مقالات

علت خشک نشدن لباس در لباسشویی چیست؟

علت-خشک-نشدن-لباس-در-لباسشویی

ممکن است به این فکر کنید که چرا لباسشویی لباس خشک نمیکنه؟ فرایند خشک کردن لباس‌ها مرحله‌ی بعدی شستشوی لباس است که توسط ماشین لباسشویی صورت می‌گیرد. هنگامی که دیگ لباسشویی با سرعت در حال چرخیدن است، به دلیل حرکت گریز آب (در علم فیزیک) از لباس خارج شده و توسط پمپ به بیرون تخلیه می‌شود. بنابراین همزمان با چرخش دیگ آب لباس‌ها نیز گرفته می‌شود که به این فرایند خشک کردن البسه گفته می‌شود. جالب است بدانید قطعه‌ی موتور دیگ لباسشویی را می‌چرخاند و در زمان خشک کردن لباس‌ها دور موتور تند تر از قبل خواهد شد. در برخی مواقع حین استفاده از لباسشویی دستگاه فرایند خشک کردن را انجام نمی‌دهد. ما را در ادامه همراهی کنید تا به علت خشک نشدن لباس در لباسشویی بپردازیم.

چرا لباسشویی لباس خشک نمیکنه

بابت خشک نشدن لباس‌ها در لباسشویی دلایل مختلفی وجود دارد، برخی مواقع ممکن است نوسانات برق باعث کار نکردن خشک کن لباسشویی شود. در برخی مواقع خرابی قطعات لباسشویی مانند المنت هیتر، فیوز حرارتی، ترموستات و… می تواند علت کار نکردن خشک کن باشد. ما در این مقاله در جهت بالا رفتن سطح آگاهی شما به علت خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی می‌پردازیم تا نحوه‌ی استفاده صحیح از دستگاه را آموزش ببینید. با بالا رفتن سطح آگاهی و استفاده‌ی درست از دستگاه شما قدمی برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خود برداشته اید.

انتخاب برنامه و تنظیمات نادرست

لباسشویی‌های جدید از برنامه‌‌های متنوعی برخوردار بوده و هریک با توجه به انواع لباس‌ها دارای قابلیت‌های متفاوتی هستند. در برخی مواقع ممکن است علت خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی انتخاب برنامه یا تنظیمات نادرست باشد. بهتر است که در انتخاب برنامه و تنظیمات برای شستشوی لباس‌هایتان دقت کنید. با توجه به نوع و میزان کثیفی لباس برنامه‌ی شستشوی را انتخاب کنید. برای انتخاب درست برنامه‌ی شستشو می‌توانید از دفترچه‌ی راهنمای‌ دستگاه کمک بگیرید.

چرا-لباسشویی-لباس-خشک-نمیکنه

مشکل در تخلیه آب

تخلیه نشدن آب می‌تواند باعث کار نکردن خشک کن لباسشویی شود. برای رفع این مشکل می‌توانید اجزای مختلف تخلیه مانند پمپ تخلیه، فیلتر و شیلنگ تخلیه را مورد بررسی قرار دهید. برای تشخیص وضعیت پمپ تخلیه می‌توانید از مولتی متر کمک بگیرید، ممکن است پمپ تخلیه نیم سوز یا کاملاً خراب شده باشد. مورد دیگر فیلتر تخلیه می‌باشد، اگر پس از استفاده از لباسشویی فیلتر را تمیز نکرده باشید امکان مسدود شدن آن بسیار زیاد است. اگر با خود فکر کرده اید که چگونه آب ماشین لباسشویی را تخلیه کنیم می‌توانید در مقاله ی دیگر ما روش تخلیه ی آب لباسشویی را آموزش ببنید.

نوسانات برق یکی از علت خشک نشدن لباس‌ها

ممکن است در مواقعی با این موضوع که چرا ماشین لباسشویی خشک نمیکنه مواجه شوید. یکی از دلایل بروز چنین مشکلی می‌تواند نوسانات برق باشد، درصورتی بروز نوسان برق در ساختمان باید از برق کار کمک بگیرید. قطعی برق ساختمان باعث خرابی پریز برق، قطع شدن سیم‌ها و بروز مشکل در برد دستگاه می‌شود.

خراب شدن کلید فعال کننده خشک کن

خراب شدن کلید فعال کننده خشک کن می‌تواند علت خشک نشدن لباس در لباسشویی باشد. در برخی مواقع ممکن است حین استفاده از لباسشویی دکمه‌ی خشک کن از کار افتاده باشد، در این صورت کلید خشک کن ایراد فنی پیدا کرده است و باید از یک تعمیر کار ماهر کمک بگیرید.

علت-خشک-نشدن-لباس-در-ماشین-لباسشویی

خرابی موتور لباسشویی

یکی از دلایلی که باعث کار نکردن خشک کن لباسشویی می‌شود خرابی موتور دستگاه است. در برخی مواقع ممکن است موتور داغ شده و به صورت موقت از کار بیفتد. در چنین مواقعی اجازه دهید تا لباسشویی مدتی خاموش بماند و موتور فرصتی برای خنک شدن پیدا کند. فراموش نکنید که مدت زمان استراحت موتور می‌تواند به میزان یک الی دو ساعت باشد. داغ کردن موتور می‌تواند علت داغ شدن ماشین لباسشویی نیز باشد.

کار نکردن دور تند لباسشویی

در برخی مواقع هنگام کار با لباسشویی دستگاه می‌چرخد و در حالت عادی به شستشوی لباس‌ها می‌پردازد اما در پایان کار لباس‌ها خشک نشده تحویل می‌دهد. اگر در مرحله خشک کردن لباس‌ها دستگاه دچار مشکل شده باشد، به این موضوع پی می‌بریم که دور تند لباسشویی کار نمی‌کند. در این صورت پس از مرحله شستشو شاهد خیسی لباس‌ها خواهیم بود، نتیجه می‌گیریم دلیل این که لباسشویی خشک نمیکنه می‌تواند کار نکردن دور تند دستگاه باشد.

لباسشویی-خشک-نمی-کند

معیوب شدن قطعات علت کار نکردن خشک کن

معیوب شدن قطعاتی مانند فیوز حرارتی، المنت هیتر، تورموستات، برد الکترونیکی می‌تواند دلیل کار نکردن خشک کن و در نهایت خشک نشدن لباس‌ها در لباسشویی شود. با خرابی المنت باد گرم هم تولید نمی‌شود در نهایت لباس‌ها خشک نمی‌شود. مقدار اهمی که در صورت سلامت دستگاه با آن رو به رو می‌شوید ۱۵ اهم می‌باشد،‌اگر چنین مقداری را مشاهده نکردید المنت هیتر باید تعویض شود. در صورت بروز نقص در ترموستات دستگاه را از برق جدا کرده و صفحه پشت دستگاه را باز کنید. با باز کردن فیوز حرارتی یا ترموستات می‌توانید قطعه‌ی جدید را جایگزین کنید. لازم به ذکر است بروز عیب در قطعات دستگاه می‌تواند علت لرزش ماشین لباسشویی نیز باشد.

لباسشویی-خشک-نمیکنه

قرار دادن البسه بیشتر از ظرفیت

تا به حال پیش آمده که با خود بگویید چرا لباسشویی خشک نمی کند، یکی از علت‌های آن می‌تواند پر کردن لباسشویی با حجم زیادی از لباس‌ها باشد. از مهم ترین موارد برای جلوگیری از خشک نشدن لباس‌ها توجه به میزان ظرفیت دستگاه می‌باشد. قرار دادن لباس بیشتر از میزان ظرفیت دستگاه می‌تواند علت خشک نشدن لباس در لباسشویی باشد. برای اطلاع یافتن از این موضوع که چه میزان البسه داخل دستگاه قرار دهید، می‌توانید از دفترچه راهنمای کالا یا سایت فروشگاهی که از آن خرید کرده اید کمک بگیرید.

روش‌های جلوگیری از خشک نشدن لباس‌ها

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند خشک نشدن لباس‌ها، نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی و… بهتر است ماشین لباسشویی را به طور سالیانه سرویس کنید. با سرویس کردن و تمیز کزدن پمپ و فیلتر تخلیه کارایی لباسشویی افزایش می‌یابد. پس از بررسی هر یک از قطعات دستگاه در صورت نیاز برای تعویض قطعه‌ی مورد نظر از یک متخصص کمک بگیرید.

حرف آخر

خشک نشدن لباس‌ها توسط لباسشویی یکی از مشکلاتی است که حسن استفاده از دستگاه، احتمال دارد با آن رو به رو شوید. در این مقاله دلایل بروز چنین مشکلی را بررسی کردیم تا علت را پیدا کرده و برای رفع مشکل اقدامی کنیم. ممکن است به دلیل نوسانات برق، انتخاب برنامه یا تنظیمات نادرست، بروز مشکل در تخلیه‌ی آب و… فرایند خشک کن در لباسشویی انجام نشود. خرابی برخی از قطعات مانند ترموستات، برد الکترونیکی، المنت هیتر و فیوز می‌تواند علت خشک نشدن لباس در لباسشویی نیز باشد.

سؤالات متداول

برنامه شستشو را بر چه اساسی انتخاب کنیم؟

برنامه‌ی شستشوی لباس را باید با توجه به جنس و میزان کثیفی لباس‌ها انتخاب کنید.

آیا نوسانات برق تأثیری در کار نکردن خشک کن لباسشویی دارد؟

نوسانات برق در کار نکردن خشک کن تاثیر دارد زیرا با قطعی برق ساختمان ممکن است باعث بروز مشکلات و خرابی سیم‌ها، برد دستگاه، پریز برق، دستگیره‌های مکانیکی و تایمر شود.

آیا علت کار نکردن خشک کن لباسشویی می‌تواند به دلیل خرابی قطعات آن باشد؟

بله، معیوب شدن قطعاتی ماند ترموستات، المنت هیتر، برد الکترونیکی فیوز حرارتی می‌تواند از علت‌های خشک نشدن لباس‌ها در لباسشویی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *