مقالات

دلایل کار نکردن یخساز یخچال چیست؟

کار-نکردن-یخساز-یخچال

یخچال‌های امروزی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند، از مزیت‌های یخچال‌ها تولید یخ آن‌ها می‌باشد اما ممکن است این قابلیت دچار مشکل شود. یکی از مشکلات رایجی که کاربران با آن روبرو می‌شوند، کار نکردن یخساز یخچال است. ممکن است برخی از دلایل کار نکردن یخساز خرابی شیر ورودی آب، معیوب شدن ترموستات قالب یخساز، انسداد خط انتقال آب یا گرفتگی فیلتر باشد. در ادامه با جزئیات بیشتر مواردی که ممکن است بروز دهد را بررسی خواهیم کرد.

علت کار نکردن یخساز یخچال

 هنگامی که اقدام به خرید یخچال و فریزر می‌کنید باید بدانید که یخساز یخچال‌ها معمولاً دستگاه بسیار ساده‌ای هستند و مکانیسم ساخت آن‌ها تقریباً با یکدیگر یکسان است. اگر می‌خواهید برای خرید اقدام کنید و نیاز به کمک دارید می‌توانید مقاله‌ی راهنمای خرید یخچال را بخوانید. با مطالعه‌ی موارد زیر می‌توانید منشأ بروز عیب در عملکرد یخساز دستگاه خود را پیدا کنید.

کار-نکردن-یخساز-یخچال

عدم سرمای کافی و کار نکردن یخساز یخچال

نداشتن سرمای کافی در قسمت یخساز ممکن است از خرابی فن باشد. در این صورت باید فن را بررسی کرده و در صورت ایراد داشتن این قطعه اقدام به تعویض آن کنید. توجه داشته باشید که با روغن کاری فن مشکل شما حل نخواهد شد زیرا ممکن است فن از کار بایستد و شما متوجه این قضیه نشوید. همین امر باعث خراب شدن مواد داخل فریزر می‌شود. 

مسدود شدن آب ورودی و کار نکردن یخساز یخچال

ممکن است مسیر آب ورودی قطع شده باشد، توجه داشته باشید که شیر ورودی باید باز باشد یا شلنگ آب وارد شده داخل یخچال نباید تا خورده باشد.

گرفتگی فیلتر آب یخساز

در صورت مواجه شدن با گرفتگی فیلتر آب اقدام به تعویض این قطعه کنید.

چسبیدن یخ‌ها به یکدیگر و کار نکردن یخساز یخچال

چسبیدن یخ‌ها به یکدیگر می‌تواند دلیل کار نکردن یخساز ساید و دیگر برندها باشد. علت فشرده شدن یخ‌ها مدت زمان طولانی استفاده نکردن از یخساز است. اگر زیاد از یخساز استفاده نمی‌کنید، از روی نمایشگر حالت یخ سازی را خاموش کنید. شما می‌توانید مخزن یخ را بیرون آورده و مقداری از یخ‌ها را بیرون بریزید. داخل مخزن مابقی یخ‌ها را از هم جدا کرده و مخزن را در جای خود قرار دهید. اگر در قسمت کابین فریزر سرمای کافی وجود نداشته باشد باعث آب شدن و چسبیدن یخ‌ها می‌شود. این امر از خرابی فن داخلی خبر می‌دهد، در صورت خرابی فن یخ‌ها ذوب شده و با برگشتن سرما به یکدیگر می‌چسبند.

چسبیدن یخ‌ها به یکدیگر و کار نکردن یخساز یخچال

فعال بودن قابلیت مکث یا Pause

یخساز ها دارای بازوی کنترل هستند، با پر شدن مخزن یخساز بازوی آن در بالاترین نقطه قرار گرفته و در این صورت حالت مکث فعال می‌شود. در برخی مواقع امکان دارد بازوی کنترل در بالاترین وضعیت گیر کرده یا دچار یخ زدگی شود، با بروز این اتفاق عملکرد یخساز هم متوقف خواهد شد.

فعال بودن حالت خاموش یا Off

در برخی از یخچال‌ها کلید روشن یا خاموش شدن یخ ساز در قسمت جلویی دستگاه قرار دارد و حین استفاده از دستگاه امکان دارد ناخواسته دست شما با نمایشگر برخورد کند. در این صورت حتماً کلید روشن خاموش را بررسی کنید تا در حالت روشن قرار گرفته باشد.

خرابی قفل درب و کار نکردن یخساز یخچال

در صورت ایجاد مشکل در قفل درب در هر دو حالت باز یا بسته بودن در ممکن است آبسردکن و یخساز از کار بیفتند. هنگام مواجه شدن با این مشکل باید دستگاه شما توسط تعمیر کار مجرب مورد بررسی قرار بگیرد.

پر شدن بیش از حد یخساز

پر شدن یخساز تقریباً در همه‌ی برندهای یخچال مانند یخچال و فریزر اسنوا، دوو، ایکس ویژن، جی پلاس و.. رخ می‌دهد. علت کار نکردن یخساز ساید دوو معمولاً شیر ورودی آب است، ممکن است شیر معیوب بوده یا فشار آب در این شیر پایین باشد. با توجه به همین امر شیر به داخل یخساز چکه خواهد کرد و باعث سرریز شدن این بخش می‌شود. کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که فشار آب را چک کنید تا به میزان 20 psi باشد. اگر با چک کردن فشار آب در یافتید که فشار آب درست بوده و همچنان یخساز بیش از حد پر شده است به تعویض شیر ورودی آب اقدام کنید.

یخ زدن لوله و کار نکردن یخساز یخچال

یخ زدن لوله یکی از دلایل کار نکردن یخساز است، شما باید لوله را گرم کنید. یکی از راهکارها این است که برای چند ساعتی یخچال را خاموش نگه دارید. راه حل دیگر این است که ابتدا یخچال را به سمت جلو کشیده و دو شاخه آن را از پریز در بیاورید. شیر آب معمولاً در زیر سینک یا پشت یخچال قرار دارد، شیر آب را کامل بچرخانید تا بسته شود. شما می‌توانید با استفاده از سشوار یا یک سطل پر از آب گرم یخ‌های لوله را باز کنید، هنگام استفاده از سشوار آن را روی حرارت بالا قرار ندهید.

استفاده-از-سشوار-برای-کار-نکردن-یخساز-یخچال

خرابی ترموستات قالب یخساز

در فرایند درست کردن یخ داخل یخساز، ترموستات وظیفه‌ی کنترل دما را دارد. هنگامی که دمای قالب به مقدار مشخص می‌رسد، دستور ریختن یخ داخل سطل و بارگیری مجدد قالب از آب تأمین شده از سمت شیر ورودی صادر خواهد شد. زمانی که متوجه بروز مشکل در ترموستات شدید جهت تعمیر یا تعویض آن از یک تکنسین کمک بگیرید.

خرابی برد کنترلی دیسپنسر یا یخ ساز

کنترل تمامی دکمه‌ها و عملکرد یخ ساز بر عهده‌ی برد کنترلی دیسپنسر می‌باشد. این برد در قسمت پشت صفحه نمایشگر یخساز قرار گرفته است، در صورت خراب بودن این برد ممکن است کل سیستم یخ ساز از کار بیفتد. برای افزایش طول عمر یخچال و قطعات آن باید یک سری موارد را رعایت کنید در صورت نیاز به مقاله‌ی فاصله دیوار از یخچال مراجعه کنید.

تکه های یخ بزرگ و کوچک

در صورت بسیار بزرگ یا کوچک بودن تکه های یخ یخساز نیاز به تنظیم دارد. مقدار آبی که در قالب یخ پر می‌شود نیاز به تنظیم دارد. برای کنترل اندازه‌ی آب یکی سری پیچ و مهره‌ها در قسمت زیر پوشش یخچال وجود دارند که بر روی آن‌ها علامت مثبت و منفی قرار گرفته است. اگر پیچ ها را به سمت مثبت بچرخانید آب زیاد و در صورت چرخاندن آن به سمت منفی مقدار آب کم می‌شود. اگر دراوردن پوشش یخچال برای شما کار دشواری است، می‌توانید با استفاده از پیچ گوشتی تخت آن را به شکل اهرم در آورده و صفحه را بیرون بکشید.

خرابی سلنوید دیسپنسر

باز و بسته کردن درب یخساز بر عهده‌ی سلنوید دیسپنسر می‌باشد. خرابی این قسمت از یخساز نیز می‌تواند یکی از دلایل کارنکردن آن باشد.

حرف آخر

هدف از نوشتن این مقاله افزایش آگاهی شما هنگام مواجه با برخی از مشکلات لوازم خانگی مانند کار نکردن یخساز یخچال می‌باشد. دلایل مختلفی مانند چسبیدن یخ‌ها به یکدیگر، پر شدن بیش از حد یخساز، مسدود شدن آب ورودی، قطعی حالت های خاموش و مکث وجود دارند که به هریک از آن‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *