مقالات

انواع پردازنده تلویزیون کدامند و کاربرد آن‌ها در تلویزیون چیست؟

انواع-پردازنده-تلویزیون

یکی از ویژگی‌هایی که در تلویزیون نقش بسزایی دارد پردازنده تصویر تلویزیون می‌باشد. پردازنده هر تصویر را برای نمایش در تلویزیون مورد بررسی قرار می‌دهد. در کیفیت تلویزیون پردازنده و صفحه نمایش بسیار مؤثر هستند. اطلاعات مربوط به تصویر از قبیل رنگ، میزان نمایش نور و افکت در پردازنده تلویزیون ثبت می‌شود. امروزه انواع پردازنده تلویزیون در کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند و هر یک از آن‌ها کارایی مختص خود را دارد. 

انواع-پردازنده-تلویزیون

پردازنده در تلویزیون چه کاربردی دارد؟

تمامی شبکه‌ها و ویدیوهایی که از تلویزیون پخش می‌شوند توسط پردازنده، به صورت هوشمند پردازش صدا شده و نویز موجود در فرمت صدا را از بین می‌برد. با بهترین پردازنده تلویزیون مشکل کیفیت صدا و تصویر برطرف خواهد شد. با قوی تر بودن پردازنده در تلویزیون تصاویر با کیفیت بالاتری نمایش داده می‌شوند. اگر پردازشگر ضعیف باشد هنگامی که شما فیلمی با صحنه‌های سریع تماشا می‌کنید. تصویر برای شما حالتی کدر و تار خواهد داشت. در صورت ضعیف بود پردازشگر در مواردی تصاویر با صدا در تلویزیون هماهنگی ندارند.

برای درک بهتر به این مثال توجه کنید. ممکن است در هنگام تماشای فوتبال یا دیگر مسابقات ورزشی تصویر برای شما تار و بی کیفیت باشد و از کیفیت آن راضی نباشید. این امر نشان می‌دهد که قدرت پردازشگر تلویزیون شما ضعیف است. علاوه بر این که کیفیت تصویر جزو وظایف پردازشگر است. ایجاد هماهنگی میان امکانات و قابلیت‌های تلویزیون را نیز به عهده دارد. پردازشگر تلویزیون‌های هوشمند صدا و تصاویر را با کیفیت واقعی پخش می‌کند. همچنین با پردازشگر هوشمند امکان اتصال به اینترنت و سایر لوازم هوشمند مانند موبایل وجود دارد. 

قطعاً قوی ترین پردازنده تلویزیون تأثیر بسیار چشمگیری در افزایش کیفیت صدا و تصویر تلویزیون دارد. نتیجه آن کنتراست بیشتر در نمایش تصویر و ایجاد حس واقعی بودن تصاویر می‌باشد. 

کنترل میزان نور و روشنایی تصویر توسط پردازنده

پردازنده‌های پر قدرت‌تر میزان نور و روشنایی را بهتر کنترل می‌کنند. پردازنده هایی که قدرت بیشتری دارند، تصاویری که بیش از حد روشن یا تاریک هستند را با جزئیات بهتری نمایش می‌دهند. 

نرخ نوسازی تصویر توسط پردازشگر 

تصاویر در تلویزیون متشکل از فریم‌های زیادی می‌باشد. عکس از یک فریم به فریم دیگر جهش داشته باشد این امر نشان دهنده‌ی این است که فریم‌ها با سرعت بالایی نمایش داده می‌شوند. به همین منظور صفحه‌ی نمایش دائماً بروز می‌شود. سرعت نمایان شدن فریم‌ها Refresh Rate یا Processing نام دارد. پس نتیجه می‌گیریم هرچه سرعت پردازش یا نرخ نوسازی بیشتر باشد، فریم‌ها با سرعت بالاتری نمایان می‌شوند و باعث بالا بردن کیفت تصویر تلویزیون می‌شود.

تنظیم رنگ تصاویر

به وجود آوردن رنگ‌های شفاف، زنده و واقعی جزوه وظایفی است که پردازنده به عهده دارد. این که ویدیو موجود در پنل نمایشگر چه نوع تصویری است اهمیتی ندارد. با تنظیم رنگ و زیاد شدن کیفیت توسط پردازشگر، موارد موجود در عکس را در نظر گرفته و مدیریت می‌کند.

در برخی از تلویزیون ها تکنولوژی HDR وجود دارد که رنگ تصویر را شفاف تر میکند و نور صفحه را به صورت خودکار افزایش میدهد که اگر تلویزیون شما این امکان را داشته باشد کیفت تصویر خوبی را خواهید داشت. برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی HDR مقاله تکنولوژی HDR چیست را بخوانید

اهمیت تعمیر پردازنده تلویزیون 

از آن جایی که پردازنده نقش مهمی جهت نمایش تصویر در تلویزیون دارد. روند تعمیر آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. ایجاد کوچک‌ترین اختلال در ساختار فنی پردازنده ممکن است طی استفاده از تلویزیون با مشکلات جدی مواجه شوید. سلامت پردازنده موضوع مهمی است. یادتان باشد که خرابی پردازنده امکان دارد سبب خراب شدن انواع برندها مانند خرابی تلویزیون دوو، تلویزیون جی پلاس و سایر تلویزیون‌ها شود. هنگامی که عملکرد پردازنده مختل شود و پردازش عکس یا صدا انجام نشود، این امکان وجود دارد که تلویزیون روشن نشود، باید به تعمیر پردازنده تلویزیون خود بپردازید. 

انواع پردازنده تلویزیون های مختلف 

پردازنده تلویزیون جی پلاس

تلویزیون جی پلاس بهترین پردازنده هسته ای را دارد، به همین علت بیشتر مردم به خرید تلویزیون جی پلاس روی آورده اند. کیفیت این برند از تلویزیون Ultra HD – 4K می‌باشد و صفحه نمایش این تلویزیون‌ها دارای تکنولوژی صفحه ‌LED می‌باشد.

پردازنده تلویزیون دوو

کیفیت در مدل‌های این برند از سطح کیفیت Full HD تا کیفیت Ultra HD پیش رفته است، که همین امر باعث افزایش فروش این تلویزیون شده زیرا با توجه به امکانات فوق العاده ای که دارد قیمت تلویزیون دوو نسبت به سایر تلویزیون ها ارزش خرید بالایی دارد. وضوح تصویر بالا در این برند رنگ‌ها را بسیار چشم نواز و زنده نمایش می‌دهند. به همین منظور از کیفیت تصویر خوبی برخوردار هستند. کیفیت بالا نشان دهنده پردازنده‌ی قوی و خوب می‌باشد. 

پردازنده تلویزیون ایکس ویژن

مدل‌های مختلف تلویزیون ایکس ویژن از کیفیت تصویر  HD تا Ultra HD را فراهم کرده است. با عملکرد هرچه بهتر پردازنده کیفیت تصویر نیز بهتر خواهد بود. به همین منظور این برند از پردازنده خوب و در نتیجه از کیفیت تصویر عالی برخوردار است.

پردازنده تلویزیون اسنوا

مدل‌های مختلف تلویزیون اسنوا کیفیت تصویر از سطح HD تا Ultra HD وجود دارد. پردازنده تلویزیون‌های اسنوا تجربه‌ی تماشای با کیفیت تصاویر و برنامه‌ها را خواهید داشت.

انواع-پردازنده-تلویزیون-های-مختلف

حافظه کش در انواع پردازنده تلویزیون 

بهتر است بدانید که هرچه فضای حافظه در تلویزیون بیشتر باشد قیمت تلویزیون بالا می‌رود. بیشتر شدن فضای حافظه بر روی سرعت نیز تأثیر دارد. حافظه Cache دارای چندین مگابایت برای ذخیره اطلاعات است. Cache حفظ داده‌ها را بر عهده دارد. به همین منظور پردازنده برای دریافت داده ها اول سراغ کش رفته و در صورتی که اطلاعات را پیدا نکرد سراغ حافظه ‍‌های دیگر مانند رم می‌رود. حافظه تلویزیون از ۲ گیگ شروع شده و رو به گیگ های بالاتر ادامه میابد. تلویزیون هایی که دارای کش هستند قابلیت ضبط و پخش داده ها را دارند. شمایی که از تلویزیون استفاده می‌کنید با توجه به نیاز خود انواع برنامه ها را می‌توانید به ضبط آن‌ها بپردازید و هر زمان که دوست داشتید آن‌ها را مشاهده کنید. 

مقدارهسته های انواع پردازنده چه قدر است؟ 

در حال حاضر انواع پردازنده ها بیشتر از یک هسته دارند. پردازنده های ۱۶،۸،۶،۴،۲ هسته ای در بازار موجود هستند. توجه داشته باشید که بیشتر شدن تعداد هسته های پردازنده به معنی سرعت بالای پردازنده نمی‌باشد. چیپ هایی وجود دارند که از روش پردازش موازی استفاده نمی‌کنند و دارای تعداد هسته بالایی هستند. معمولاً پردازش را به کمک یک هسته مجازی انجام می‌دهند و به صورت فوق العاده ای انجام می‌شود. پردازنده Core i5  تمامی نسخه های آن ۴هسته ای هستند سرعت پردازش آن ۳.۳۳ گیگا هرتز می‌باشد و سرعت این پردازشگر با پردازنده Core i3 560 به یک اندازه است. البته یکی از نسخه‌‌های این پردازشگر، نوع Core i5 661 ۲ هسته ای می‌باشد. 

قوی-ترین-پردازنده-تلویزیون

سرعت پردازنده در تلویزیون چه تاثیری دارد؟

در هنگام خرید حتماً به سرعت پردازنده توجه داشته باشید. سرعت پردازنده میزان فعالیتی است که یک هسته در کمتر از یک ثانیه انجام می‌دهد. سرعت پردازنده با واحد هرتز شناخته شده و اندازه گیری می‌شود. هرچه سرعت عملکرد پردازنده تلویزیون بیشتر باشد تصاویر نیز با کیفیت بهتری نمایش داده می‌شوند. 

حرف آخر 

با خواندن موارد بالا شما به اهمیت انواع پردازنده تلویزیون پی خواهید برد. در هنگام خرید تلویزیون به پردازنده آن توجه داشته باشید. پردازنده تماشای باکیفیت برنامه‌ها را برای شما امکان پذیر می‌کند، مخصوصاً هنگامی که شما شاهد فیلم‌ها با صحنه های سریع یا مسابقات ورزشی هستید. تصویری بدون هیچ گونه نویز، تاری و کدری را برای شما به نمایش می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *