مقالات

چه ظرف ها و غذاهایی را در مایکروفر نباید گذاشت؟

چه چیزهایی نباید در مایکروفر گذاشت

مایکروفر جزو لوازم خانگی است که در گرم کردن و تهیه غذا بسیار به شما کمک می کند اما برای استفاده صحیح از این محصول بهتر است بدانید چه چیزهایی نباید در مایکروفر گذاشت. یک سری غذا ها و ظروفی هستند که نباید آن ها را درون دستگاه قرار داد. در برخی مواقع ممکن است با گذاشتن مواد غذایی یا ظروف نامناسب در مایکروفر با مشکل مواجه شوید. مایکروویو ها برای گرم کردن مواد غذایی از گرمای خاصی استفاده می کنند و برخورد برخی از مواد غذایی به تشعشعات گرما ممکن است خطراتی مانند جرقه و آتش سوزی در پیش داشته باشد. نکته ی بسیار مهم جنس ظرف قرار گرفته داخل مایکروویو است به طور مثال ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در اثر حرارت به سلامت بدن شما آسیب می رساند با ما همراه باشید تا بدانید چرا نباید بعضی از مواد غذایی و ظرف ها را در مایکروفر گرم کنید.

چه چیزهایی نباید در مایکروفر گذاشت

چیزهایی که نباید در مایکروفر گذاشت شامل برخی مواد غذایی و ظروف می‌باشد، در ادامه بیشتر درباره این که چه چیزهایی را در مایکروویو نگذاریم توضیح خواهیم داد. اگر قصد خرید دارید می‌توانید از مقاله‌ی راهنمای خرید مایکروویو کمک بگیرید.

چه ظرف هایی را نباید در مایکروویو گذاشت

برخی از ظرف‌ها مانند ظروف یک‌بار مصرف، فلزی و آلومینیومی را نباید در دستگاه قرار داد با ما همراه باشید تا به انواع ظروفی که نباید داخل مایکروویو گذاشت بپردازیم. بنا بر این ظروفی که نباید درون دستگاه گذاشته شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول ظروفی که برای مواد غذایی درون خود خطر آفرین هستند و دسته دوم ظروفی که باعث آتش سوزی یا انفجار می‌شوند.

ظروفی که نباید در مایکروویو گذاشت

ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف

ظرف های یک‌بار مصرف مانند سطل ماست، کره و پنیر نمی توانند دمای زیاد را تحمل کنند. ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف در اثر حرارت ساختار شیمیایی آن‌ها تغییر کرده و مواد سمی وارد غذا می‌شود که همین امر احتمال بروز سرطان را در افراد افزایش می‌دهد.

ظروف فلزی و آلومینیومی

ظرف های آلومینیومی و فلزی مانند فویل و… به دلیل منعکس کردن اشعه مایکروویو برای قرار گیری در دستگاه مناسب نمی‌باشند. فلز حتی در اندازه‌ی کوچک نباید در مایکروویو قرار گیرد زیرا موجب آتش سوزی می‌شود. یادتان باشد ظروف فلزی را در حالت کانوکشن استفاده کنید زیرا در حالت‌های دیگر باعث جرقه زدن و آسیب رسیدن به موتور و دیواره‌های دستگاه می‌شود.

حتما بخوانید: کانوکشن چیست ؟ کاربرد آن در مایکروویو چیست؟

کنسرو یا قوطی

چه چیزهایی نباید در مایکروفر گذاشت؟ در پاسخ به این سؤال سعی کنید شیشه‌ها، کنسرو یا قوطی‌های مواد غذایی که در بسته هستند را داخل دستگاه قرار ندهید زیرا خطر ترکیدن کنسرو به علت پلمپ بودن آن وجود دارد.

ظروف مسی

استفاده از ظروف مسی در داخل مایکروفر به دلیل رسانا بودن گرما آن‌ها ممکن است خطرات و مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد.

فلاسک و لیوان مسافرتی

ماگ ها یا لیوان‌های مسافرتی مانع از گرم شدن مایع درون خود می‌شوند و احتمال آسیب آن‌ها به مایکروفر وجود دارد. برخی از ماگ ها نیز با مواد خاصی پوشش دهی و لعاب‌دار شده‌اند این نوع ماگ ها اشعه را منعکس می‌کنند. لعاب این ماگ ها ممکن است سرب داشته باشد که در این صورت مضر است.

ظروف فومی

ظرف های فومی نوعی پلاستیک هستند با قرار گیری آن‌ها در مایکروفر احتمال آب شدن آن‌ها بسیار زیاد است و به همین منظور ممکن است مواد سمی با یکدیگر ترکیب شوند.

ظروف ملامین

ظروف ملامین به دلیل جذب امواج داغ می‌شوند و همین امر باعث سیاه شدن آن‌ها می‌شود و برای مایکروویو مناسب نیستند.

چه ظرف هایی را نباید در مایکروویو گذاشت

هنگام خرید از کجا بفهمیم ظرف مناسب مایکروفر است؟

اگر بر روی ظرف شما نوشته شده است که قابل استفاده در مایکروویو به این معنا است که شما می‌توانید آن را با خیال راحت درون دستگاه خود قرار دهید. اگر ظرفی را تازه تهیه کردید و به نوشته روی آن اعتماد ندارید آن را تست کنید یا از ظرفی که به آن اعتماد دارید استفاده کنید.

چگونه ظروف مناسب مایکروویو را تست کنیم؟

شما می‌توانید ظرفی که می‌خواهید در دستگاه قرار دهید را تست کنید و برای تست ظرف‌ها روش بسیار ساده‌ای وجود دارد که به آن می‌پردازیم. یک لیوان پر از آب را درون ظرفی که قصد تست کردن آن را دارید قرار دهید، مایکروویو یا مایکروفر را به مدت یک دقیقه بر روی قوی‌ترین حالت بگذارید.اگر ظرف گرم یا نیم گرم شد ظرف مناسب داخل مایکروفر نمی‌باشد. از همین طریق می‌توانید ظرف را مورد بررسی قرار دهید.

چه غذاهایی را نباید در مایکروفر گرم کرد

برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، فلفل قرمز، تخم مرغ با پوست را بهتر است داخل مایکروفر قرار ندهید. در ادامه درباره انواع غذاهایی را که نباید داخل مایکروویو گذاشت توضیحاتی بیشتری خواهیم داد.

تخم مرغ با پوست

امکان ترکیدن تخم مرغ داخل دستگاه بسیار زیاد است، تمیزکاری تخم مرغ منفجر شده کار آسانی نخواهد بود پس بهتر است خود را به دردسر نیندازید زیرا در نهایت باید به تمیز کردن مایکروفر بپردازید.

سس یا فلفل قرمز

از قرار دادن سس و فلفل قرمز درون دستگاه مایکروفر خودداری کنید ممکن است دچار انفجار شود.

میوه‌ها

بعضی از میوه‌ها مانند انگور قادر ممکن است توانایی تحمل گرما را نداشته باشند، مراقب باشید تا کودک شما میوه را درون مایکروویو نگذارد.

روغن

روغن‌هایی مانند روغن زیتون، کانولا، انگور، بادام زمینی و آووکادو مایع نبوده و چربی هستند.

پاکت یا کیسه‌های کاغذی خوراکی

کیسه‌های کاغذی، روزنامه‌ها یا حتی پلاستیکی را درون مایکروویو نگذارید. علاوه بر این که بهداشتی نیستند و گازهای سمی تولید می‌کنند، احتمال آتش سوزی نیز وجود دارد زیرا حرارت این مواد را مشتعل می‌کند. 

چه چیزهایی را در مایکروویو نگذاریم

حرف آخر

این مطلب برای کسانی که می خواهند بدانند چه چیزهایی نباید در مایکروفر گذاشت بسیار مفید می باشد. همان‌طور که در قسمت بالا توضیح داده شد، برخی ظروف و مواد غذایی هستند که نباید درون دستگاه قرار گیرند زیرا ممکن است به مایکروفر شما آسیب وارد کنند. هدف خانه سپید از نوشتن این مقاله نگهداری بهتر و استفاده صحیح شما از مایکروفر تان می باشد. امیدواریم تا این مطلب برای شما مفید بوده باشد، اگر دوست داشتید تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *