مقالات

جیوه قرمز در کجای تلویزیون قدیمی است ؟

جیوه-قرمز-در-تلویزیون-قدیمی

به نظر شما جیوه در کجای تلویزیون قدیمی است؟ آیا می‌دانید جدا سازی جیوه از تلویزیون قدیمی به چه صورت است؟ نکته مهمی که درباره جیوه باید بدانید خطرناک بودن این ماده است. شما می‌دانستید که جیوه در ساخت وسایل الکترونیکی کاربرد دارد؟ این ماده را می‌توانید در پشت تلویزیون‌های قدیمی، لامپ های جیوه دار و تب سنج های جیوه ای مشاهده کنید. در ادامه درباره‌ی جیوه قرمز در تلویزیون قدیمی بیشتر توضیح خواهیم داد.

جیوه قرمز چه نوع ماده‌ای است؟

جیوه‌ یک فلز مایع ارزشمند است و توسط شرایط جوی ممکن است تبخیر شود. در واقع جیوه‌ی قرمز رنگی در طبیعت وجود ندارد اما ترکیب ماده‌ی جیوه با عناصر دیگر باعث تغییر رنگ آن به قرمز می‌شود. از نظر دانشمندان جیوه‌ی قرمز یک ماده‌ی افسانه‌ای است و اگر روزی هم در طبیعت وجود داشته باشد هرگز ماده‌ی مفیدی نخواهد بود. این ماده قرمز رنگ و به صورت مایع است که از چگالی و قدرت انفجار بالایی برخوردار می‌باشد. برخی معتقد اند که ترکیب مقداری از جیوه با مواد منفجره معمولی ممکن است باعث به وجود آمدن بمب هسته ای شود. در دمای اتاق جیوه‌ی اصل به صورت مایع دیده می‌شود.

به هیچ عنوان جیوه‌ی قرمز به شیشه نمی چسبد و آن را خیس نمی‌کند، با فلز های دیگری مانند طلا و نقره آلیاژ می‌شود. این ماده گزینه‌ی بسیار مناسبی برای انتقال جریان الکتریسیته می‌باشد. جیوه‌ی قرمز در صنایع مختلفی مانند تولید وسایل الکترونیکی و لامپ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جیوه قرمز به عنوان یک ماده‌ی سمی شناخته شده است اما هنوز هم برخی از صنایع در تولیدات خود از این ماده‌ی سمی استفاده می‌کنند.

جیوه در کجای تلویزیون قدیمی است

استفاده از جیوه قرمز در تلویزیون قدیمی

همان‌طور که در قسمت بالا گفته شد از جیوه در ساخت وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود. قسمت پشت تلویزیون را اگر مشاهده کنید، بخشی در پشت تلویزیون وجود دارد که جیوه دار بوده و با باز کردن آن با نشانه هایی از وجود جیوه قرمز مواجه می‌شوید. جیوه قرمز رسانای الکتریسیته است و به دلیل داشتن رسانای گرمای پایین در تولید لوازم الکترونیکی بسیار کاربرد دارد. تلویزیون قدیمی تلویزیون جیوه دار محسوب می‌شود زیرا در ساختار تلویزیون‌های قدیمی از جیوه قرمز استفاده شده است اما بعد از مدتی تولید جیوه قرمز را به دلیل سمی بودن آن متوقف کردند.

اگر به جیوه‌ی موجود در تلویزیون دسترسی پیدا کردید مراقب این ماده‌ی خطرناک باشید. شاید برایتان سؤال باشد که جیوه در کجای تلویزیون قدیمی است؟ محل قرار گیری جیوه در پشت ال سی دی تلویزیون‌های قدیمی می‌باشد. البته به این نکته توجه کنید که تشخیص جیوه در وسایل قدیمی کار متخصص است تا با ابزار مخصوص جیوه قرمز را تشخیص دهد.

جیوه در لامپ تصویر تلویزیون

این ماده  در لامپ های جیوه ای نیز استفاده می‌شود، در پشت لامپ تصویر تلویزیون‌ها و نمایشگر های CRT جیوه قرمز وجود دارد. این لامپ ها بسیار قدیمی بوده و پیدا کردن آن‌ها بسیار دشوار است. لامپ های فلورسنت موجود در سیستم نور پس زمینه‌ی تلویزیون‌های LCD قدیمی نیز دارای جیوه هستند. فراموش نکنید که مشاهده و استخراج جیوه‌ی داخل وسایل الکترونیکی باید توسط افراد متخصص انجام شود تا مشکلات جبران ناپذیری رخ ندهد.

تلویزیون جیوه دار

جداسازی جیوه از تلویزیون قدیمی

در موارد بالا توضیح دادیم که محل قرار گیری جیوه در تلویزیون قدیمی در کدام قسمت است. در ادامه ما را همراهی کنید تا درباره‌ی بازیافت یا جداسازی جیوه از تلویزیون قدیمی بیشتر بدانید. اگر وسیله‌ی الکترونیکی دارید که می‌خواهید آن را دور بیاندازید کمی فکر کنید در صورتی که وسیله‌ی شما دارای جیوه باشد، توصیه می‌کنیم آن را دور نیانداخته و بازیافت کنید. به این دلیل که جیوه ‌یک ماده‌ی بسیار سمی برای محیط زیست و جانوران است. جیوه به سیستم تنفسی و سیستم عصبی مرکزی انسان‌ها و سایر موجودات آسیب های جدی وارد می‌کند. بنابراین تا می‌توانید از برخورد جیوه با انسان‌ها، موجودات و محیط زیست جلوگیری کنید.

اگر در خانه تلویزیون قدیمی دارید و مطمئن هستید که در آن جیوه نیز به کار رفته است. در صورتی که قصد دارید آن را دور بیاندازید یا تلویزیون lcd دارید که تیوپ های فلورسنت آن به دلیل ضربه آسیب دیده اند، می‌توانید وسیله الکترونیکی مورد نظر را برای استخراج جیوه به مراکز بازیافت زباله های الکترونیکی ببرید زیرا تماس با این ماده برای سلامتی بسیار مضر است. بنابراین هرگز شخصاً اقدامی برای استخراج جیوه نکنید و فرایند جداسازی را به متخصصان بازیافت های زباله الکترونیکی بسپارید.

حرف آخر

هدف سایت خانه سپید از این مقاله آشنایی بیشتر شما با جیوه قرمز در تلویزیون قدیمی می‌باشد. جیوه در وسایل الکترونیکی لامپ ها و تلویزیون‌های قدیمی به کار رفته است اما به دلیل سمی بودن این ماده و خطرات آن برای سلامت انسان، سایر موجودات و محیط زیست به کار گیری آن در ساختار لوازم الکترونیکی تا حد امکان کمتر شده است.

سؤالات متداول

چرا ساخت تلویزیون با جیوه قرمز متوقف شده است؟

به این دلیل که جیوه ماده سمی است که بر روی سیستم عصبی و تنفسی تأثیرات فوق العاده مخربی دارد.

آیا جیوه‌ی قرمز در لامپ تلویزیون قدیمی وجود دارد؟

بله جیوه‌ی قرمز در لامپ تلویزیون‌های قدیمی به کار رفته است.

جیوه در کدام قسمت تلویزیون قرار دارد؟

جیوه‌ی قرمز در پشت تلویزیون‌های قدیمی قرار دارد.

آیا استخراج جیوه امکان پذیر است؟

بله استخراج جیوه امکان پذیر است اما برای استخراج جیوه باید کاملاً احتیاط کنید. فرایند استخراج جیوه توسط متخصصان بازیافت زباله های الکترونیکی امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *