مقالات

تفاوت تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند چیست؟

تفاوت تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند چیست؟

سرعت تکنولوژی در زمینه‌های جدید به قدری زیاد است که دیگر چیزی ما را متعجب نخواهد کرد. لوازم خانگی مثل یخچال‌ها هوشمند شدند و در زندگی‌های مدرن امروزی جا گرفتند. تلویزیون‌های هوشمند هم در همین راستا به بازار عرضه شدند. تلویزیون‌های اسمارت اولین بار توسط کمپانی سامسونگ تولید شدند، سپس شرکت‌های ال جی، فیلیپس، شارپ، سونی، هایسنس، شیائومی و دیگر شرکت‌ها نیز تلویزیون‌های اسمارت را تولید کردند. بعضی از تولید کننده‌ها هم مانند کمپانی سونی تلویزیون‌های اسمارت خود را با نام Internet TV نامگذاری کرده اند. با این که همچنان حجم زیادی از تلوزیون‌های موجود در بازار، تلویزیون‌ها معمولی هستند، اما اکثر آن‌ها را تلویزیون هوشمند می‌خوانند. در این مقاله قصد داریم به شما از فرق تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند بگوییم تا بتوانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید.

فرق بین تلویزیون هوشمند و غیرهوشمند
فرق بین تلویزیون هوشمند و غیرهوشمند

به چه تلویزیونی هوشمند گفته میشود 

اگر بخواهیم جواب سوال <<تلویزیون هوشمند چیست>> را به سادگی بیان کنیم باید بگوییم که:

به تلویزیون‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند، تلویزیون هوشمند یا اسمارت می‌گویند. این تلویزیون‌ها داری سیستم‌عامل هستند و می‌توان بر روی آن‌ها اپلیکیشن و بازی‌های مختلفی نصب کرد. هم‌چنین قابلیت اتصال به برنامه‌هایی مثل نتفلیکس و یوتیوب را هم دارند. علاوه بر این‌ها با استفاده از نمایشگرهای اسمارت شما می توانید برنامه‌های مورد علاقه خود را ضبط  و با خیال آسوده در اوقات فراغت آن‌ها را تماشا کنید. با توجه به افزایش محبوبیت این تلویزیون‌ها، برندهای خارجی و حتی داخلی زیادی مانند تلویزیون ایکس ویژن ، اسنوا، بست، جی پلاس و … اقدام به تولید و عرضه کرده‌اند. در ادامه به فرق تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند می‌پردازیم.

تعریف ویکی پدیا از تلویزیونهای هوشمند:

“تلویزیون هوشمند، که به تلویزیون متصل (Connected TV=CTV) نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه سنتی تلویزیون است که قابلیت اتصال و جستجوی اینترنت در خود آن تعبیه شده است؛ این قابلیت‌ها به کاربر کمک می‌کنند تا در سایت‌های اینترنت جستجو کند، در تلویزیون موسیقی و ویدیو پخش کند و عکس تماشا کند. تلویزیون‌های هوشمند، درهم پیوستگی و یکی شدن فناوری‌های نامرتبطی هم‌چون رایانه، تلویزیون و پخش‌کننده‌های صوتی و تصویری هستند. در کنار کارکرد سنتی تلویزیون که پخش برنامه‌های تلویزیونی از طریق آنتن معمول است، این تلویزیون‌ها، دسترسی به سرویس‌های پخش آنلاین و رادیوهای اینترنتی را نیز فراهم کرده‌اند.”

تفاوت بین تلویزیون های هوشمند و معمولی

تلویزیون‌های معمولی در بازار کم نیستند. بیش‌تر آن‌ها از لحاظ فنی، به روز و پیشرفته‌ هستند و صفحه نمایش با کیفیت، تماشای آن‌ها را لذت‌بخش کرده است. اما سیستم عاملی روی آنها نصب نیست، امکان اتصال به اینترنت ندارند و نمی‌توان شبکه‌های پخش آنلاین داخلی مانند فیلیمو یا خارجی مانند نتفلیکس را از طریق آن‌ها تماشا کرد. شما می‌توانید تلوزیون‌های هوشمند و غیر هوشمند را از راه‌های زیر تشخیص دهید.

فرق بین تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند در اتصال به اینترنت:

اتصال به اینترنت اصلی‌ترین فرق تلویزیون هوشمند با معمولی است. شما می‌توانید یک تلویزیون هوشمند را توسط کابل یا بدون کابل (با اتصال به وای فای) به اینترنت متصل کنید و همانند گوشی وارد مرورگر شده و در دنیای وب به جست‌وجو بپردازید. این در حالی است که در تلوزیون‌های معمولی بدون یک دستگاه اندروید اتصال به اینترنت امکان‌پذیر نیست.

تفاوت تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند در سیستم عامل:

یکی از دلایل تفاوت تلویزیون اسمارت معمولی، وجود سیستم عامل است. در واقع این پلتفرم یکی از اجزای ضروری برای تلویزیون‌های هوشمند و اندروید به حساب می‌آید. در واقع باید بگوییم که تلویزیون هوشمند درست مثل یک رایانه و به همان شیوه تلفن همراه عمل می‌کند. شما از طریق سیستم عامل می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و برنامه‌های دیگری را دانلود کنید.

فرق تلویزیون هوشمند با غیر هوشمند در تماشای آنلاین فیلم و سریال: 

سیستم عامل داخلی تلویزیون هوشمند به شما اجازه گشت‌وگذار در اینترنت و تماشای آنلاین فیلم و سریال را می‌دهد.  در حال که شما در تلویزیون‌های معمولی، تنها اجازه تماشای کانال‌های معمولی که اپراتور برایتان در نظر گرفته است را دارید. جهت تماشای این کانال‌ها هم نیاز است تا آنتن با کابل به تلویزیون متصل شود.

تفاوت تلویزیون هوشمند با معمولی در سایر امکانات:

برخی از تلویزیون‌های هوشمند دارای صفحات لمسی هستند و اکثرا کیفیت تصویر و کیفیت صدای بالاتری نسبت به تلوزیون‌های معمولی دارند. برای مثال اکثر تلویزیون‌ جی پلاس های هوشمند دارای کیفیت تصویر 4K هستند. از طرف دیگر ریموت کنترل‌هایی هم برای اسکرول موس برای جهت و انتخاب گزینه‌ها استفاده می‌شود و می‌توان با آن صفحات را اسکرول Scroll کرد. در این ریموت کنترل‌های هوشمند قابلیت میکروفون هم تعبیه شده است و می‌توان برای قابلیت‌های هوشمندی مثل Google Assistant Alexa و Bixby از آن استفاده کرد. صدای دالبی Dolby Digital دارای 6 کانال صوتی واقعی و کاملا مجزا است که هر یک اطلاعات صوتی خاص خود را دارند و به‌صورت کاملا دیجیتال هستند. شما می‌توانید در تلویزیون بست به این کیفیت مطلوب دست پیدا کنید.

تفاوت بین تلویزیون های هوشمند و معمولی
تفاوت بین تلویزیون های هوشمند و معمولی

آخرین راه تشخیص فرق تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند:

اگر همچنان نتوانستید فرق تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند را زمان خرید تشخیص دهید، مدل تلویزیون مورد نظرتان را در اینترنت سرچ کنید و از هوشمند یا غیرهوشمند بودن آن اطمینان پیدا کنید.

همچنین در هنگام خرید به اصل بودن کالا دقت کافی را داشته باشید. برای تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی مقاله مربوط به آن را بخوانید.

برتری های تلویزیون هوشمند نسبت به تلویزیون غیر هوشمند

  • قابلیت اتصال به اینترنت
  • دارای پردازنده مرکزی (برای مثال تلویزیون‌ دوو اغلب دارای 4 پردازنده مرکزی هستند)
  • امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مختلف
  • امکان اتصال گوشی و گجت‌های هوشمند
  • امکان دسترسی به سوشال مدیا
  • امکان استریم موزیک و ویدیو
  • دارای مرورگر
  • داراری کیفیت و وضوح تصویر یا رزولوشن بالاتر
  • دارای کیفیت صوتی بالاتر
  • گزارش و پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا امکان دسترسی به رادیوهای اینترنتی
  • دارای نمایشگرهای خمیده 
  • امکان جست‌وجوی صوتی (برای مثال اگر به کنترل‌های تلویزیون‌ اسنوا که هوشمند هستند دقت کنید، دکمه جست‌وجوی صوتی را می‌بینید)
  • دارای پورت‌های بیشتر
  • مجهز به پورت اترنت (کابل LAN) و WiFI داخلی 
  • امکان انجام بازی آنلاین

نکته: همچنین اتصال به کانال‌های اینترنتی IPTV از مهم‌ترین ویژگی تلویزیون‌های اسمارت به شمار می‌رود. IPTV (مخفف کلمه Internet Protocol Television) یک نوع استاندارد ویدیوی اینترنتی است که به عنوان فرم کوتاه برای پخش ویدیوهای اینترنتی در تلویزیون به کار برده می‌شود.

تفاوت تلویزیون های هوشمند با تلویزیون های اندروید

ویژگی و امکانات تلویزیون های هوشمند یکسان نیستند و با توجه به نوع برند سازنده، نوع سیستم عامل و نسخه آن، این قابلیت‌ها متغیر و متفاوت هستند و هر برند نرم افزار مخصوص خود را دارد در واقع نرم‌افزارهای مربوط به هر مدل تنها در خود آن تلویزیون قابل ‌اجرا است.

برای مثال سیستم عامل تلویزیون‌های ال جی WebOS است، اما برند سامسونگ دارای یک Smart Hub است که همان فروشگاه محتوایی نامیده می‌شود و تحت تاثیر سیستم عامل تایزن عمل می‌کند.

برندهایی نظیر سونی و فیلیپس از جمله شرکت‌هایی هستند که از سیستم عامل محبوب اندروید بهره می‌گیرند. همچنین تلویزیون‌های اسمارت نرم‌افزار خاصی دارند که بر روی سیستم عامل اندرویدی و یا iOS نصب می‌شود و کنترل تلویزیون از طریق تلفن هوشمند یا لپ تاپ امکان‌پذیر می‌شود.

تلویزیون‌های Android از نظر فنی نوعی تلویزیون هوشمند به شمار می‌روند. تنها تفاوت تلویزیون هوشمند و اندروید این است که اندروید متعلق به شرکت گوگل و دارای سیستم عامل خاص خود است و بنابراین نام تجاری خود را به همراه دارد.

در واقع می‌توانیم بگوییم که تلوزیون‌های اندروید یکی از زیرمجموعه‌های تلوزیون‌های هوشمند هستند.

نکته: در تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون 4k باید بگوییم که تلویزیون 4k در واقع برخورداری تلویزیون از کیفیت تصویر 4K  است. به این معنی تصویر تلویزیون فورکی دارای ۳۸۴۰ پیکسل افقی و ۲۱۶۰ پیکسل عمودی یعنی 3/8 میلیون پیکسل است. همه تلویزیون‌های فورکی از سیستم‌عامل اندروید یا IOS برخوردار هستند و قابلیت اتصال به اینترنت دارند یعنی تلویزیون 4K حتماً یک تلویزیون هوشمند است. اما تلویزیون هوشمند ممکن است کیفیت تصویر 4K داشته باشد و یا نداشته باشد. البته اکثر تلویزیون‌های اسمارت امروزی از وضوح تصویر فورکی پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت-تلویزیون-های-هوشمند-با-تلویزیون-های-اندروید
1تفاوت-تلویزیون-های-هوشمند-با-تلویزیون-های-اندروید

معایب تلویزیون هوشمند

در اولین مورد می‌توان به قیمت بالای آن‌ها اشاره کرد که خب با توجه به امکانات فراوانی که دارند، قیمت بالا برای آن‌ها توجیه منطقی هم دارد. دومین مورد احتمال به خطر انداختن حریم شخصی شماست. به این صورت که می‌توانند عادات مشاهداتی شما را در اختیار ارائه دهندگان برنامه‌های تلویزیونی و اپلیکیشن‌ها قرار دهند. به همین منظور، بهتر است تا جمع‌آوری این داده‌ها را به شدت محدود کنید.

معایب تلویزیون هوشمند
معایب تلویزیون هوشمند

سخن پایانی

در این مقاله انواع فرق تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند را معرفی کردیم تا بتوانید این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. اگر می‌خواهید بدانید که تلویزیون‌های اسمارت مناسب شما هستند یا نه، از آن‌جایی که این محصولات قیمت زیادی دارند، باید بررسی کنید و ببینید که آیا واقعا به آن‌ نیاز دارید یا گوشی شما کارتان را را می‌اندازد! نمی‌توان خرید تلویزیون هوشمند را محدود به افراد و قشر خاصی کرد. چون هر کس در هر سن و هر سلیقه‌ای که باشد، اگر اهل تکنولوژی و استفاده از ابزارهای تکنولوژی مثل تلویزیون هوشمند باشد، انتخاب تلویزیون هوشمند برای او مناسب است. در نهایت اگر قصد تهیه‌ تلویزیون هوشمند را دارید، کاربرد مورد نظر خود را مشخص کنید و بر اساس آن، ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون‌ها را بررسی کنید. زیرا اگر بدون شناخت، به فروشگاه بروید، بین انبوه مدل‌ها حیران و سرگردان می‌شوید و تصمیم‌گیری برایتان سخت می‌شود؛ در این حالت، احتمال اینکه یک محصول با قیمتی بالاتر که تناسبی با خواسته‌هایتان از تلویزیون ندارید بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *