مقالات

روش های مختلف تمیز کردن ماشین ظرفشویی

چگونگی تمیز کردن ماشین ظرفشویی با روش های کاربردی

ماشین ظرفشویی طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی بین خانواده‌های ایرانی پیدا کرده است. این تصور بین عموم شاید وجود داشته باشد که ماشین ظرفشویی به دلیل این‌که وسیله‌ای برای شست‌وشو و تمیز کردن است دیگر نیازی به شستن و تمیز کاری ندارد، اما این تصور کاملا اشتباه جا افتاده و تمیز کردن ماشین ظرفشویی از مهم‌ترین نیازهای این محصول و جزو ملزومات است. در ادامه با ما همراه باشید تا با راه‌کارهای این موضوع و با روش‌های جلوگیری از آسیب دیدن ماشین ظرفشویی خود بهتر آشنا شوید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

شست‌وشوی ماشین ظرفشویی با سرکه 

برای جرم‌گیری و رسوب زدایی قسمت‌های داخلی ماشین ظرفشویی و همچنین رفع بوی بد آن می‌توانید از سرکه استفاده کنید. سرکه یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی است که استفاده از آن برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، نه تنها به آن آسیب نمی‌رساند بلکه می‌تواند دستگاه شما را از هر نوع آلودگی پاک و میکروب‌زدایی کند. سرکه عملکرد خوبی در از بین بردن رسوبات معدنی و حل کردن آن‌ها در خود دارد. بنابراین می‌تواند بوی نامطبوع حاصل از آلودگی‌ها را نیز از بین ببرد. برای این کار می‌توانید یک ظرف قابل شست‌و‌شو را از دو لیوان سرکه (470میلی‌لیتر) پر کرده و در قفسه بالایی ظرفشویی خود قرا ردهید.

دمای آب ماشین را بالا ببرید و سپس برنامه را روی حالت شست‌وشوی نرمال یا آب‌کشی قرار دهید. آب گرم باعث رقیق شدن سرکه و توزیع آن در تمام ماشین ظرفشویی می‌شود که این کار درخشش بیش‌تر ظرفشویی را با خود به همراه دارد. پس از اتمام آب‌کشی اجازه دهید تا ماشین، آب را به صورت کامل تخلیه کند. برای از بین بردن بوی سرکه می‌توانید آبک‌کشی را چند بار دیگر تکرار کنید.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی را به شما پیشنهاد میکنیم که مظالعه کنید.

شست‌وشوی ماشین ظرفشویی با جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت شویندگی ملایمی دارد. می‌تواند اجرام و رسوبات باقی‌مانده را به خوبی از بین ببرد. جوش شیرین در رفع بوی بد ماشین ظرفشویی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. شما می‌توانید یک لیوان جوش شیرین معادل 180 گرم را به صورت پودری روی کف ماشین ظرفشویی پخش کنید. به دلیل خواص ویژه جوش شیرین بهتر است از برنامه شست‌وشوی طولانی استفاده نکنید. برنامه را روی حالت شست‌وشوی سریع بگذارید و دما را روی داغ‌ترین حالت بتنظیم کنید تا اثربخشی آن بهتر شود.

استفاده از جوش شیرین در کنار سرکه برای شست‌وشوی ماشین ظرفشویی می‌تواند خیلی موثرتر عمل کند. این دو در کنار هم می‌توانند همه‌ی رسوبات را در خود حل کرده و اثری از بوی بد در ماشین شما باقی نگذارند.

در صورتی که پس از استفاده از این دو ترکیب از شست‌وشو راضی نبودید می‌توانید از مقداری آبلیمو نیز استفاده کنید.

علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

تمیز شسته نشدن ظروف دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که این مسئله خود نیز می‌تواند ناشی از کثیف بودن ماشین ظرفشویی و نیاز آن به تمیزکاری و شستن باشد. در ادامه به برخی از این دلایل می‌پردازیم:

  • تنظیمات اشتباه، علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی
  • چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی ( نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید. )
  • گرفتگی منافذ بازوی شستشوی ظرفشویی
  • آلوده بودن و گرفتگی فیلتر تخلیه ظرفشویی
  • خرابی بازوهای آبپاش ظرفشویی
  • ایراد جاپودری ماشین ظرفشویی
  • استفاده از برنامه شست‌وشوی نامناسب
  • استفاده از مواد شوینده‎ بی‌کیفیت 
  • کثیف بودن فیلتر تخلیه ظرفشویی
  • و …

برای اطلاع از قیمت های ماشین ظرفشویی پاکشوما به صفحه خرید ماشین ظرفشویی ظرفشویی مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی چگونه است؟

با گذشت زمان، رسوبات سرسخت ناشی از چربی و زائدات مواد غذایی باقیمانده در ظرفشویی، چربی‌های حل نشده و کف صابون یا ماده شوینده در ظرفشویی و دیواره‌های آن یا در قفسه‌ها و سبد باعث ایجاد آلودگی در دستگاه شما و بوی بد و نامطبوع در آن می‌شود. هم‌چنین ممکن است باعث مسدود شدن مسیر جریان آب شود (رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز در محیط‌های مرطوب این روند را تسریع می‌بخشد)، بنابراین تمیز کردن مرتب ماشین ظرفشویی به سلامت و تداوم کارکرد آن کمک می‌کند و عمر مفید آن‌ را افزایش می‌دهد. تمیز کردن ماشین ظرفشویی مراحل مختلفی دارد که باید هر کدام را با دقت انجام دهید. توصیه‌هایی برا شستن ماشین ظرفشویی و کارایی بهتر دستگاه وجود دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

  • قبل از چیدن ظرف‌ها داخل سبدهای ماشین ظرفشویی غذاهای باقیمانده را از آن جدا کنید. 
  • باید از آب داغ برای شستن ظروف استفاده کنید. شستن ظروف با آب سرد چربی‌ها را از بین نمی‌برد و عملا شستن ظروف را بی‌مصرف می‌کند. حتما قبل از شست‌وشو، دمای آب گرمکن خود را چک کنید که در دمای بالایی قرار گرفته باشد (این دما بهتر است 50 درجه سانتی‌گراد باشد). سپس شیر ظرفشویی را داخل سینک آن باز کنید و بعد با استفاده از لمس توسط انگشتان خود از داغی آن مطمئن شوید و بعد عمل شست‌وشو را آغاز کنید. این کار باعث می‌شود تا در دراز مدت ماشین ظرفشویی شما به مقدار کم‌تری جرم بگیرد.
  • آبکشی ظروف می‌تواند به شست‌وشوی بهتر آن‌ها کمک کند اما نباید به طور کامل تمیز شود چرا که برای شستن بهینه ظروف قرص یا مایع ظرفشویی به مقدار و حجم مشخصی از کثیفی و چربی نیاز دارد (در غیر این صورت ممکن است دستگاه شما آسیب ببیند).
  • تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی یکی دیگر از مواردی است که حتما باید به آن توجه کنید چرا که فیلتر را می‌توان مهم‌ترین قسمت ماشین ظرفشویی در نظر گرفت. اگر با مشکل عدم تخلیه یا بوی بد ظرفشویی مواجه شدید تمیز کردن فیلتر ظرفشویی می‌تواند راهگشای شما باشد. برای این کار باید ابتدا فیلتر را جدا کنید (چرخاندن آن بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت). فیلتر معمولا در قسمت پایینی و کف ماشین ظرفشویی جای گرفته است. داخل فیلتر ظرفشویی یک صافی تعبیه شده که باید آن‌ را نیز از فیلتر جدا کرده و سپس هر دو اجزا را با آب داغ به خوبی شست‌وشو داد. برای شست‌وشوی بهتر می‌توانید مسواک را نیز به پروسه‌ی خود اضافه کنید و سعی کنید تمام درزها و شکاف‌هایی را که ممکن است حاوی آلودگی و چربی مواد باشد به خوبی تمیز کنید و سپس با کمک دفترچه راهنما فیلتر را سر جای قبلی خود به درستی قرار دهید. در برخورد با فیلتر، دقت زیادی به خرج دهید تا آسیب نبیند و سعی کنید حداقل یک بار در هفته فیلتر ماشین ظرفشویی را از مواد غذایی و آلودگی‌های باقی مانده در آن پاکسازی کنید.
  • برای شستن ماشین ظرفشویی از ترکیب سرکه با مواد شیمیایی که دارای کلر هستند خودداری کنید. شاید به نظر برسد که حاصل این ترکیب یک شوینده‌ی قوی و موثر باشد اما حاصل این ترکیب، به وجود آمدن یک گاز سمی خطرناک است که به شدت برای سلامتی شما مضر است و می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.
  • بعد از تمیزکاری، اگر قطعه‌ای را از ماشین جدا کرده‌اید بهتر است از جای‌گذاری صحیح آن‍ها اطمینان حاصل کنید. چرا که اشکال در جای‌گیری صحیح آن‌ها، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد صحیح دستگاه و خراب شدن دستگاه شما شود.

برای اطلاع از قیمت های ماشین ظرفشویی جی پلاس به صفحه خرید ماشین طرفشویی جی پلاس مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی چگونه است؟

تمیز ماندن ماشین ظرفشویی با پاک کردن باقی مانده غذاهای روی ظروف

یکی از راه‌کارهای مناسب برای تمیز ماندن ماشین ظرفشویی شما این است که قبل از قرار دادن ظروف خود داخل ماشین ظرفشویی با یک دستمال مناسب و مقداری آب، خرده غذاهای باقیمانده و همچنین تکه‌های درشت را از روی ظروف خود پاک کنید و سپس آن‌ها را داخل ماشین بچینید. باقی ماندن غذا روی ظروف باعث می‌شود که هنگام شست‌وشو به سمت پمپ تخلیه کشیده شوند و در آنجا تجمع یابند و به مرور باعث گرفتگی و همچنین باعث ایجاد رسوبات سخت در این قسمت شوند. همچنین برای بهینه کار کردن دستگاه، بهتر است ماشین به صورت کامل بارگیری شود. تعداد کم ظروف باعث اتلاف انرژی و زیادی بودن آن باعث کثیف شسته شدن ظروف می‌شود. بنابراین با تمیز کردن به موقع ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها داخل ظرفشویی باعث تمیز ماندن و کارکرد صحیح ماشین ظرفشویی خود شوید.

هرچند مدت باید ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنیم؟

اگر معمولا مهمانان زیادی دارید یا از ماشین ظرفشویی خود به صورت روزانه و مداوم استفاده می‌کنید مدت تمیز کردن ماشین شما باید کوتاه‌تر باشد، مثلا 3 تا 4 هفته یک‌بار باید این کار را انجام دهید. اما اگر کم‌تر از آن استفاده می‌کنید این زمان طولانی‌تر می‌شود و به 2 تا 3 ماه یک‌بار می‌رسد. اگر هر بار و پس از شست‌وشوی روزانه فیلتر دستگاه را تمیز و آلودگی‌های نزدیک پمپ تخلیه را رفع کنید، زمان لازم برای شست‌وشوی کامل ظرفشویی طولانی‎‌تر می‌شود. شما باید این را در نظر داشته باشید که تمیز کردن ماشین ظرفشویی به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند. اگر این کار را انجام ندهید وجود آلودگی‎‌های جای گرفته در آن به مرور باعث کثیف شسته شدن ظروف شما و کدر شدن رنگ‌ آن‌ها می‌شود. بنابراین شست‌وشوی مرتب آن‌ را حتما در دستور کار خود قرار دهید.

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما قدیمی شده و یا خراب شده و قابل تعمیر نمی باشد راهی جز تعویض آن ندارید. در این صورت شما میتوانید خرید ماشین ظرفشویی خود را از فروشگاه خانه سپید انجام دهید.

شلنگ تخلیه ظرفشویی را چگونه تمیز کنیم؟

یکی دیگر از قطعات مهم ماشین ظرفشویی شلنگ تخلیه آن است. این شلنگ از یک پلاستیک کاملا انعطاف‌پذیر ساخته شده است. وظیفه شلنگ تخلیه و خارج کردن آب کثیف و انتقال آن به پشت سینک ماشین ظرفشویی است. در صورت وجود گرفتگی در شلنگ تخلیه در اثر تجمع رسوبات یا آلودگی‌ها، ماشین قادر به تخلیه آب کثیف نخواهد بود. قبل از شروع تمیز کردن شلنگ، بهتر است اطراف دریچه تخلیه را به خوبی بررسی کنید و آشغال‌ها و آلودگی‌هایی که از ظروف جا مانده است را از آن قسمت خارج کنید. برای راحت‌تر شدن کارتان بهتر است قفسه‌ی پایینی را خارج کنید و با دست قسمت‌های اطراف دریچه تخلیه را بررسی کنید.

هنگام این کار می‌توانید منافذ بازوی اسپری را هم بررسی کنید و با یک مسواک آغشته به سرکه آن‌ها را تمیز کنید. استفاده از خلال دندان نیز برای تمیز کردن بازوهای آب‌پاش، می‌تواند موثر باشد. سپس شلنگ را جدا کرده و با آب گرم آن‌ را شست‌وشو دهید. برای تمیز کردن ورودی شلنگ تخلیه می‌توانید از مواد شوینده‌ی صنعتی که مخصوص این کار هستند استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید (برای این کار باید حتما شلنگ را از محل تخلیه جدا کنید و ماده‌ی صنعتی را مستقیما روی محل تخلیه بریزید).

چگونگی تمیز کردن سبد ماشین ظرفشویی

قفسه‌ها را از ماشین ظرفشویی جدا و خارج کنید. اطراف این قفسه‌ها و نواری که روی آن جا می‌گیرند می‌تواند مستعد جرم و رسوبات زیادی باشند. به دلیل این که سبدهای ماشین ظرفشویی معمولا مشبک هستن برای راحتی کار خود و تمیز شستن آن‌ها بهتر است از یک براش یا مسواک کمک بگیرید. با آب داغ و مایع شوینده و به کمک مسواک یا براش قسمت‌های مختلف و منافذ را به دقت تمیز کنید. باقی ماندن اندکی جرم یا آلودگی در این قسمت‌ها می‌تواند کل زحمت‌های شما برای شستن ماشین ظرفشویی را از بین ببرد و آلودگی‌ها را تماما پخش کند. بنابراین شستن این قسمت از ماشین را سرسری نگیرید و در نهایت دقت این کار را انجام دهید.

شست‌وشوی ماشین ظرفشویی با سرکه 

تمیز کردن بدنه خارجی ماشین ظرفشویی

تمیز کردن بدنه خارجی ماشین ظرفشویی به مراتب ساده‌تر از شستن قسمت‌های داخلی آن است. برای این کار ظرفی پر از محلول آب گرم همراه با مایع شست‌وشو (مثل مایع ظرفشویی) آماده کنید. سپس یک دستمال مناسب با جنس نرم را به محلول آغشته کنید و سپس به آرامی روی بدنه ماشین ظرفشویی بکشید و اقدام به تمیز کردن آن بکنید. این را در نظر داشته باشید که برای تمیز کردن قسمت پنل ماشین ظرفشویی باید از دستمال‌های مخصوصی که برای صفحه تاچ وجود دارند استفاده کنید تا پنل آسیب نبیند. در صورت عدم داشتن دستمال مخصوص تاچ، یک دستمال را با آب نم‌دار کرده و خیلی آهسته روی پنل بکشید.

از فشار آوردن روی صفحه خودداری کنید تا پنل شما آسیب نبیند. به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی و مواد سفیدکننده (مثل وایتکس) برای شست‌وشوی بدنه ظرفشویی استفاده نکنید. بعد از اتمام شست‌وشوی تمام قسمت‌های بدنه ماشین ظرفشویی، با یک دستمال نرم تمیز شروع به خشک کردن آن کنید. 

برای اطلاع از قیمت های ماشین ظرفشویی دوو به صفحه خرید ماشین طرفشویی دوو مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا دلایل مختلف آلودگی در ماشین ظرفشویی را بررسی کنیم و راهکارهای مناسب برای حل کردن آن و تمیز کردن ماشین ظرفشویی را آموزش دهیم. تمیزی وسایل برقی و نگهداری مناسب از آن‌ها باعث بهبود کارکرد آن و افزایش عمر مفید دستگاه در طول زمان می‌شود. امیدواریم با خواندن این مقاله و انجام دقیق راهکارهای آن به نتیجه مطلوب خود در شستن ماشین ظرفشویی‌ برسید. شما هم می‌توانید تجربیات خود از کار کردن با ماشین ظرفشویی و نحوه تمیز کردن آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *