مقالات

کاربرد نمک در ماشین ظرفشویی چیست؟

کاربرد نمک ماشین ظرفشویی

در ابتدا خدمت شما می‌گوییم که نمک ماشین ظرفشویی چیست؟ نمک ماشین ظرفشویی یک کلرید سدیم دانه درشت و کریستال است که هنگام ترکیب شدن آن با آب، سختی آب را از بین می‌برد. نمکی که در ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود با نمک خوراکی فرق دارد  و مخصوص ماشین ظرفشویی تولید شده است. نمک ماشین ظرفشویی کمک به نرم شدن آب سخت می‌کند و مانع مسدود شدن نرم کننده‌ی ماشین ظرفشویی می‌شود. ‌وقتی که مواد معدنی و نمک‌های (کلسیم و منیزیم) موجود در آب از مقدار مشخص خود بیشتر باشند می‌گوییم آب سختی دارد. میزان سختی آب با بیشتر شدن این مواد موجود در آب بیشتر می‌شود.

به‌طور مثال مواد سفیدی که با جوشیدن کتری بخار نمی‌شوند و براثر ته‌نشین شدن مواد محلول در آب به وجود می‌آیند، رسوب آب نام دارند. این رسوبات بر روی المنت‌های گرم کننده‌ ای که داخل ماشین ظرفشویی قرار دارند می‌چسبند و به‌مرور که شما از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، این رسوبات بیشتر هم می‌شوند. با میزان بیشتر سختی آب و رسوبات بیشتر این مواد بر روی المنت‌های گرم کننده‌ی ماشین ظرفشویی باعث مستهلک شدن هرچه سریع‌تر ماشین لباسشویی و مصرف برق بیشتر نیز می‌شود. رنگ و لکه‌های سفید به علت آب سخت بر روی ظروف ایجاد می‌شوند. رزین‌های تبادل یونی به جذب کلسیم و منیزیم موجود در آب می‌پردازند که از طریق این رزین‌ها آب سخت تبدیل به آب نرم می‌شود. با تبدیل آب نرم دستگاه ظروف را شستشو و آبکشی می‌کند. در ادامه به کاربرد نمک ماشین ظرفشویی می‌پردازیم. 

همه چیز درباره کاربرد نمک ماشین ظرفشویی

کار نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

در این قسمت به بررسی اینکه نمک ماشین ظرفشویی چه کاربردی دارد می‌پردازیم. آهک‌هایی که در داخل ماشین ظرفشویی وجود دارند، نمک مانع تجمع این آهک ها می‌شود. رسوبات باعث گرفتگی مسیر آب می‌شوند. همین امر باعث می‌شود ماشین ظرفشویی با فشار آب را پمپ کند که این اتفاق فشار بیشتری به موتور می‌آورد. با وجود این رسوبات مصرف انرژی در این دستگاه بالا رفته و برای گرم کردن آب به انرژی بیشتری نیاز پیدا می‌کند. با استفاده از نمک میزان سختی آب کاهش پیدا کرده و مانع خش افتادن بر روی ظروف می‌شود. در این صورت است که هرچه این آهک‌ها کمتر باشند ما ظروف درخشان‌تر و تمیز تری تحویل می‌گیریم. البته چیدمان صحیح ظروف نیز در تمیزی آن‌ها مؤثر می‌باشد، برای یادگیری چینش ظروف در ظرفشویی به مقاله نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.

رزین به نرم شدن آب شما کمک کرده و با بسته شدن رزین، دستگاه عملکرد خوبی نخواهد داشت. با استفاده از نمک، توده ها را شکسته شده و رزین‌ها تجدید می‌شوند تا ماشین ظرفشویی آب را به صورت بهتر نرم کند. کلسیم و منیزیم با مواد شوینده که ترکیب شوند واکنش نشان می‌دهند و مواد شوینده را غیر قابل استفاده می‌کنند بنابراین قابلیت تمیز کردن ظروف را از آن‌ها می‌گیرد. از دیگر کاربرد نمک در ماشین ظرفشویی این است که نمک باعث کاهش سختی آب شده و از طریق آن مواد شوینده به تمیز کردن ظروف می‌پردازند. با این حال از اینکه هیچ گونه نمکی بر روی قطعات ماشین ظرفشویی باقی نماند مطمئن شوید تا از فرسوده شدن دستگاهتان جلوگیری کنید. 

طریقه استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

در کف ماشین ظرفشویی مخزن نمک وجود دارد، با چرخش درب آن در خلاف جهت عقربه های ساعت این مخزن باز می‌شود و شما می‌توانید نمک را در آنجا بریزید و مخزن را پر کنید. هنگام ریختن نمک حواستان باشد که در اطراف مخزن به هیچ عنوان نمکی نریزید و برای عملکرد بهترتان از قیف استفاده کنید. سعی کنید مقداری سر مخزن را خالی نگه دارید و هر بار که نمک می‌ریزید با قاشق هم بزنید تا جا برای پر کردن باشد که بتوان تا حد نیاز مخزن را پر کرد. مقدار نمک در مخزن به‌مرور دستان خواهد آمد فقط مراقب باشید نمک را تا سر مخزن پر نکنید این امر موجب می‌شود بر روی ظروف سفیدک یا شوره ایجاد شود. با ریختن نمک آبی که در داخل مخزن پر بوده است، خارج می‌شود.

اگر مشاهده کردید که ماشین ظرفشویی شما ظروف چرب تحویلتان می‌دهد نشانه‌ی این است که نمک دستگاهتان کم شده است. هنگامی که نمک رو به اتمام است، بیشتر ماشین ظرفشویی‌ها چراغ آلارمی دارند که تمام شدن نمک را به شما یادآوری می‌کنند. در صورت نداشتن چنین قابلیتی، یک نشانگر شناور در کشو موجود است که با سختی مشاهده می‌شود. راه حل بهتر آنکه شما در تقویم خود یادداشت کنید که ماهانه نمک را پر کنید.

برای یادگیری تمیز کردن ماشین ظرفشویی این مقاله را حتما بخوانید.

طریقه استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

عدم استفاده از نمک چه تأثیرات مخربی دارد؟

اکثر افراد به اشتباه فکر می‌کنند که چون از قرص ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند دیگر نیازی به نمک ماشین ظرفشویی نیست. رسوباتی که بر روی المنت‌های گرم کننده دستگاه ایجاد می‌شوند موجب کمتر شدن بازدهی گرما شده و قدرت شستشو را کاهش می‌دهند. با افزایش مصرف انرژی، طول عمر ماشین ظرفشویی کمتر می‌شود. با عدم استفاده از نمک سختی آب و املاح معدنی، لکه های سفید بر روی ظروف ایجاد می‌کنند. برای اینکه کمتر به تعمیرات دستگاه خود بپردازید، از نمک مخصوص این دستگاه استفاده کنید. 

نمک مناسب برای ماشین ظرفشویی شما

این موضوع که کدام نمک برای برند دستگاه شما مناسب است به میزان سختی آب منطقه و تجربه‌ی شما یا دیگران در حین استفاده‌ از برندهای مختلف، بستگی دارد. این نکته را باید گفت که ظرفشویی‌ها دارنده سیستم تنظیم درجه سختی آب هستند. هنگام استفاده از نمک و این سیستم تنظیم، به میزان سختی آب توجه داشته باشید تا عملکرد بهتری را در دستگاه خود مشاهده کنید. نمکی که سختی آب را گرفته، مانع ایجاد لکه بر روی ظروف شود، به مواد شویند اجازه‌ی شستشو بدهد و با آن‌ها ترکیب نشود قطعاً بهترین نمک است. عوض کردن پی‌درپی نمک، انتخاب را برای شما سخت تر می‌کند. اگر از برندی استفاده کردید و از عملکرد آن راضی بودید، برای همیشه از آن استفاده کنید. برندهای معتبر نمک‌ها را طبق استانداردهای بالایی تولید می‌کنند. برند معتبر برای نمک ماشین ظرفشویی برند فیری می‌باشد که تقریباً با همه‌ی برند‌های ماشین ظرفشویی‌ سازگار است.

نمک مناسب برای ماشین ظرفشویی شما

حرف آخر

برای شستشو‌ی تمیزتر‌ و عملکرد بهتر علاوه بر قرص ماشین ظرفشویی استفاده از نمک نیز حائز اهمیت است. نمک با جلوگیری از تجمع آهک‌ها در فیلتر ماشین ظرفشویی شما، ظروف شما را تمیز و درخشان می‌کند. نمک سختی آب را کاهش می‌دهد که با کاهش سختی آب املاح و رسوباتی داخل ماشین ظرفشویی قرار نمی‌گیرند که مسیر آب را مسدود کنند و باعث مصرف انرژی بالای این دستگاه بشوند. در پی این امر شما نیز مجبور به تعمیر مکرر دستگاه خود نیستید. در این مقاله به کاربرد نمک ماشین ظرفشویی پرداختیم تا شما با خیال راحت‌تری از ماشین ظرفشویی خود استفاده کرده و نگهداری ‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *