راهنمای خرید, مقالات

راهنمای خرید بهترین مایکروویو + برندهای خوب مایکروویو

راهنمای خرید مایکروویو

این روزها تکنولوژی نقش پررنگی در راحتی و سرعت انجام امور دارد. لوازم الکترونیکی آشپزخانه هم به همین دلیل محبوب شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. فر مایکروویو یا مایکروفر دستگاهی است که با امواج الکترومغناطیسی و از طریق به حرکت درآوردن مولکول‌ها و اصطحکاک، غذا را با سرعت زیادی می‌پزد یا گرم می‌کند. اگر شما هم قصد دارید تا این نجات‌دهنده ساخت بشر را خریداری کنید، تا انتهای راهنمای خرید مایکروویو با ما همراه باشید.

نکاتی که هنگام خرید مایکروویو باید به آن ها دقت کنید

تصور کنید که بدون هیچ اطلاعات و راهنمایی برای خرید مایکروویو ، هزینه‌ای گزاف برای تهیه آن پرداخت کرده باشید ولی جایی برای آن نداشته باشید! از طرفی هم قدرت ماکروویو انتظارات شما را برآورده نمی‌کند! پس، پیش از خرید مایکروویو، اطلاعات کسب کنید.

اهمیت فضای داخل آشپزخانه هنگام خرید مایکروویو

قبل از اقدام به خرید، جایی برای قرار دادن مایکروویو در آشپرخانه در نظر بگیرید. انوع مایکروفرها از لحاظ محل قرارگیری، به دسته تقسیم می‌شوند:

  • راهنمای خرید مایکروویو رومیزی: مایکروفرهای رومیزی متداول‌ترین نوع مایکروفرها و نسبت به سایر انواع ارزان‌تر هستند. اگر در آشپزخانه محدودیت مکانی ندارید، این گزینه برای شما مناسب است و نیازی به نصب هم ندارد. مایکروویو جی پلاس مدل GMW-M365B یکی از مایکروویو های رومیزی پر فروش با ظاهری بسیار زیبا میباشد.
  • راهنمای خرید مایکروویو بالااجاقی: مایکروویوهای بالا اجاقی در ارتفاع و بالای اجاق گاز قرار می‌گیرند و کار هود را هم انجام می‌دهند. کمی از مایکروفرها رومیزی گران‌تر هستند و باید برای نصب آن از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
  • راهنمای خرید مایکروویو توکار: مایکروفرهای توکار نسبت به دو نوع دیگر قیمت بالاتری دارند ولی مزیت‌ آن‌ها این است که فضای سطحی اشغال نمی‌کنند و در کابیت‌ یا دیوار به‌صورت توکار نصب می‌شوند.

انواع مایکروویو

اهمیت ظرفیت و اندازه مایکروویو

محلی که برای قرار دادن ماکروویو در نظر دارید را از لحاظ ارتفاع، عرض و عمق اندازه‌گیری کنید و با توجه به آن برای تهیه مایکروویوی مناسب با این ابعاد اقدام کنید. مایکر‌وویوها اندازه‌هایی متنوع دارند. این ابعاد معمولا از 25 (ارتفاع) * 46 (عرض) * 36 (عمق) شروع می‌شود و به 36 (ارتفاع) * 61 (عرض) * 51 (عمق) سانتی‌متر در مدل‌های بزرگ می‌رسد.

اما ظرفیت داخلی مایکروویوها ارتباط دقیقی با ابعاد بیرونی آن ندارد؛ پس زمان انتخاب به ظرفیت آن هم دقت کنید. معمولا برای 2 الی 4 نفر، ظرفیت‌های 15 تا 30 لیتر و برای 4 الی 7 نفر، ظرفیت‌های 25 تا 32 لیتر مناسب است.

اهمیت قدرت مایکروویو هنگام خرید

قدرت مایکروویو با عدد توان آن که با واحد وات نمایش داده‌می‌شود، قابل اندازه‌گیری است. هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد، نشان‌دهنده قدرت بالای مایکروویو در پخت سریع و یکدست موادغذایی است. اکثر مایکرویوها توانی بین 600 تا 1400 وات دارند. در صورتی که مایکرویو را برای پخت‌وپز در حجم بالا و برای تعداد زیادی از افراد تهیه می‌کنید، با توجه به فضا و بودجه‌ای که در اختیار دارید دستگاه قدرتمندتری انتخاب کنید.

نکته: هرچه توان یک مایکروویو بالاتر باشد (یعنی توان بالاتری داشته باشد)، گران‌تر خواهد بود و برق بیش‌تری مصرف خواهد کرد.

راهنمای خرید مایکروویو

امکانات اولیه مایکروویو

نکته دیگری که باید در راهنمای خرید مایکروویو خوب به آن اشاره کنیم، امکانات اولیه مایکروویو است تا زمان خرید، از وجود آن‌ها اطمینان حاصل کنید. امکانات اولیه و حداقلی یک مایکروفر یا مایکروویو شامل پخت غذا، گرم کردن غذا و یخ‌زدایی می‌شود.

تفاوت مایکروویو و مایکروفر

مایکروویو از طریق تابش الکترومغناطیسی با طول موج کم، مولکول آب و دیگر مولکول ها پخت و گرم کردن غذا را انجام میدهد اما مایکرو فر توسط المنت این کار را انجام میدهدو هرکدام در جای خود کارایی مناسب خود را دارند.

برای اطلاع کامل از تفاوت های مایکروویو و مایکروفر مقاله تفاوت مایکروویو و مایکروفر را بخوانید.

اهمیت بودجه هنگام خرید مایکروویو

قیمت مایکروویوها بسته به نوع (رومیزی، بالااجاقی، توکار)، برند، ظرفیت و امکاناتی که دارد، به میزان قابل توجهی متفاوت است. ابتدا بودجه‌ای که در اختیار دارید را مشخص و سپس با توجه به فضایی که در اختیار دارید، ظرفیت مورد نیاز و امکاناتی که از مایکروفر نیاز دارید مایکروویوی مناسب از برندی مورد اطمینان تهیه کنید.

انواع مایکرویو از لحاظ طبخ غذا

  • راهنمای خرید مایکروویو انفرادی یا سولو (Solo): مایکروویوهای معمولی هستند که تنها برای گرم کردن و پخت‌وپز ساده غذا استفاده می‌شوند. هم‌چنین می‌توانند برای راحتی برنامه‌های از پیش تنظیم شده برای پخت انواع غذا داشته باشند.
  • راهنمای خرید مایکرویو کانوکشن: مایکروویوهایی که قابلیت کانوکشن دارند، دارای یک فن هستند که گرمای تولید شده را در اطراف غذا و محیط داخلی به حرکت درمی‌آورند تا غذا سریع‌تر و یکدست بپزد و به اصطلاح مغزپخت شود. اگر پخت کیک و پیتزا با ماکرویو را در نظر دارید، حتما یک مایکروویو با امکان کانوکشن تهیه کنید.
  • راهنمای خرید مایکرویو با فناوری اینورتر: مایکروفرهایی که قابلیت اینورتر ندارند، یا از 100 درصد توانشان استفاده می‌کنند یا خاموش هستند. اگر قدرت این دستگاه‌ها را روی 50 درصد تنظیم کنید، بین این دو حالت مدام تغییر می‌کنند که باعث مصرف برق بیش‌تر و مطلوب نبودن نتیجه خواهد شد. اما مایکروویوهای اینورتر می‌توانند در هر میزان توانی که تنظیم شده‌اند، به‌صورت مداوم کار کنند و غذا را با سرعت بیش‌تر و کیفیت بالاتری بپزند.
  • راهنمای خرید مایکرویو گریل: این نوع از مایکرویوها علاوه بر انجام دادن کارهایی مایکروفرهای ساده انجام می‌دهند، می‌توانند گوشت و سبزیجات را هم گریل کنند.
  • راهنمای خرید مایکرویو سولاردام: در مایکروویوهایی که از فناوری سولاردام (پخت نوری) استفاده می‌کنند، علاوه بر امواج مایکروویو، از تابش امواج نوری هم استفاده می‌شود. نتیجه این کار، خشک نشدن غذا و آبدار بودن آن، سرعت بیش‌تر پخت و از بین نرفتن ویتامین‌های موجود در غذا است.

امکانات جانبی مختلف در مایکروویوها

  • قفل کودک: اگر در خانه کودکی دارید، ممکن است به خود آسیب بزند یا تنظیمات مایکروفر را به هم بریزد. این قابلیت دکمه‌ها را غیرفعال و مانند یک رمز عبور عمل می‌کند.
  • سنسورهای هوشمند: وجود برخی از سنسورهای ویژه در مایکروفر باعث می‌شود کار شما با دستگاه آسان‌تر شود. این سنسور در همه مایکروفرها وجود ندارد و اغلب در مدل‌های رده بالا یافت می شود. برای مثال سنسورهایی مانند زمان و قدرت، در پخت غذا به شما کمک می‌کنند.
  • پخت خودکار با تنظیمات پیش‌فرض: برخی از مایکروفرها با برنامه‌های پخت‌وپز از پیش تعبیه شده عرضه می شوند و شما فقط باید یک دکمه را فشار دهید تا به صورت خودکار غذا را طبخ کند. با استفاده از این گزینه کافی است وزن غذا را وارد کنید تا دستگاه به صورت خودکار درجه حرارت و زمان مورد نیاز برای پخت را اندازه‌گیری کرده و عملیات پخت ایمن را آغاز کند. تنظیمات میانبر در این دستگاه‌ها به صورت خودکار توان و زمان انجام اموری مانند آماده کردن پاپ‌کورن، پیتزا و سیب‌زمینی و… را شامل می‌شود. به عنوان مثال بسیاری از مایکروفرها دکمه ای برای درست کردن “پاپ کرن” دارند که ذرت های شما را بر اساس تنظیمات پیش فرض به پاپ کورن تبدیل می کنند.
  • تایمر: با استفاده از این قابلیت می‌توانید زمان موردنیاز برای پخت‌وپز را مشخص کنید. شما می‌توانید (بسته به نوع پنل با دستگیره یا با لمس LCD) مدت زمان کار مایکروویو را از 30 ثانیه تا 10 دقیقه تنظیم کنید.
  •  سینی‌گردان: برای پخت غذا به صورت یکنواخت، سینی برخی از مایکروفرها قابلیت چرخش دارد. 
  • بسیاری از مدل‌ها این چرخش را به صورت خودکار انجام می‌دهند و برخی مدل‌ها دکمه‌ای برای فعال یا غیرفعال کردن آن دارند. سینی‌های گردان قابلیت بیرون آمدن و شستشو را دارند.

پس از یک ماه استفاده از مایکروویو دستگاه نیاز به تمیز شدن دارد. طریقه تمیز کردن مایکروویو را یاد بگیرید.

امکانات مایکروویو

تمیز کردن مایکروویوبه چه شکل انجام میشود؟

برای تمیز کردن راحت مایکروویو می‌توانید از سرکه یا لیمو استفاده کنید.

  • یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب را در یک کاسه مخصوص مایکروویو یا پارچ بریزید و 5الی 10 دقیقه در مایکروویو قرار دهید. بعد از آن ظرف را با یک پارچه یا دستکش فر بردارید و داخل محفظه را با یک اسفنج تمیز کنید. 
  • نصف فنجان آب را در یک کاسه مخصوص مایکروویو یا پارچ بریزید و یک لیمو کامل را در آن آب‌گیری کنید. به مدت 3 دقیقه با حرارت زیاد در مایکروویو قرار دهید ولی در مایکروویو را باز نکنید تا بخار ایجاد شود. وقتی بخار به مدت 5 دقیقه در فضای مایکروویو ماند، در آن را باز کنید و داخل آن را با یک حوله یا پارچه چای تمیز و خشک پاک کنید.

برندهای معروف در راهنمای خرید مایکروویو

آخرین نکته مهم در راهنمای خرید مایکروویو ، شناخت برندهای معروف است. بی‌شک برند هر وسیله‌ای، به خصوص لوازم آشپزخانه تاثیر زیادی در کیفیت آن دارد. برای خرید بهترین مایکروویو هم ابتدا باید بهترین و محبوب‌ترین برندهای آن را بشناسید.

  • مایکروویو سامسونگ
  • مایکروویو جی پلاس
  • مایکروویو ال جی
  • مایکروویو دوو
  • مایکروویو کنوود
  • مایکروویو بوش
  • مایکروویو هاردستون
  • مایکروویو پاناسونیک
  • مایکروویو فلر

سوالات متداول

اندازه مایکروویو که برای خانواده شما مناسب است کدام است؟

2 الی 4 نفر: 15 الی 20 لیتر
4 الی 6 نفر: 26 الی 30 لیتر
بیش از 6 نفر: 31 لیتر به بالا

مزایای استفاده از ماکروویو

ماکروویو برای باز کردن یخ مواد غذایی از جمله گوشت و سبزی بسیار مناسب است و این کار را در عرض چند دقیقه انجام میدهد.
استفاده از مhیکروویو در پخت غذا باعث میشو ما به غذا شکر یا نمک در حد نیاز استفاده شود.
به دلیل پخت غذاها با رطوبت خود نیازی به اضافه کردن زیاد روغن و کره برای پخت نمی باشد و برای افرادی که چربی بالایی دارند بسیار کاربردی است.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو

مایکروویو از طریق تابش الکترومغناطیسی با طول موج کم، مولکول آب و دیگر مولکول ها پخت و گرم کردن غذا را انجام میدهد اما مایکرو فر توسط المنت این کار را انجام میدهدو هرکدام در جای خود کارایی مناسب خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *