مقالات

ویژگی های تلویزیون هوشمند یا اسمارت چیست؟ چگونه تشخیص دهیم؟

ویژگی های تلویزیون هوشمند یا اسمارت چیست

ما پیشرفت هر روزه‌ تکنولوژی و معرفی فناوری‌های هوشمند جدید را به طور مرتب و با سرعت زیاد در همه زمینه‌ها در سطح دنیا شاهد هستیم. تلویزیون‌های هوشمند یکی از فناوری‌های جدید هستند که این روزها در اکثر خانه‌ها دیده می‌شوند. تلویزیون‌های هوشمند با توجه به امکانات و ویژگی‌های خود می‌توانند هر خریداری را به سمت خود بکشانند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این که تلویزیون هوشمند چیست و ویژگی‌هایی دارد بیش‌تر آشنا شوید.

تلویزیون هوشمند چیست

از کجا بفهمیم تلویزیون اسمارت یا هوشمند است؟

توانایی اتصال به اینترنت اولین و مهم‌ترین ویژگی تلویزیون‌های هوشمند است که آن‌ها را از سایر تلویزیون‌های معمولی متمایز می‌کند. بنابراین تفاوت تلویزیون هوشمند و غیرهوشمند را می‌توان در توانایی اتصال آن‌ها به اینترنت تلقی کرد. راه‌های دیگری نیز برای تشخیص تلویزیون هوشمند از سایر انواع معمولی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • سرچ کردن در گوگل: بهترین راه و شاید سریع‌ترین راه تشخیص تلویزیون هوشمند، سرچ کردن مدل آن در گوگل باشد. شما می‌توانید با یک سرچ ساده‌ مدل تلویزیون خود از این موضوع آگاه شوید. 
  • منو و برنامه‌های تلویزیون: یکی دیگر از راه‌های تشخیص تلویزیون‌های هوشمند بررسی برنامه‌های موجود در منوی تلویزیون است. تلویزیون‌های هوشمند امکان نصب و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های محبوبی مثل Netflix، Youtube ،Hulu و Amazon را دارا هستند.
  • دارای تنظیمات اتصال شبکه‌ی وای فای: این ویژگی در تمامی تلویزیون‌های هوشمند وجود دارد و نبودن آن می‌تواند دلیل قابل اعتمادی برای اسمارت و هوشمند نبودن تلویزیون شما باشد.
  • کنترل یا ریموت تلویزیون: در این مورد استفاده از اسکرول موس در کنترل تلویزیون برای جهت و انتخاب گزینه‌ها‌ می‌تواند راه مناسبی برای تشخیص انواع هوشمند از غیر هوشمند باشد. البته در تلویزیون های تقلبی احتمال این که کنترل ها فرق کنند بسیار زیاد است. روش تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی را در این مقاله برای شما توضیح داده ایم.
  • وجود پورت LAN: در تلویزیون‌های هوشمند این پورت برای اتصال کابل اینترنت و همچنین وای‌فای داخلی تعبیه شده است و یکی از گزینه‌های مهم برای تایید هوشمند بودن دستگاه شما به شمار می‌آید.

تلویزیون اسمارت چیست؟

یک فرمول کلی برای تعریف تلویزیون هوشمند وجود دارد: تلویزیون + اینترنت + سیستم عامل + برنامه ها = تلویزیون هوشمند

برندهای مختلف پاسخ‌های متفاوتی را بر اساس ویژگی‌های محصولات خود برای سوال «منظور از تلویزیون هوشمند چیست» ارائه می‌دهند. اما توانایی اتصال به اینترنت، وجود یک سیستم عامل و پشتیبانی از نصب برنامه‌های مختلف را می‌توان تعریف کلی آن در نظر گرفت. سیستم عامل یا همان رابط هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اینترنت برنامه‌های مورد نیاز خود را در تلویزیون خانه خود داشته باشید. این رابط می‌تواند از پورت شبکه LAN یا از وای‌فای برای اتصال به اینترنت و بارگذاری برنامه‌های مختلف استفاده کند (اپلیکیشن‌هایی به صورت پیش‌فرض بر روی آن‌ها نصب است یا می‌توان بر روی آن‌ها نصب کرد). می‌توان به انواع سیستم عامل مثل اندروید، webOS و تایزن در انواع برندهای مختلف اشاره کرد. به عنوان مثال تلویزیون ایکس ویژن از سیستم عامل اندروید در تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده می‌کند.

ویژگی‌های تلویزیون‌های هوشمند آن‌ها را از یک دستگاه پخش کننده صوتی تصویری معمولی در گذشته به محصولاتی پیشرفته و متناسب با نیازهای انسان در عصر پیشرفت تکنولوژی تبدیل کرده است.

تلویزیون اسمارت چیست؟

کاربردها و ویژگی‌های تلویزیون هوشمند(اسمارت)

امکانات و ویژگی‌های مختلف در تلویزیون‌های هوشمند آن‌ها را به یک سیستم کامپیوتری بزرگ تبدیل کرده که امکانات فراوانی را برای کاربران خود فراهم کرده است. تجربه کار با تلویزیون‌های هوشمند می‌تواند بسیار جذاب باشد و ساعت‌ها شما را در خانه سرگرم کند. برخی از این ویژگی‌ها شامل:

1- اتصال به اینترنت

این مسئله که شما می‌توانید از طریق تلویزیون خود به اینترنت متصل شوید، با استفاده از آن وب‌گردی کنید و به سایت‌های مختلف سر بزنید و برنامه‌ها و سرگرمی‌های مختلفی برای خود داشته باشید از ویژگی‌های تلویزیون‌های هوشمند است.

2- امکان نصب نرم افزار

شما با استفاده از سیستم عامل موجود در تلویزیون خود امکان نصب برنامه‌های مختلف را خواهید داشت بنابراین شما می‌توانید برنامه‌هایی که در گوشی خود دارید را در تلویزیون اجرا کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

3- دسترسی به شبکه‌های اجتماعی

شما با استفاده از سیستم عامل و دسترسی به اینترنت در تلویزیون‌های هوشمند امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را دارید. شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی مختلف را روی تلویزیون خود باز کنید و در آن‌ها فعالیت داشته باشید.

4- امکان استفاده از وب‌کم

شما می‌توانید با استفاده از تلویزیون هوشمند خود با اشخاص دیگر ارتباط تصویری بگیرید. همه‌ی تلویزیون‌های جدید دارای پورت‌های داخلی USB برای اتصال وب‌کم هستند. با دوربین USB یا اتصال دوربین از طریق تلفن همراه یا لب‌تاپ با تلویزیون نیز می‌توان این کار را انجام داد. شما می‌توانید از برنامه‌هایی مثل اسکایپ استفاده کنید و با دوستان و آشنایان خود از طریق تلویزیون تماس تصویری داشته باشید.

از دیگر ویژگی‌های تلویزیون هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل تلویزیون با استفاده از دستورات صوتی: این ویژگی با استفاده از هوش مصنوعی سعی در تشخیص نیاز شما با استفاده از صدا و گفتار شما دارد. استفاده از دستیار صوتی گوگل (GOOGLE ASSISTANT) یا بیکسبی bixby از گزینه‎‌های جذاب این ویژگی به شمار می‌آید.
  • کنترل تلویزیون با دستورات و ژست‌های حرکتی
  • گزارش و پیش‌بینی وضعیت آب و هوا
  • بهره‌مندی از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های اندروید
  • امکان دیدن VOD (سرویس نمایش آنلاین) مثل: فیلیمو، لنز، نماوا، کاناپه و…
  • استفاده از سایت‌ها و شبکه‌هایی که برای اشتراک ویدیو وجود دارند مثل: آپارات
  • امکان اجرای برنامه‌های صوتی، متنی و تصویری از طریق هاردهای اکسترنال
  • امکان اتصال چند دستگاه به صورت همزمان، برای به اشتراک گذاشتن انواع فایل‌های دیجیتالی
  • امکان ضبط برنامه‌های مختلف یا برگرداندن آ‌ن‌ها به عقب (Time Shifting)
  • استریم ویدیو و موزیک
  • ایجاد عکس، اسلاید شو و غیره
  • و…
کاربردهای تلویزیون هوشمند

وصل شدن تلویزیون به اینترنت چه مزایایی دارد؟

این موضوع که شما می‌توانید برای استفاده از تلویزیون هوشمند خود از اینترنت استفاده کنید مزایای جذابی را با خود به همراه خواهد داشت که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دسترسی به کانال‌های فراوان پخش کننده فیلم و موزیک بدون استفاده از روش‌های قدیمی مثل آنتن و دیش ماهواره
  • امکان دسترسی به برنامه‌های گوشی همراه
  • امکان انجام بازی‌های آنلاین
  • سرچ در وب از طریق Living Room
  • ارتباط با دوستان و آشنایان در نقاط مختلف جهان از طریق اپلیکیشن‌های سوشال مدیای نصب شده بر روی تلویزیون هوشمند خود

آیا امکان تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند وجود دارد؟

اگر به تلویزیون‌های هوشمند علاقه‌مند هستید و امکان خرید آن‌ را ندارید و شاید شما به تازگی تلویزیون خریده باشید که هوشمند نباشد و نخواهید پول خرید یک تلویزیون هوشمند تازه را بپردازید، نگران نباشید. راه‌هایی وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزار مختلف، تلویزیون معمولی خود را به یک تلویزیون هوشمند یا اسمارت تبدیل کنید. 

  • استفاده از دستگاه streaming: ساده ترین راه برای اتصال تلویزیون معمولی خود به اینترنت، خرید این دستگاه است. این دستگاه کوچک اطلاعات را حمل می کند و از طریق درگاه HDMI به تلویزیون متصل می شود. این دستگاه ها معمولاً شامل کابل‌های شارژی هستند که می توانند به روش‌های دیگر به منبع برق متصل شوند یا جداگانه شارژ شوند. استریم، ارزان است بنابراین برای هوشمند کردن تلویزیون خود نیازی به پرداخت هزینه گزاف ندارید.
  • استفاده از گجت‌های اندرویدی: «مدیا هاب‌» دستگاهی است که به تلویزیون متصل می شود و می توان از آن مانند تلفن اندرویدی استفاده کرد. می توانید مدیا هاب اندرویدی خود را از طریق Wi-Fi یا کابل اترنت به اینترنت متصل کنید. شما همچنین می توانید وب گردی کنید و به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید.
  • استفاده از دستگاه پخش بلوری یا کنسول‌های بازی: دستگاه پخش Blu-ray یا کنسول‌های بازی نظیر Xbox و PlayStation 3، امکان اتصال تلویزیون شما را به اینترنت فراهم می‌کند. این روش اینترنت تمام و کمال را برای شما فراهم نمی‌کند اما می‌توانید از دیدن فیلم‌های آنلاین از این طریق لذت ببرید.
  • استفاده از دانگل: دانگل دستگاهی با ابعاد کوچک است که از طریق درگاه USB یا HDMI به تلویزیون‌های معمولی متصل می‌شود. برای اتصال به اینترنت وای‌فای از طریق دانگل نیازمند نصب نرم‌افزار plug-and-play هستید و سپس با استفاده از یک سری دستورالعمل ساده می‌توانید به راحتی تلویزیون خود را به اینترنت متصل کنید و آن‌ را به یک دستگاه هوشمند تبدیل کنید.

فرق بین تلویزیون هوشمند و غیرهوشمند بسیار زیاد است که همین امر باعث شده اکثر مردم به خرید تلویزیون هوشمند روی بیاورند.

آیا امکان تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند وجود دارد؟

معرفی چند نمونه از تلویزیون‌های هوشمند ایرانی

تولید کنندگان داخلی نیز همگام با پیشرفت تکنولوژی در سراسر دنیا سعی کرده اند تا با طراحی و تولید تلویزیون‌های هوشمند داخلی از بازار رقابتی در دنیا عقب نمانند.

برای مثال :

  • تلویزیون‌ اسنوا با قابلیت‌های اتصال به اینترنت، امکان دسترسی به فروشگاه اپ، جستجو و یافتن موسیقی دلخواه، دسترسی به سرویس مجله (پوشش بیش از ۱۰۰ خبرگزاری معتبر)، استفاده از Cast Screen جهت اتصال تلفن همراه و لپ‌تاپ به تلویزیون بدون نیاز به اتصال کابل، دستیار صوتی و…. تجربه استفاده از تلویزیون‌های هوشمند را با تولید داخلی برای خریداران فراهم می‌کند. در ادامه به مدل‌های مختلف تلویزیون هوشمند در برندهای داخلی دیگر نیز اشاره‌ای خواهیم داشت:
  • تلویزیون دوو مدل DSL-55 K5900U یک تلویزیون ال ای دی هوشمند بوده که دارای خروجی Headphone، راهنمای الکترونیکی برنامه‌های (EPG)، ریموت کنترل هوشمند، قابلیت ضبط تصاویر، مجهز به مرورگر اینترنت Web Browser و …
  • برای اینکه بدانیم تلویزیون LED هوشمند چیست بهتر است با یکی از انواع مدل‌های تلویزیون جی پلاس آشنا شوید. مدل N744PU43 دارای سیستم عامل- OS، Mobile Connection، نمایش صفحه موبایل روی تلویزیون- Mirroring و ….. است که نوع صفحه نمایش آن از نوع LED به شمار می‌آید. 

سخن پایانی

تلویزیون‌های هوشمند هنوز اول راه خود برای هوشمند شدن و رقابت در دنیای تکنولوژی هستند و هنوز ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت و به روزتر شدن در آن‌ها وجو دارد. نسل‌های بعدی تلویزیون‌های هوشمند قطعا امکانات بهتر با ویژگی‌های کاربردی بیش‌تری در اختیار خریداران خود قرار خواهند داد. ما با بررسی ویژگی‌های مختلف تلویزیون‌های هوشمند و تفاوت ‌آن‌ها با انواع غیر هوشمند سعی در پاسخ به سوالاتی همچون «منظور از تلویزیون هوشمند چیست» و یا «اسمارت تلویزیون چیست» و…. داشتیم. شما هم می‌توانید در بخش نظرات تجربه‌های خود از کار با انواع این تلویزیون‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *