مقالات

راهکارهایی که موجب افزایش طول عمر تلویزیون شما می‌شود!!

در حال حاضر به دلیل برنامه‌ها و کانال‌های متنوعی که تلویزیون‌ها دارند سرگرمی بسیار خوبی برای خانواده‌ها می‌باشند و کسی دوست ندارند مشکلی برای تلویزیون خود ایجاد شود. همه‌ی افراد با توجه به هزینه‌ای که هنگام خرید تلویزیون پرداخت می‌کنند، دوست دارند از دستگاه خریداری شده مدت زیادی استفاده کنند. قطعاً هیچ کس دوست ندارد طی مدت کمی مجبور به خرید یک دستگاه دیگر باشد و بابت آن کلی هزینه مجددا پرداخت کند. به همین منظور بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی برای افزایش طول عمر تلویزیون خود هستند تا بتوانند با رعایت آن‌ها از تلویزیون خود بهتر نگهداری کرده و از خرابی آن جلوگیری کنند. در صورتی که شما هم به دنبال روش‌ها برای نگهداری و استفاده بهتر از تلویزیون خود هستید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

راهکارهایی برای افزایش عمر تلویزیون

برای نگهداری بهتر از تلویزیون‌ها روش‌ها و نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث افزایش طول عمر تلویزیون می‌شود. در این قسمت به این سؤال که برای افزایش عمر تلویزیون چه باید کرد؟ پاسخ خواهیم داد.

قرارگیری تلویزیون در مکان مناسب

شرایط آب و هوایی محل قرارگیری تلویزیون : جالب است بدانید محل قرارگیری تلویزیون شما از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید، محل دستگاه از عوامل مهم در کاهش یا افزایش طول عمر تلویزیون می‌باشد. یادتان باشد تلویزیون را در محیط‌های با دمای پایین قرار ندهید. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که دمای پایین چگونه موجب خرابی تلویزیون می‌شود؟

به علت وجود تراکم دمای پایین به اجزای مختلف تلویزیون نفوذ پیدا کرده و باعث خرابی قطعات یا خود دستگاه میشود در صورتی که با خرابی تلویزیون خود مواجه شدید ما به خرابی برندهای مختلف تلویزیون مانند خرابی تلویزیون ایکس ویژن پرداخته‌ایم می‌توانید برای برطرف کردن مشکل ایجاد شده در تلویزیون خود به این مقاله مراجعه کنید. تغییر دما و نوسان شدید دمای هوا سیستم‌های داخلی دستگاه را از بین میبرد بنابراین دمای هوا باید ثابت و متعادل باشد، در فواصل زمانی مختلف تلویزیون را خاموش نگه دارید تا با دمای محیط هماهنگ شود.

قرارگیری-تلویزیون-در-مکان-مناسب-بررای-افزایش-طول-عمر-تلویزیون

نزدیک وسایل گرمایشی نباشد

تلویزیون را در کنار گاز، شوفاژ، شومینه و بخاری قرار ندهید زیرا گرما به تلویزیون آسیب می‌رساند.

برای-افزایش-عمر-تلویزیون-چه-باید-کرد

نزدیک پنجره نباشد

تلویزیون را در زیر پنجره قرار ندهید زیرا این امر باعث می‌شود نور خورشید به طور مستقیم بر روی دستگاه بتابد که در نهایت به اجزای تلویزیون آسیب وارد می‌شود.

راهکارهایی-برای-افزایش-عمر-تلویزیون

جای تلویزیون تهویه هوای مناسب داشته باشد

قطعاتی که در مادر برد تلویزیون قرار دارند گرما تولید می‌کنند، گرما به قطعات الکترونیکی آسیب می‌رساند و برای آن‌ها مضر است، در این صورت وظیفه‌ی سیستم تهویه تلویزیون تخلیه کردن گرمای تولید شده می‌باشد. بهتر است تلویزیون را در مکانی با تهویه هوا‌ی مناسب نصب کنید، فراموش نکنید که از قرار دادن اجسام اضافی بر روی سوراخ‌های تهویه خودداری کنید.

ایجاد فضایی برای در جریان بودن هوا در اطراف تلویزیون

هنگام قرارگیری تلویزیون بر روی دیوار بهتر است بین تلویزیون و دیوار فاصله بگذارید، زیرا در صورتی که فضایی برای رفت و آمد هوا وجود نداشته باشد، ممکن است پشت تلویزیون گرم شود، همین امر باعث می‌شود تا پردازنده آسیب ببیند یا بسوزد.

استفاده از میز برای تلویزیون

تلویزیون را بر روی زمین نگذارید زیرا گرد و غبار بر روی دستگاه می‌نشیند، توصیه می‌شود تلویزیون را بر روی میز قرار دهید، توصیه‌ی دیگر ما به شما نصب تلویزیون روی دیوار می‌باشد. با ایجاد گرد و غبار در قطعات تلویزیون ممکن است موتور تلویزیون داغ شود یا صدای بلندگوی تلویزیون قطع شود. در نتیجه قرار گرفتن گرد و غبار زیاد بر روی تلویزیون به آن آسیب می‌رساند، برای جلوگیری از تجمع گرد و خاک بر روی دستگاه، به صورت منظم با برنامه ریزی هفتگی به تمیز کردن دستگاه خود بپردازید.

افزایش-طول-عمر-تلویزیون-با-استفاده-از-میز

تمیز کردن تلویزیون 

برای تمیز کردن تلویزیون حتماً از پارچه‌های ضد استاتیک استفاده کنید، هرگز ازمحلو‌ل‌های شیمیایی، پارچه‌های مرطوب و خیس استفاده نکنید، محلول‌های شیمیایی احتمال دارد باعث خرابی یا سوختگی صفحه نمایش شوند. شما می‌توانید از پارچه‌های میکروفیبر نیز استفاده کنید. زیرا این نوع پارچه‌ها برای تمیز کردن اشیاء حساس طراحی شده اند. باید بدانید تلویزیون دستگاه حساسی است این امکان وجود دارد تا بر اثر به موقع تمیز نکردن خراب شود و نیاز به تعمیر آن باشد. به همین منظور ما برای چنین مواقعی در مقالات دیگر به دلایل خرابی برندهای مختلف تلویزیون مانند خرابی تلویزیون دوو پرداختیم

چگونه-عمر-تلویزیون-را-افزایش-دهیم

استفاده از محافظ برق برای تلویزیون

برای اتصال تلویزیون به برق از محافظ برق استفاده کنید همین امر از جمله نکاتی است که رعایت آن باعث افزایش طول عمر تلویزیون می‌شود، یادتان باشد که محافظ برقی که استفاده می‌کنید دارای مهر استاندارد مخصوص وسایل صوتی و تصویری باشد. در کشور ما نوسانات برق بسیار اتفاق میفتد به علت نوسانات برق ممکن است قطعات تلویزیون اتصالی پیدا کرده یا بسوزد به همین منظور قبل از روشن کردن تلویزیون محافظ را به پریز وصل کنید.

تا اینجا راهکارهایی را خدمت شما گفتیم که چگونه عمر تلویزیون را افزایش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا روش های دیگری را به شما آموزش دهیم.

تنظیم کنتراست تلویزیون

کنتراست تیره ترین و روشن ترین نقطه از رنگ را در صفحه نمایش می‌دهد، دقت داشته باشید که سطح کنتراست را درست تنظیم کنید، هرچقدر که کنتراست بیشتر باشد تلویزیون نیز بیشتر انرژی مصرف می‌کند در نتیجه طول عمر تلویزیون را کاهش می‌دهد.

استفاده از آنتن مناسب برای تلویزیون

آنتن‌های UHF در عین حال که جثه‌ی کوچکی دارند در مقابل وزش باد محکم هستند، توجه داشته باشید نیازی به خرید آنتن‌های UHF-VHF در اندازه بزرگ نیست امروز در تمام شبکه‌های دیجیتال و آنالوگ  آنتنی که مناسب و استاندارد باند UHF باشد در دسترس است.

افزایش-طول-عمر-تلویزیون-با-استفاده-از-آنتن-مناسب

عدم ایجاد فشار زیاد به تلویزیون

تلویزیون‌ها صفحه نمایش‌های بسیار حساسی دارند شما باید در نگهداری از آن‌ها کاملاً دقت کنید. باید حواستان باشد اشیای تیز به صفحه نمایش آن برخورد نکند، در صورتی که قصد تمیز کردن صفحه نمایش را دارید فشار زیادی بر روی آن ایجاد نکنید و با آرامی این کار را انجام دهید. هرگز دست و انگشتان خود را به مدت طولانی‌ای بر روی صفحه نگذارید این امر ممکن است اثرات بدی برای صفحه نمایش داشته باشد، از تلویزیون در برخورد آن با اشیا نوک تیز محافظت کنید، این امر از جمله راهکارهایی برای افزایش عمر تلویزیون می‌باشد.

حفظ انرژی تلویزیون

در برندهای مختلف تلویزیون عمر صفحه نمایش آن متفاوت است، چرا شما وقتی قصد استفاده از تلویزیون را ندارید آن را روشن نگه می‌دارید و خاموش نمی‌کنید؟ حتی برخی عادت دارند تلویزیون را خاموش نکنند و تلویزیون در حالت استند بای قرار بگیرد. با قرارگیری تلویزیون در حالت استندبای برخی از قطعات همچنان در حال کار کردن می‌مانند و با کارکردن این قطعات به مرور مستهلک می‌شوند، بهتر است زمانی که واقعاً از تلویزیون استفاده‌ای ندارید آن را خاموش کنید، مطمئن باشید این کار کاملاً منطقی است زیرا شما به این فکر هستید که برای افزایش عمر تلویزیون چه باید کرد. خیلی از افراد برای از بین بردن سکوتی که در خانه  حاکم شده است، به دلیل پخش صدا تلویزیون را روشن می‌گذارند ولی ما انجام چنین کاری را به شما توصیه نمی‌کنیم زیرا باعث کاهش عمر تلویزیون می‌شود.

تنظیم روشنایی تلویزیون

ازقسمت تنظیمات، روشنایی تلویزیون را پایین بیاورید. این امر به افزایش طول عمر تلویزیون کمک می‌کند. تنظیم روشنایی به این دلیل مهم است که اگر روشنایی زیاد باشد، به پیکسل‌های صفحه نمایش فشار زیادی وارد می‌شود و طول عمر دستگاه کاهش میابد. با پایین آوردن روشنایی تلویزیون چشم شما نیز کمتر آسیب می‌بیند. شما این امکان را دارید تا با استفاده از پرده ضخیم مانع تابش نور آفتاب به تلویزیون شوید، بنابراین شما با انجام این کار کمتر به بالا بردن نور تلویزیون نیاز پیدا می‌کنید.

افزایش-ظول-عمر-تلویزیون-با-تنظیم-روشنایی-آن

دور کردن تلویزیون از اجسام مغناطیسی

تلویزیون در کنار برخی از اجسام نباید قرار بگیرد، توجه داشته باشید تلویزیون نزدیک اجسامی از قبیل جی پی اس، تلفن همراه یا سایر لوازم الکترونیکی نباشد. وسایل الکترونیکی حالت آهن ربایی دارند که این حالت بر روی نمایش تصویر اختلال ایجاد می‌کند.

 از کنترل معمولی استفاده کنید

 برخی از تلویزیون‌های هوشمند فقط کنترل هوشمند دارند، کنترل‌های هوشمند از قیمت بالایی برخوردار هستند علاوه بر خود کنترل باتری‌های استفاده شده در این کنترل‌ها (باتری قلمی الکالاین) نیز نسبت به سایر باتری‌ها گران‌تر هستند و مصرف برق بالایی دارند. کنترل‌های معمولی با قیمت کاملاً مناسب در بازار موجود هستند که دو عدد باتری نیم قلمی تا حداقل یک سال عمر می‌کنند.

استفاده از رابط یو اس بی در تلویزیون

در میان پورت‌های تلویزیون پورت USB نیز وجود دارد که برای اتصال فلش و هارد بیشتر از این پورت استفاده می‌شود، برای جلوگیری از صدماتی که هنگام استفاده مکرر از پورت ممکن است ایجاد شود، می‌توانید از یک کابل استفاده کرده و به صورت همیشگی به پورت USB وصل کنید.

افزایش-طول-عمر-تلویزیون-با-استفاده-از-رابط-یو-اس-بی

عمر مفید تلویزیون 

خدمت شما باید گفت برای تلویزیون‌ها عمر مفید مشخصی در نظر گرفته شده است طول عمر آن‌ها تقریباً بین ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ ساعت یعنی حدوداً بین ۷ سال تا ۱۰ سال است که قطعاً به نحوه استفاده ما از تلویزیون، نوع برند تلویزیون، کیفیت قطعات به کار رفته در آن و موقعیت مکانی بستگی دارد.

حرف آخر

تمامی این نکات ذکر شده در قسمت بالا ممکن است برای شما ساده به نظر بیایند اما تأثیر بسزایی بر روی عملکرد دستگاه شما دارند با رعایت این نکات می‌توانید به افزایش طول عمر تلویزیون خود کمک کنید و از تلویزیون خود استفاده‌ی درستی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *