راهنمای خرید, مقالات

راهنمای جامع خرید تلویزیون هوشمند + نکات خرید

راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین لوازم موجود در منزل است که در صورت عدم وجود، کمبود آن به شدت حس می‌شود. همه‌ی ما خاطرات قدیمی و زیبایی را از فیلم و سریال و برنامه‌های مختلف به یاد می‌آوریم. نیاز به حضور تلویزیون در خانه همیشه حس شده است. امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، افزایش برنامه‌ها، آپشن‌های جدید و هوشمند شدن آن‌ها، اهمیت داشتن راهنمای مناسب برای خرید تلویزیون دو چندان شده است. تفاوت بارز و مشخص تلویزیون‌های هوشمند با سایرین، شامل توانایی اتصال آن‌ها به WiFi یا کابل LAN می‌شود. توانایی دسترسی به محتوای آنلاین، کنترل کردن از طریق گوشی همراه و وب‌گردی از ویژگی‌های جذاب این نوع از تلویزیون‌ها به شمار می‌روند. ما در این راهنمای خرید تلویزیون سعی کرده‌ایم با بیان ویژگی‌های مهم و کاربردی در تعیین تلویزیون‌های خوب و با کیفیت، شما را در خرید تلویزیون مناسب موردنظرتان همراهی کنیم.

راهنمای خرید تلویزیون

اهمیت برند در خرید تلویزیون

هنگام خرید لوازم خانگی مخصوصا صوتی و تصویری توجه به اسم برند محصول با توجه به پیشینه و رضایت مشتریان از آن اهمیت بالایی دارد. براساس قیمت و هزینه‌ای که در نظر می‌گیریم و با توجه به تنوع بالای محصولات و برندهای مختلف، هنگام خرید باید این نکته را مورد توجه قرار داد که کدام برندها انتظاراتی که ما از یک محصول خوب و باکیفیت داریم را برآورده کرده‌اند. خدمات پس از فروش مناسب و ضمانت محصول نیز در انتخاب برند مورد نظر تاثیرگذار خواهد بود.

اهمیت قیمت در خرید تلویزیون

احتمالا مهم‌ترین اصل در راهنمای خرید تلویزیون قیمت آن است. تنوع بالا در انواع تلویزیون‌های موجود در بازار، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بر اساس بودجه و هزینه‌ای که برای خرید تلویزیون در نظر گرفته‌اید، انتخاب مناسبی را داشته باشید. 

مشخصات تلویزیون خوب در راهنمای خرید تلویزیون

مشخصات تلویزیون خوب و با کیفیت

برای راهنمای خرید بهترین تلویزیون باید پارامترهای مهمی را مد نظر قرار داد:

  • صفحه نمایش
  • نرخ به روز رسانی تصویر
  • ابعاد واندازه
  • تلویزیون LED و LCD
  • تخت یا منحنی
  • درگاه های ارتنباطی
  • تکنولوژی پنل
  • اسپیکرها
  • رزولوشن

در ادامه به بررسی موارد بالا خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

صفحه نمایش

تلویزیون‌ها تاریخی به قدمت یک قرن دارند و از ابتدا به صورت مکانیکی سپس الکترونیکی و پلاسما و بعدها به صورت LCD و LED و اکنون تلویزیون‌های جدید OLED ،AMOLED ،Super AMOLED و QLED انواع مختلف آنها به‌شمار می‌روند. صفحه نمایش، مهم‌ترین فاکتور در معروفیت برندهای مختلف تلویزیون به شمار می‌رود که عامل تعیین‌کننده‌ کیفیت پخش تصاویر فیلم‌ها و نمایش رنگ‌ها به حساب می‌آید.

در صفحه نمایش‌های پلاسما که این روزها کنار گذاشته شده‌اند و جزو قدیمی‌ترین انواع صفحه نمایش‌ها به شمار می‌روند از گازهای یونیزه و پلاسما برای نمایش پیکسل‌ها استفاده می‌شد. نکته جالب این است که این صفحه نمایش‌ها از انواع LCD پرنورتر و دارای عمق بیش‌تری در رنگ مشکی هستند و نرخ بالای تازه‌سازی تصاویر در این نوع تلویزیون‌ها کماکان آن‌ها را به عنوان یکی از انتخاب‌های جذاب برای دیدن فیلم‌های اکشن و برنامه‌های ورزشی تبدیل کرده است. اما وزن بالا و ضخامت زیاد و مصرف بالای انرژی از معایب آن‌هاست که امروزه باعث از رده خارج شدن این تلویزیون‌های محبوب شده‌اند. 

نرخ به‌روزرسانی تصویر

نرخ به‌روزرسانی تصویر یا Refresh Rate، به معنی تعداد تغییر تصاویر صفحه نمایش در یک ثانیه است. یعنی در هر ثانیه تلویزیون توانایی نشان دادن چند فریم را پشت سر هم دارد. هرچه نرخ به‌روزرسانی تلویزیون بالاتر باشدُ کیفیت در تصاویر با سرعت بالا، بهتر خواهد بود.

نرخ به‌روزرسانی تصویر معمولا 60 هرتز در مدل‌های قدیمی‌تر و 120 تا 240 هرتز در مدل‌های جدید پیشرفت داشته است. اگر علاقه‌مند به صحنه‌های ورزشی و فیلم‌های اکشن و از طرفداران بازی‌های ویدیویی و کنسولی هستید، به سراغ تلویزیون‌هایی بروید که نرخ به‌روزرسانی تصویر بالاتری دارند.

ابعاد و اندازه در راهنمای خرید تلویزیون

ابعاد و اندازه صفحه یکی از مهم‌ترین پارامترهای راهنمای خرید تلویزیون به شمار می‌رود. اندازه‌گیری صفحه‌ها به صورت قطری است و به طور معمول از 20 تا 80 اینچ محاسبه می‌شود. بسته به این‌که تلویزیون را برای قرار دادن در چه مکانی از خانه مد نظر دارید، اندازه‌های مناسب، متفاوت خواهد بود. مثلا برای اتاق‌خواب‌ها اندازه 24 تا 32 اینچ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد و اندازه‌های بالاتر برای پذیرایی و سالن‌ها در نظر گرفته می‌شود که متناسب با فاصله از محل قرارگیری تلویزیون، این اندازه ها نیز متفاوت است. مثلا برای فاصله‌های معمولی 50 تا 65 اینچ و برای فاصله‌های بیش‌تر اندازه‌های بالاتر پیشنهاد می‌شوند. اگر اندازه‌ تلویزیون، بزرگ‌تر از فضای انتخابی شما باشد با مشکل کاهش وضوح تصویر و اگر کوچک‌تر باشد با مشکل دوبینی مواجه خواهید شد که احتمال آسیب به چشم را افزایش می‌دهد. بنابراین در انتخاب اندازه مناسب، دقت لازم را داشته باشید.

سری Stellar تلویزیون جی‌پلاس در سه سایز ۵۰، ۵۵ و ۵۶ اینچ با دارا بودن رزولوشن UHD، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید باشد.

ابعاد و اندازه در راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون LED یا LCD

تلویزیون‌های LED همان LCD ها هستند، با این تفاوت که منبع نور استفاده شده در پشت صفحه‌ انواع LED دیودهای نورانی هستند اما در LCDها از لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شود. تلویزیون‌های LED از کنتراست بالاتری نسبت به LCD برخوردارند. 

در LED ها، عمق رنگ مشکی به دلیل نحوه‌ سازوکار آن‌ها بسیار بهتر از LCD‌ها مشاهده است. از طرفی بهره‌گیری تلویزیون‌های LED از تکنولوژی آرجی‌بی که منجر به ترکیب کردن رنگ‌های اصلی و به‌وجود آوردن رنگ‌های جدید می‌شود، جذابیت آن‌ها را بالا برده است. ظرافت، ضخامت پایین و طراحی زیبا نیز از مزیت‌های آن‌ها به شمار می‌رود. هم‌چنین عمر مفید تلویزیون‌های LED از LCD بیش‌تر اعلام شده‌است. انواع LED از نظر مصرف انرژی نیز عملکرد خیلی بهتری نسبت به LCD دارند و شما می‌توانید هزینه برق مصرفی خود را با استفاده از این تلویزیون‌ها تا 40 درصد کاهش دهید. بنابراین برای راهنمای خرید تلویزیون بر اساس قیمت و سایر ویژگی‌ها، انواع LED می‌توانند انتخاب مناسب‌تری نسبت به LCD‌ها باشند و در واقع می‌توان گفت که آن‌ها جای LCD‌ها را در بازار گرفته‌اند.

تخت یا منحنی در راهنمای خرید تلویزیون

اندازه و سایز بندی تلویزیون‌ها به‌عنوان اولین گزینه در تفاوت تلویزیون‌های تخت و منحنی مطرح می‌شود. در راهنمای خرید جامع تلویزیون بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که در انواع تلویزیون‌های منحنی، سایز کوچک‌تر از 40 اینچ وجود ندارد ولی در تلویزیون‌های مدل تخت شما دست بازتری در انتخاب سایز تلویزیون و اندازه آن دارید. یکی از ویژگی‌هایی که خریداران را به انواع مدل منحنی علاقه‌مند می‌کند، زیبایی ظاهری تلویزیون‌های منحنی است که البته فضای بیش‌تری را نسبت به انواع تخت هم‌سایز خود اشغال می‌کنند.

در ادامه  سعی داریم با بررسی مزایا و معایب تلویزیون‌های منحنی و تخت به شما در انتخاب و خرید تلویزیون مورد نظرتان کمک کنیم.

مزایا و معایب تلویزیون تخت و منحنی

  • یکی از مزایای تلویزیون‌های منحنی میدان دید گسترده‌تر آن‌هاست. با مشاهده تصاویر در تلویزیون‌های منحنی این حس در شما ایجاد می‌شود که انگار تصاویر در سرتاسر دیوار امتداد یافته و حس غوطه‌وری و تجربه هیجان‌انگیز از نگاه به تلویزیون را در شما شکل می‌دهد. کنتراست بالای تلویزیون‌های منحنی که از همگرا بودن نور منعکس شده به چشمان شما ایجاد می‌شود، سطح روشنایی و عمق تصویر را برای شما مطلوب‌ می‌کند.
  • تلویزیون‌های منحنی هنگام قرار گرفتن در معرض نور با مشکل مواجه می‌شوند که باعث انحراف در تصاویر می‌شوند و ممکن است در برخی موارد تصاویر کشیده‌تر و مغایر با اندازه‌ی واقعیشان نمایش داده شوند. این تلویزیون‌ها قابلیت نصب بر روی دیوار را نداشته و در فضای باز ممکن است شما را دچار مشکل سازد. بیشینه‌ کارایی این نوع از تلوزیون‌ها در اندازه‌های بالاتر مشاهده می‌شود و معایب آن در سایزهای بزرگ‌تر کمتر به چشم می‌آید. این تلویزیون‌ها نسبت به انواع تخت از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.
  • تلویزیون‌های تخت زاویه دید گسترده‌تری نسبت به انواع منحنی از زوایای مختلف به شما ارائه می‌دهند. بازتاب نور در آن‌ها کم‌تر است و توانایی نصب بر روی دیوار را نیز دارند. تلویزیون‌های تخت قیمت مناسب‌تری نسبت به نمونه‌ی منحنی خود دارند و شما متناسب با بودجه در نظر گرفته شده برای خرید تلویزیون می‌توانید این گزینه را مدنظر داشته باشید.
  • تلوزیون‌های تخت دارای سطح کنتراست پایین‌تری نسبت به تلویزیون‌های منحنی هستند و نمایش رنگ‌های سیاه در آن‌ها از عمق کم‌تری برخوردار است.

درگاه‌های ارتباطی در راهنمای خرید تلویزیون

«پورت»ها یا «درگاه»های ارتباطی از بخش‌های مهم یک تلویزیون به شمار می‌روند. پورت‌ها محل ورود و خروج داده‌ها به تلویزیون هستند. اگر به پشت تلویزیون‌ها دقت کرده باشید حتما انواع مختلف درگاه‌ها را با رنگ‌های متنوع دیده‌اید که تعداد آن‌ها معمولا زیاد است. بسته به کارایی آن‌ها و نیاز شما هرکدام کاربرد خاص خود را دارند.

 برای مثال یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین پورت‌های تلویزیون HDMI است که برای صدا، کامپیوتر و ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرند و توانایی تبدیل تلویزیون غیر هوشمند به هوشمند را دارند. شما می‌توانید از آن برای اتصال کنسول بازی، کامپیوتر، دستگاه‌های پخش زنده و… با وضوح حداکثری 4K Ultra HD استفاده کنید.

درگاه‌های ارتباطی در راهنمای خرید تلویزیون

تکنولوژی پنل

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری‌های متفاوت در ساخت آن‌ها، تاثیرات مستقیمی را در بهبود کارایی انواع تلویزیون شاهد بودیم. انواع پنل تلویزیون شامل LCD، LED, OLED, QLED می‌شود. پروسه ایجاد و نمایش تصویر همگی در پنل انجام می‌شود.

دو نوع تکنولوژی محبوب در تمامی پنل‌ها شامل IPS و VA می‌شود. تفاوت این دو در پنل‌های نامبرده شده به زاویه دید، کنتراست و نقاط و یکنواختی تصویر مشکی برمی‌گردد.

اسپیکرها در کیفت صدای تلویزیون

یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت تویزیون‌ها سیستم صوتی آن‌هاست. DTS و DOLBY دو فرمت دالبی معروف به کاربرده شده در سیستم‌های صوتی تلویزیون‌های جدید است.

برخی معتقدند که DTS به دلیل فشرده‌سازی کم‌تر کیفیت صدای بهتری دارد اما موافقان معتقدند که به دلیل نوع سیستم رمزنگاری در این نوع فرمت، کیفیت بهتر صدا با نرخ بیت کم‌تر را به خریداران ارائه می‌دهد.

در انواع هوشمند تلویزیون اسنوا امکان جست‌و‌جوی صوتی برای کاربران فراهم شده است. از این رو شما دیگر نیازی به تایپ کردن و استفاده از کیبورد برای جست‌وجو در تلویزون‌های هومند اسنوا را ندارید.

رزولوشن و تاثیر آن در خرید تلویزیون

رزولوشن به معنی تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده‌ تصویر بر روی صفحه‌ی نمایشگر است. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، کیفیت تصویر شارپ‌تر و بهتر خواهد بود. انواع مختلف تلویزیون دوو از رزولوشن‌های مختلف مانند 4k، HD و Full HD برخوردار هستند و شما کیفیت خوب تصاویر را در این نوع از تلویزیون‌ها مشاهده می‌کنید.

در برخی از تلویزیون ها از تکنولوژی HDR استفاده شده است که رنگ بیشتری به تصویر شما می‌دهد و نور صفحه تلویزیون شما را به صورت خودکار افزایش میدهد. اگر تلویزیون شما به این تکنولوژی مجهز باشد کیفت تصویر خوبی را به شما خواهد داد . برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی HDR مقاله تکنولوژی HDR چیست را بخوانید.

سخن پایانی

موارد بسیار متعددی را در بالا برای شما توضیح دادیم که بتوانید هنگام خرید تلویزیون با توجه به بودجه ای که دارید مناسب ترین تلویزیون و امکاناتی که مد نظر شما هست را خریداری کنید، برای مثال در انواع تلویزیون ایکس ویژن با قابلیت Wi-Fi screen mirror می‌توانید از امکانات گوشی خود بر روی صفحه‌ی بزرگ تلویزیون لذت ببرید و همچنین موارد دیگر ازجمله درگاه های ارتباطی و سایز تلویزیون که مناسب با متراژ منزل شما باید باشد را گفته ایم امیدواریم توانسته باشیم شما را در راهنمای خرید تلویزیون کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *