مقالات

فاصله یخچال از دیوار چه مقدار باید باشد؟

فاصله یخچال از دیوار

از پر هزینه ترین لوازم خانگی داخل آشپزخانه یخچال است. شما باید در استفاده و نگهداری یخچال دقت فراوانی کنید و به فضای آشپزخانه نیز توجه داشته باشید. بهتر است که قبل از اقدام به خرید جای مناسبی برای این محصول انتخاب کرده باشید. یخچال از لوازم خانگی پرحجم و بزرگ می‌باشد. با توجه به محدودیت مکانی آشپزخانه خود باید در نظر بگیرید که یخچال مورد نظرتان چقد از فضا‌ی آشپزخانه را اشغال می‌کند. برای قرار دادن یخجال در آشپزخانه فاصله‌ یخچال از دیوار پشتی و یخچال با دیوار کناری آن جزو نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. محل قرار گیری یخچال بهتر است به گونه‌ای باشد که درب یخچال با دیوار برخورد نداشته باشد همین امر ممکن است مشکل ساز باشد. در ادامه به نکاتی برای اندازه گیری فاصله بین یخچال با دیوار می‌پردازیم با ما همراه باشد.

چرا میان یخچال و دیوار باید فضای خالی باشد؟

اگر فاصله یخچال از دیوار کم باشد یا اصلا فاصله ای نباشد مشکل بوجود می‌آید. در بعضی مواقع در صورت نبودن فضا میان یخچال و دیوار، ممکن است یخچال بصورت غیر عادی و پر سر و صدا فعالیت کند و در حین استفاده از یخچال نسبت به سر و صدای آن حساس شوید. امکان این هست که در قسمت خازن و کمپرسور یخچال مشکلاتی ایجاد شود و نیاز به تعمیرات پی در پی باشد که موجب می‌شود هزینه‌های شما بیشتر از حد ممکن افزایش یابد. نبودن فضای خالی بین یخچال و دیوار باعث ایجاد مشکل در سیستم خنک سازی یخچال و خرابی موتور یخچال نیز می‌شود.

یک فاصله‌ی استانداردی میان یخچال و سیم پیچ‌ها در قسمت پشتی یخچال وجود دارد تا از آن طریق گرمای تولید شده، خارج شده و باعث بهتر شدن گردش هوا شود. با قرار گرفتن یخچال در فاصله‌ی خیلی نزدیک به دیوار در گردش هوا اختلال ایجاد می‌شود. گرما از بین نرفته و مانع خنک شدن سیم پیچ‌ها می‌شود. با تهویه‌ی ناکافی هوا، یخچال بیش از حد گرم شده و با این اتفاق سیستم دچار خرابی شده، نیاز به تعمیرات مکرر پیدا خواهد کرد که هزینه‌ها برای شما بیش از حد خواهند شد.

فاصله استاندارد یخچال از دیوار

فاصله استاندارد یخچال از دیورا باید چقدر باشد؟

رعایت و توجه داشتن به فاصله یخچال از دیوار در جهت‌های پشتی و کناری یخچال در هنگام خرید از مواردی است که فروشندگان این کالا به شما تاکید می‌کنند. به هیچ عنوان یخچال به دیوار پشتی نباید بچسبد. زیرا مانع این می‌شود تا کمپرسور تهویه هوا انجام دهد. به این منظور که گرما از پشت یخچال خارج شود، فاصله‌ بین یخچال با دیوار پشت باید مناسب باشد. جهت قرار دادن یخچال در آشپزخانه باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

مقاله مرتبط: از بین بردن بوی بد یخچال

فاصله گذاری یخچال با دیوار کناری یا بغل

در این فاصله گذاری از هر دو طرف کناری یخچال با دیوار ۱.۵ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد.

فاصله گذاری از جهت عقب یا دیوار پشت

در این فاصله گذاری فاصله میان یخچال با دیوار پشتی ۵ سانتی‌متر باشد که به این منظور هوا بصورت کاملا مناسبی جریان پیدا خواهد کرد.

فاصله گذاری قسمت بالایی

فاصله گذاری در قسمت بالایی به این صورت است که حداقل ۲.۵ تا ۳ سانتی‌متر فاصله در بخش بالایی یخچال وجود داشته باشد.

حداقل فاصله یخچال تا دیوار 

برای خرید، فاصله‌ای که یخچال باید با دیوار داشته باشد را اندازه بگیرید. باید به باز شدن درب یخچال توجه داشته باشید. هنگام قرار دادن یخچال کنار دیوار امکان برخورد درب آن با دیوار وجود دارد ممکن است حواستان نباشد و درب را با شدت باز کنید و این امر مشکلی که ایجاد می‌کند این است که باعث فرورفتگی درب یخچال می‌شود. همچنین به دلیل وجود لوله ها در پشت یخچال، از جهت عقب حداقل فاصله یخچال از دیوار ۵ سانتی‌متر باشد تا جریان هوا بهتر در گردش باشد. ‎ 

به دلیل اینکه بعد از خرید یا هنگام استفاده از یخچالی که آن را تهیه کردید با مشکل مواجه نشوید ، این سه مورد از نکات فاصله گذاری را که در قسمت بالایی خدمتتان گفتیم رعایت کنید و در انتخاب یخچال دقت داشته باشید. برای تعیین مکان یخچال در آشپزخانه فاصله یخچال از دیوار را در جهات مختلف بررسی کنید  تا مجبور به جابجا کردن مکرر دستگاه خود نشوید. 

در صورتی که قصد خرید تلویزیون را دارید پیشنهاد میشود مقاله راهنمای خرید یخچال را بخوانید.

اندازه گیری محل قرار گیری یخچال 

مدل و سایز یخچال‌ها در حال تغییر است و برخی پهن‌تر و برخی بلندتر هستند. اندازه‌ی مشخص و استانداردی برای یخچال‌ها تعیین نشده است. شما با در نظر گرفتن فضای آشپزخانه‌ی خود و فاصله گذاری یخچال با دیوار برای عملکرد بهتر سیستم‌های یخچال تصمیم می‌گیرید که یخچال را درکدام قسمت آشپزخانه قرار دهید و بر این اساس یخچال مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. در صورتی که آشپزخانه‌ی کوچکی با فضای کم دارید، یخچال‌های ساید بای ساید گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهند بود زیرا نسبت به یخچال‌های دیگر عمق و ارتفاء کمتری دارند و برای باز کردن درب آنها شما نیاز به فضای زیادی ندارید.

اگر می‌خواهید یخچال را جابجا کنید و آن چرخی برای حرکت ندارد، راه حل شما این است که یک قوای ضخیم جهت محافظت از کفپوش تهیه کنید هنگام جابجایی یخچال مقوا را بر روی زمین بگذارید و یخچال را بر روی مقوا بکشید و حرکت دهید. 

حرف آخر

برای هرکسی طراحی و زیبایی آشپزخانه و چیدمان وسایل در آن امر مهمی است. البته باید توجه داشته باشید که در کنار زیبایی، ایمن و اسناندارد بودن هم حائز اهمیت است. با قرار ندادن یخچال در جای مناسب امکان دارد که یخچال دچار آسیب دیدگی شود و شما مجبور به تعمیر و تعویض آن شوید که برایتان هزینه بر خواهد شد. سعی کنید حتما مقدار فاصله یخچال از دیوار را در جهات مختلف همانطور که برایتان گفتیم، رعایت کنید تا یخچال بیشتر عمر کند و خود شما هم با خیال راحت‌تری از آن استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *