخچه تلویزیون دوست دارند بدانند اختراع تلویزیون اولین بار به ذهن چه کسی آمده است؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که اولین تلویزیون به چه صورت بوده؟ چه شکل و ظاهری داشته است؟ در زمان قدیم تلویزیون وسیله‌ی پخش تصاویر متحرک و صداها به مسافت‌های دور و تنها منبع برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت مردم بود، به‌مرور زمان با تلاش مشترک چندین نفر روند تولید تلویزیون با پیشرفت فناوری همراه بوده است که در ادامه به این موارد بیشتر می‌پردازیم.

تاریخچه-تلویزیون-چیست-و-از-کجا-شروع-شد

واژه‌شناسی تلویزیون

کلمه تلویزیون از زبان فرانسوی به زبان فارسی راه یافته است این واژه از دو بخش تشکیل شده است که دورگه نیز می‌باشد. بخش اول آن تله به زبان یونانی یعنی دور و واژه بعدی ویزیون به زبان لاتین یعنی دید می‌باشد که در نهایت واژه تلویزیون شکل می‌گیرد. در بیشتر زبان‌ها همین واژه به کار می‌رود اما در برخی از زبان‌ها مانند زبان آلمانی از واژه Fernsehen به معنی دور دید استفاده می‌کنند.

تاریخچه تلویزیون

قطعاً همه افراد کنجکاو هستند با تاریخچه تلویزیون در جهان و روند ساخت تلویزیون‌ها از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین مدل آشنا شوند. تلویزیون‌ها در ابتدا به این شکلی که ما هم اکنون در خانه خود داریم نبوده‌اند، مسیر طولانی‌ای را طی کرده‌اند تا به تلویزیون‌های پیشرفته امروزه رسیده‌اند.

تاریخچه تلویزیون در جهان 

در سال ۱۸۶۲ دستگاهی توسط یک دانشمند ایتالیایی به نام کازلی ساخته شد که به کمک تلگراف تصاویر ارسال می‌شدند، اختراع این دانشمند شروع کننده‌ی تولید تلویزیون بود. با گذشت سال‌ها توانستند با استفاده از این دستگاه به انتقال عکس اقدام کنند. وسیله الکتریکی انتقال دهنده تصاویر متحرک و صدا توسط منبع به گیرنده از فاصله‌ی دور است. با گسترش حواس بینایی و شنوایی، تولید تلویزیون به‌مرور زمان ارتقا پیدا کرده است. اختراع تلویزیون توسط یک نفر انجام نگرفت اما کسی که این اختراع را به پایان رساند و قابل استفاده کرد شخصی به نام جان لاجی برد بود. برد طی سال‌ها کار کردن بر روی سیستم تصویر تلویزیون موفق شد از طریق کابل اولین تصویر را ارسال کند و اولین تلویزیون رسمی دنیا توسط این شخص ساخته شده است. 

در ادامه به روند ساخت تلویزیون می‌پردازیم، در اوایل قرن بیستم تلویزیون به عنوان یک رسانه برای آموزش و ارتباطات بین فردی شناخته شد در همان زمان تلویزیون‌های مکانیکی عرضه شده بودند، تلویزیون‌های مکانیکی با اسکن تصاویر آن را به نمایشگر منتقل می‌کردند. 

تلویزیون سیاه و سفید

در سال‌های اولیه تمامی تلویزیون آ‌ن‌ها پخش سیاه و سفید تصاویر را برعهده داشتند، تلویزیون‌های سیاه و سفید ساده‌تر کار می‌کردند بنابراین پردازش کمتری در آن‌ها شکل می‌گرفت. در اواسط قرن به یک رسانه پخش تبدیل شد و به عنوان محصولی برای ارائه اخبار و سرگرمی در سراسر جهان از آن استفاده کردند.

تلویزیون-سیاه-سفید-در-تاریخچه-تلویزیون

تلویزیون‌های مکانیکی

مخترع آلمانی پائول گوتلیب نیپکو اولین تلویزیون مکانیکی را ساخت، تلویزیونی که نیپکو سازنده آن بود تصاویر را توسط سیم‌ها با استفاده از دیسک فلزی چرخان ارسال می‌کرد و دارای رزولوشن ۱۸ خطی بود. نیپکو به جای تلویزیون نام آن را تلسکوپ الکتریکی گذاشت. تلویزیون‌های مکانیکی با دیسک‌های چرخان کار می‌کردند، دیسک به کمک موتور چرخیده و هر چرخش آن یک تصویر را نمایان می‌کرد. در صورت تاریک بودن فضا امکان ارسال تصاویر را داشتند، اولین تلویزیون دارای سی سوراخ بود و در هر ثانیه حدود ۱۲ بار می‌چرخید. برای متمرکز کردن نور بر روی سوژه، در قسمت جلوی دیسک چند لنز وجود داشت، نور با سوژه برخورد کرده و انرژی نوری به پالس‌های الکتریکی تبدیل می‌شدند.

تلویزیون‌های الکترونیکی

اولین تصویری که به تلویزیون‌ها ارسال می‌شد یک خط ساده بود، به همین منظور جهت ارتقای تصویر ارسالی، مخترع این تلویزیون‌ها فارنسورث موفق شد تا علامت دلار را با تلویزیون ارسال کند و با ساختن نسل جدید تلویزیون، تلویزیون‌های مکانیکی از میان برداشته شدند.

روند پیدایش برنامه رنگی

در این قسمت به تاریخچه تلویزیون رنگی می‎پردازیم با ما همراه باشید. استانداردهای فنی تلویزیون تک رنگ و رنگی برای اولین بار در اواسط قرن بیستم ایجاد شد، بعدها در سال ۱۹۳۴ تلویزیون‎های پیشرفته الکترونیکی جایگزین تلویزیون‌های مکانیکی شدند، به‌مرور زمان با پیشرفت در ساخت تلویزیون رویای تماشای مکان‌های دور برای بشر براورده شد. برنامه‌های تلویزیون در زمان قدیم بسیار ابتدایی بودند، مسابقات پخش شده تنها با یک دوربین ضبط می‌شدند، در آن زمان بازیگران با محدودیت رنگ در گریم‌ها مواجه بودند. از سال ۱۹۵۳ تلویزیون‌های رنگی به وجود آمدند و اولین برنامه رنگی از شبکه‌ی NBC پخش شد. به دلیل هزینه تولید زیاد برنامه‌های رنگی و قیمت بالای تلویزیون‌ها، با توافق شبکه‌ها در بین یکدیگر نیمی از برنامه‌ها را رنگی پخش می‌کردند.

تلویزیون سنتی CRT

فناوری CRT بسیار ساده عمل کرده و توسط فیزیکدان آلمانی به نام کارل فردیناند براون اختراع شده است. این فناوری از طریق تفنگ‌های الکترونی اشعه‌های الکترون را در صفحه نمایش منتشر می‌کند. تلویزیون‌های CTR بیشتر به شکل جعبه‌ی بزرگ مکعبی بودند. از معایب این تلویزیون‌ها می‌توان به وزن سنگین و وارد کردن فشار به چشم اشاره کرد.

آیا میدانستید جیوه قرمز در تلویزیون قدیمی وجود دارد.

تلویزیون-CRT-در-تاریخچه-تلویزیون

تلویزیون پلاسما

همانطور که نامش مشخص است برای نمایش پیکسل‌ها از سلول‌هایی استفاده می‌کنند که دارای گاز یونیزه یا پلاسما می‌باشد. به دلیل داغ شدن بیش از حد و مصرف زیاد برق عمر تلویزیون‌های پلاسما به پایان رسیده و جای خود را به تکنولوژی پیشرفته‌تر LCD و LED دادند.

تلویزیون LCD صفحه نمایش کریستال مایع است. کریستال‌های مایع به کار رفته در این تکنولوژی می‌توانند بین حالت‌های مایع و جامد تغییر فاز دهند. باید بدانید تلویزیون‌های LCD به دلیل طول عمر کوتاهی که دارند دیگر ساخته نمی‌شوند.

تلویزیون-پلاسما-در-تاریخچه-تلویزیون

تلویزیون LED

امروزه این نوع تلویزیون جزو پرفروش ترین و پر مصرف ترین نوع تلویزیون به حساب می‌آید، توسط همه‌ی برندها ساخته می‌شود.

اگر قصد خرید تلویزیون را دارید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای خرید تلویزیون را بخوانید.

تاریخچه تلویزیون در ایران

شما هم دوست دارید تاریخچه تلویزیون در ایران را بدانید؟ در ادامه همراه باشید تا به تاریخچه تلویزیون در ایران بپردازیم.

تلاش برای ورود تلویزیون به ایران هیچ وقت متوقف نشد و افراد همواره پیگیر ورود تلویزیون به ایران بوده‌اند. در اوایل دهه سی راجب ورود تلویزیون به ایران صحبت شد. تاریخ تأسیس تلویزیون در ایران سال ۱۳۳۷ می‌باشد که اقدام به ایجاد ایستگاه تلویزیونی کردند و اولین برنامه تلویزیونی در سال ۱۳۳۷ پخش شد. روزنامه اطلاعات این اتفاق را یک جهش اجتماعی در ایران خواند، کم کم تلویزیون در ایران همه گیر شد، در اواخر دهه ۳۰ شمسی (دهه ۱۹۵۰ میلادی) تلویزیون به ایران راه پیدا کرد جالب است بدانید در آن زمان در بیشتر کشورهای آسیایی خبری از تلویزیون نبود. امروزه در ایران به مجموعه پخش کننده برنامه‌های تلویزیونی ( صدا و سیما ) گفته می‌شود، در دنیای امروز تلویزیون وسیله‌ای است که به صورت روزانه توسط افراد خانه استفاده می‌شود و در هر خانه‌ای جا خوش کرده است.

در حال حاضر برندهای مختلفی از تلویزیون ایرانی از جمله تلویزیون جی پلاس ، اسنوا، ایکس ویژن، دوو و …. وجود دارند که با مراجعه به فروشگاه های معتبر از جمله خانه سپید می‌توانید آن ها را تهیه کنید.

تاریخچه-تلویزیون-در-ایران

روش‌های مختلف پخش در تلویزیون

طبق اولویت‌های افراد گوناگون شبکه‌های مختلف تلویزیون برنامه های متنوعی را پخش می‌کنند برخی مواقع فیلم سینمایی، مسابقه ورزشی و گاه کارتن برای کودکان پخش می‌شود، پخش برنامه‌ها، فیلم‌ها و تصاویر تلویزیون در حال حاضر به روش‌های مختلفی ارائه می‌شود.

پخش از طریق هوا

امواج رادیویی زمینی ( تلویزیون با پخش سنتی )

کابل‌های کواکسیال ( تلویزیون کابلی )

پخش از طریق ماهواره‌هایی که در مدار زمین ثابت نگهداری می‌شوند ماهورا پخش مستقیم، ( DBS)

پخش از طریق اینترنت

به صورت نوری بر روی دیسک‌های ویدیویی دیجیتال (DVD) و دیسک‌های Blu-Ray ضبط می‌شود.

حرف آخر

در این مطلب شما به مطالعه تاریخچه تلویزیون که پرداختید با روند پیدایش تلویزیون‌ها، پیشرفت در ساخت آن‌ها و نحوه پخش شبکه‌ها آشنا شدید. دریافتید که با ظهور تلویزیون‌های LED مدل‌های قدیمی‌تر منسوخ شده‌اند. باید توجه داشته باشید که آینده‌ی تلویزیون درخشان‌تر از آنچه که در حال حاضر است خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *