مقالات

تفاوت ماکروفر و ماکروویو چیست؟ کدامیک بهتر است؟

فرق مایکروویو و مایکروفر

اگر شما هم قصد خرید دستگاهی برای گرم کردن یا پخت‌وپز غذاهایتان را دارید، ولی با واژه‌های بسیار و دستگاه‌های مختلف سردرگم شده‌اید، باید بگوییم که کاملا حق دارید! این روزها نام دستگاه‌های مختلفی مثل مایکروفر، مایکروویو، سولاردام و … را می‌شنویم و برخی اوقات هم آن‌ها را به اشتباه به جای هم به کار می‌بریم! اما باید بگوییم که تا فرق مایکروفر با مایکروویو را به طور کامل متوجه نشدید، اقدام به خرید نکنید! شاید کاربردی که از دستگاه انتظار داشته باشید کاملا متفاوت با دستگاه تهیه‌شده باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را برای یک خرید درست و کاربردی راهنمایی کنیم.

فرق مایکروفر با مایکروویو چیست؟

پیش از آن که بدانیم مایکروفر با مایکروویو چه فرقی دارد ابتدا باید هر کدام را به صورت جدا بشناسیم. پس بدون حرف اضافه‌ای، بریم سراغ شناخت این دو دستگاه پرطرفدار!

فرق مایکروفر با مایکروویو

مایکروویو چیست؟

مایکروویو دستگاهی است که از امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه و فرکانس بالا برای یخ‌زدایی، گرم کردن و پخت سریع غذا استفاده می‌کند. واکنش مواد مختلف در مقابله با این امواج مختلف است. برای مثال مواد پلاستیکی این امواج را از خود عبور می‌دهند، مواد فلزی آن را منعکس و مواد غذایی به دلیل داشتن مولکول‌های آب آن را جذب می‌کنند. امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از مایکروویو، باعث جنبش این مولکول‌های آب و در نتیجه گرم شدن سریع غذا می‌شوند. به همین دلیل هم غذاهای آبدار بهتر در مایکروویو داغ می‌شوند. 

برای مثال مایکروویو جی پلاس مدل GMW-M365B دارای تایمر پخت برای تنظیم توان و زمان دلخواه، قابلیت پخت سریع و یخ زدایی بر اساس وزن و زمان است.

نکته: درست است که از مایکروویوها برای پخت غذا هم می‌توان استفاده کرد ولی نمی‌توان از آن‌ها انتظار مغزپخت کردن غذا و پخت موادی مثل کیک داشت.

مایکروفر چیست؟

دستگاه مایکروفر توسط المنت‌هایی که به آن مجهز شده‌ است، داخل محیطی بسته، گرما ایجاد می‌کند و دمای محیط‎ را یکنواخت و بالا نگه می‌دارد. این کار باعث پخت مطلوب مواد غذایی ولی با سرعت پایین‌تری نسبت به مایکروویو می‌شود.

نکته: به مایکروفر آون توستر هم می‌گویند.

تفاوت مایکروویو و مایکروفر

احتمالا تا الان خودتان فرق اصلی مایکروفر با مایکروویو را حدس زده باشید! فرق مایکروویو با مایکروفر در شیوه حرارت‌دهی به موادغذایی و سرعت عملکردشان است. مایکروویو از امواج الکترومغناطیسی و مایکروفر از المنت استفاده می‌کند.

قبل از خرید مایکروویو به راهنمای خرید مایکروویو حتما سر بزنید.

تفاوت مایکروویو و مایکروفر

معایب مایکروویو و مایکروفر

مایکروویو و مایکروفر هر دو کارایی‌های بسیار زیاد و مفیدی در پخت‌وپز دارند و نمی‌توان معایبی برای آن تعریف کرد که باعث شود مزیای آن‌ها را نادیده بگیریم یا به اصطلاح مزایای آن‌ها بر معایب آن‌ها می‌چربد!

در خصوص بحث مضر بودن امواج مایکروویو هم تا به حال هیچ ادعایی عملی مبتنی بر آن شکل نگرفته و اثبات نشده است. طی آخرین تحقیقات، ثابت شده است که حتی اگر این امواج به بیرون هم ساطع شود، به قدری که گفته می‌شود مضر نیست و حتی انرژی این امواج از امواج وای فای هم کم‌تر است. تنها در صورتی که این امواج قابلیت این را داشته باشند که در گوشه‌ای از محیط تجمع کنند، ممکن است برای افراد مستعد، ضرر داشته باشد. پس با خیال راحت از زندگی مدرن و راحت خود لذت ببرید و غذایتان را نوش جان کنید.

مقاله پیشنهادی: چه چیزهایی نباید در مایکروفر گذاشت

معایب مایکروویو و مایکروفر

مایکروفر یا مایکروویو کدام بهتر است؟

سوال اصلی پس از فرق مایکروفر با مایکروویو زمان خرید این دو ایجاد می‌شود؛ مایکروفر بهتر است یا مایکروویو؟

پاسخ به این سوال برای هر خانواده یا هر شخص متفاوت است! بستگی دارد که شما از مایکروویو یا مایکروفر چه انتظاراتی داشته باشید. برای مثال اگر انتظار شما گرم کردن سریع مواد غذایی باشد، برای خرید مایکروویو اقدام کنید. اگر هم انتظار پخت‌وپز موادغذایی مثل کیک و پیتزا دارید و سرعت برای شما اولویت ندارد، مایکروفر برای شما گزینه بهتری خواهد بود.

در ادامه می‌توان مزایا و معایب این دو را به شکل زیر جمع‌بندی کرد:

  • مایکروفر، توانایی پخت غذا به شکل یکنواخت و مغزپخت‌شده دارد. 
  • غذا در مایکروفر، مدت بیش‌تری نسبت به مایکروویو نیاز دارد تا به طور کامل پخته شود.
  • مایکروفر غذاهای آبکی را به خوبی مایکروویو گرم نمی‌کند.
  • مایکروویو به خوبی از پس گرم کردن و یخ‌زدایی غذا در مدت زمان کم بر میاید. 
  • غذاهای گرم شده در مایکروویو بیشتر خشک می‌شوند تا آبدار.
مایکروفر یا مایکروویو کدام بهتر است؟

سولاردام چیست؟

پس از بررسی سوال (مایکروویو بهتر است یا مایکروفر )، می‌خواهیم با یکی دیگر از اسامی موجود در لیست دستگاه‌های پخت‌وپز غذا آشنا شویم. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مایکروویو برای گرم کردن و یخ‌زدایی غذا با سرعت زیاد و مایکروفر برای پخت‌وپز استفاده می‌شود و فرق مایکروفر با مایکروویو در شیوه حرارت‌دهی آن‌ها است. سولاردارام کار هر دو دستگاه را انجام می‌دهد و در واقع ترکیبی از مایکروویو و مایکروفر به حساب می‌آید. سولاردام، هم با استفاده از امواجی با طول موج کوتاه، موادغذایی را با سرعت بالا گرم و یخ‌زدایی می‌کند و هم توسط المنت‌های گرمایی، غذا را به طور یکنواخت می‌پزد و به اصطلاح مغزپخت می‌کند.

سولاردام بهتر است یا مایکروفر و مایکروویو؟

این سوال هم جواب‌های متفاوتی دارد! طبیعتا چون سولاردام فرق مایکروفر و مایکروویو را پوشش داده و کار هر دو را به صورت هم‌زمان انجام می‌دهد، گزینه بهتری است. از آن‌جایی که سولاردام قیمت بالاتری نسبت به مایکروویو یا مایکروفر دارد، همیشه گزینه مناسبی نیست. ابتدا باید ببینید که چه کارهایی می‌خواهید توسط مایکروفر، مایکروویو یا سولاردام انجام دهید و اصلا به کاربردهای آن‌ها نیاز دارید یا نه! در صورتی که یکی از کاربردها برای شما کافی است و به ویژگی‌های بیشتر نیاز ندارید، نیازی به صرف هزینه بالاتر نیست و کافی است از بین مایکروفر یا مایکروویو یکی را انتخاب کنید.

سولاردام بهتر است یا مایکروفر و مایکروویو؟

سخن پایانی

در این مقاله با هر یک از دستگاه‌های مایکروویو و مایکروفر و نحوه عملکرد و کاربردهایشان به صورت جدا آشنا شدیم و فرق مایکروفر با مایکروویو را با هم بررسی کردیم. باز هم به عنوان نکته آخر تاکید می‌کنیم که پیش از اقدام به خرید و تصمیم برای تهیه یکی از این دو دستگاه، موارد مصرفی و نیازهای خود را بررسی و مشخص کنید. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر سوالی داشتید، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.

1 دیدگاه در “تفاوت ماکروفر و ماکروویو چیست؟ کدامیک بهتر است؟

  1. انور گفت:

    سلام اطلاعات خوب کوتاه و مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *