مقالات

دلایل مختلف برق داشتن بدنه یخچال را بشناسید.

برق-داشتن-بدنه-یخچال

آیا تا به حال با برخورد به یخچال دچار برق گرفتگی خفیف شده اید؟ شما هم به دنبال علت و رفع برق داشتن یخچال هستند؟ بنظر شما علت برق داشتن بدنه یخچال چیست و ممکن است در کدام قسمت از یخچال مشکل به وجود آمده باشد؟ در برخی مواقع به دلیل فرسودگی سیم های داخلی یخچال و برخورد سیم ها با دستگاه موجب تولید برق در بدنه یخچال می‌شود. احتمال معیوب بودن برخی از قطعات یخچال مانند ترموستات، برد الکترونیکی یا اتصال سیم ها از علل ایجاد جریان برق در بدنه یخچال می‌باشد. ما در این مقاله به بررسی علل مختلف و راهکار های رفع برق بدنه یخچال می‌پردازیم.

دلایل برق داشتن بدنه یخچال

دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد که باعث ایجاد برق در بدنه یخچال شود و با برخورد به یخچال متوجه برق گرفتگی شوید. معیوب شدن برخی از قطعات مانند ترموستات، موتور یا برد الکترونیکی دستگاه ممکن است دلیل برق داشتن بدنه یخچال باشد. در صورتی که یخچال شما قدیمی است و قصد خرید یخچال جدید دارید یا برای خانه خود به دنبال یخچال با کیفیت هستید می‌توانید به مقاله‌ی راهنمای خرید یخچال مراجعه کنید.

بروز عیب در برد الکترونیکی یخچال

بروز هرگونه مشکل در برد الکترونیکی یخچال باعث تغییر ولتاژ شده و به قطعات دیگر نیز انتقال می یابد. برد الکترونیکی معمولاً قابل تعمیر است می توانید از یک تعمیرکار مجرب در این زمینه مشورت بگیرید. ممکن است یخچال یا قسمت های مختلف آن دچار نقص فنی شده و همین امر باعث ایجاد بوی بد در یخچال شود.

برای حل مشکل بوی بد یخچال می توانید به مقاله‌ی از بین بردن بوی بد یخچال مراجعه کنید.

عدم وجود رطوبت

با افزایش رطوبت هوا در آشپزخانه، الکتریسیته ساکن کاهش یافته و موجب کاهش شوک در بدنه یخچال می شود. شما با افزایش رطوبت می توانید در کاهش برق در بدنه‌ی دستگاه کمک کنید، برای افزایش رطوبت می توانید در آشپزخانه ی خود از دستگاه بخور استفاده کنید.

بروز عیب در قطعه ترموستات

ممکن است مشکلات مختلفی مانند از بین رفتن عایق های داخلی، سیم های داخلی یا برق دزدی از سر کنتاکت های  ترموستات باعث انتقال برق ترموستات به یخچال شود. خرابی ترموستات می‌تواند یکی از علت های کار نکردن یخساز یخچال نیز باشد در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی می توانید از مقاله‌ی دیگر ما کمک بگیرید.

بدنه-یخچال-برق-دارد

فرسودگی سیم های داخلی

یکی از علت های وجود برق در بدنه یخچال از بین رفتن عایق و فرسوده شدن سیم های داخلی می باشد. عواملی مانند جا به جایی، استهلاک و بالا رفتن شدت جریان ممکن است موجب از بین رفتن عایق سیم کشی ها شوند. به همین صورت با برخورد رشته سیم ها به یخچال، جریان الکتریکی به بدنه یخچال انتقال پیدا کرده و باعث می‌شود شما احساس کنید بدنه یخچال برق دارد.

عدم اتصال ارت دو شاخ

سه رشته سیم فاز، نول و ارت وجود دارد که در آشپزخانه به کار می روند. در صورتی که در پریز ها سیم ارت وجود نداشته باشد برق به زمین منتقل نشده و باعث ایجاد برق در بدنه دستگاه می شود. برای رفع چنین مشکلی بهتر است از وجود سیم ارت در پریزها مطمئن شوید. تقریباً همه‌ی لوازم برقی آشپزخانه به دلیل مشکل در سیم ارت برق گرفتگی خفیف در بدنه آن ها ایجاد می شود. در بیشتر خانه ها چاه ارت در نظر گرفته شده است تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

اگر در خانه شما چاه ارت وجود نداشت، دو سر سیم را لخت کرده و یک سر را به بدنه‌ی یخچال و سر دیگر سیم را به یک لوله‌ی فلزی مانند شیر آب وصل کنید تا برق به زمین انتقال پیدا کند. در صورتی که اتصالی در قطعات یخچال رخ ندهد و چاه ارت نیز وجود نداشته باشد، ممکن است به صورت خفیف دچار برق گرفتگی شوید. در این صورت بهتر است در آشپزخانه با دمپایی رفت و آمد کنید.

علت-برق-داشتن-بدنه-یخچال-چیست

سوختن موتور

در ساختار قطعات یخچال، موتور به بدنه یخچال وصل می‌باشد، اگر سیم پیچ های داخلی اتصال پیدا کنند باعث سوختن موتور و در نهایت می‌تواند از دلایل جریان برق در بدنه یخچال باشند. در صورت بروز چنین مشکلی باید موتور یخچال تعویض شود.

اتصال سرپیچ لامپ روشنایی یخچال

ممکن است در اثر نوسان ساده‌ی برق سرپیچ لامپ سوخته و سیم های آن با بدنه یخچال برخورد کرده و باعث ایجاد برق در بدنه یخچال شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است عایق بندی سیم های مربوط به لامپ به درستی انجام شده و برای رفع این مشکل لازم است سیم پیچ لامپ تعویض شود. جهت تعویض سر پیچ لامپ روشنایی در ابتدا یخچال را از برق بکشید، پیچ های لامپ را باز کرده و لامپ را جدا کنید. برای قرار دادن سرپیچ جدید، پیچ های سرپیچ باز کنید. به کمک لنت برق می توانید سیم های سر پیچ را عایق کنید. در نهایت لامپ و سرپیچ جدید را در جای خود قرار دهید.

دلیل-برق-داشتن-بدنه-یخچال

رفع مشکل برق در بدنه یخچال

جهت بررسی موتور یخچال قبل از هر اقدامی یخچال را از برق بکشید. برای این که بفهمیم علت برق یخچال اتصال موتور است یا خیر نیاز است تا ابتدا رله استارت و اورلود را از موتور جدا کنید، سپس یخچال را به برق بزنید. در مرحله بعد از فاز متر یا ولت متر برای اندازه گیری جریان برق استفاده کنید. اگر همچنان بدنه برق داشت مشکل از موتور یخچال است و باید از یک تعمیر کار متخصص کمک بگیرید.

وجود چاه ارت در خانه ها باعث می شود تا حد ممکن احتمال برق گرفتگی کاهش یابد. در صورتی که در خانه شما چاه ارت وجود نداشت می توانید برای رفع این مشکل دو سر یک سیم را لخت کنید، یک سر آن را به یخچال و سر دیگر را به یک لوله فلزی وصل کنید. همچنین می توانید برد الکترونیکی و المنت را بررسی کنید زیرا هرگونه اتصالی در این قطعات باعث برق گرفتگی می شود. در آخر عایق سیم ها را بررسی کنید تا از بین نرفته باشد.

حرف آخر

با مطالعه‌ی این مقاله در سایت خانه سپید در یافتید عوامل مختلفی مانند اتصال یا فرسودگی سیم ها، معیوب بودن قطعات مختلف و سوختن موتور ممکن است علت برق داشتن بدنه یخچال باشند. در صورت تمایل به اشتراک گذاری تجربه های خود در بخش نظرات ما را همراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *