مقالات

با سیستم انجماد سریع یخچال و فریزر خود را در کمترین زمان کاهش دهید

سیستم-انجماد-سریع

امروزه قابلیت سیستم انجماد سریع یخچال در بسیاری از یخچال فریزرها طراحی شده است. هدف از سیستم انجماد سریع Fast Freezing ، Freezing System،Quick Freezing این است تا آبی که داخل مواد غذایی می‌باشد با سرعت بالا یخ بزند و کریستال‌های یخی در زمان کوتاه ایجاد شوند. همین طور مواد در یک دمای مشخص حفظ شود. امکان خنک شدن مواد غذایی در مدت زمان کمتر از دو ساعت، رسیدن دمای صفر درجه سانتی‌گراد به دمای منفی ۵ درجه سانتی‌گراد  و در ادامه تا دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد را فراهم می‌کند. 

انجماد-سریع-یخچال

فرق میان سامانه انجماد سریع با روش معمولی در چیست؟

محصولات غذایی در روش معمولی به آرامی سرد شده و فرایند انجماد آنها طی گذشت ۲۴ ساعت شکل می‌گیرد. در روش معمولی بلورهای یخی بزرگ ایجاد می‌شود که امکان دارد به بافت‌های سلولی آسیب بزند. ایجاد بی نظمی در بافت‌های منجمد شده و کریستال‌های یخی، شکل بافت مواد غذایی و مزه آن را تغییر می‌دهد. همین امر بر روی خشک شدن مواد غذایی تاثیر گذار است. در روش معمولی واکنش‌های آنزیمی و غیر آنزیمی امکان دارد انجام شود. در روش سیستم انجماد سریع در محصولات غذایی از طریق عبور سرما با سرعت مناسب، کریستال‌های یخی کوچک تر ایجاد می‌شوند. به همین منظور در شکل مواد غذایی تغییری رخ نداده و از آسیب رسیدن به بافت مواد غذایی جلوگیری می‌شود. 

شما با استفاده از سامانه انجماد سریع یخچال این امکان را دارید تا بو، مزه، طراوت و تازگی محصولات غذایی خود را حفظ کنید. با حفظ خواص در مواد غذایی امکان تکثیر میکروارگانیسم ها به کمترین حد ممکن خواهد رسید. می‌توانید از طریق انجماد سریع فریزر، تکثیر میکروارگانیسم ها را غیر فعال کنید. به دلیل کاهش دمای مناسب برای نگهداری مواد غذایی از زیاد شدن  میکروارگانیسم ها جلوگیری خواهد شد. 

مقاله مرتبط: از بین بردن بوی بد یخچال

طریقه استفاده از سیستم انجماد سریع 

سیستم انجماد با استفاده از طریق جریان هوای سرد با سرعتی که مناسب باشد برای نگهداری مواد غذایی انجام می‌شود. به همین منظور درونی ترین قسمت مواد نیز منجمد می‌شوند. بهتر است حدودا سه ساعت قبل از قرار دادن مواد غذایی در فریزر، فرایند انجماد سریع را فعال کنید. این اقدامات با فشردن دکمه express freeze صورت می‌گیرد. در این صورت دمای فریزر کاهش پیدا می‌کند و زمانی که شما نیاز دارید تا مقدار زیادی مواد غذایی تازه و منجمد نشده را یخ کنید می‌توانید از این سامانه استفاده کنید. یادتان باشد که هر چقدر محصولات غذایی شما در زمان کمتری منجمد شوند، در زمان استفاده از آنها هنگامی که آب می‎‌شوند کیفیت بهتری دارند. 

اگر قصد خرید یخچال و فریزر را دارید به شما پیشنهاد میکنیم حتما راهنمای خرید یخچال و فریزر را مطالعه کنید.

نکات مهم در استفاده از سیستم انجماد سریع

نکاتی وجود دارد تا شما بتوانید بهتر از این تکنولوژی بهره ببرید. حتما در هنگام قرار دادن مواد غذایی در فریزر بهداشت را رعایت کنید. به این صورت که محصولات را قبل قرار دادن در فریزر به خوبی تمیز کرده و شستشو دهید. برای این که مسمومیت غذایی رخ ندهد و از آن جلوگیری شود، مواد غذایی که در حال یخ زدایی یا فاسد شدن هستند را درون فریزر قرار ندهید. برای استفاده از تکنولوژی انجماد سریع یخچال‌ها دارای چراغ های هشدار دهنده می‌باشند. در صورتی که یخچال از قابلیت انجماد سریع استفاده کند این چراغ ها نشان می‌دهند. دمای مناسب در فریزرها برای انجماد منفی ۲۳ درجه سانتی‌گراد یا منفی ۱۰ درجه فارنهایت طراحی شده است. 

در صورتی که می‌خواهید مواد غذایی که از قبل درون فریزر یخ زده اند را نگهداری و ذخیره کنید، لازم نیست تا از این فناوری استفاده کنید. در نتیجه دکمه مورد نظر را برای فعال کردن این قابلیت فشار ندهید.

انجماد-سریع-فریزر

سیستم انجماد سریع یخچال اسنوا به چه صورت عمل می‌کند؟

بر روی صفحه نمایشگر یخچال‌ و فریزر اسنوا یک‌سری کلید وجود دارد که از طریق آن عملکرد یخچال را به صورت دلخواه می‌توانید تنظیم کنید. در مورد فناوری انجماد سریع در یخچال اسنوا بر روی صفحه نمایش عملکردهای این دستگاه کلیدهایی به نام‌های کلید Freezer، کلید Refrigerator ،Super Cool و Super Freeze قرار دارند. 

کلید فریزر Freezer 

برای نگهداری محصولات غذایی در یخچال اسنوا  بر روی صفحه نمایشگر یخچال، این گزینه وجود دارد و با فشردن کلید فریزر شما این امکان را دارید تا دمای فریزر را از منفی ۱۶ درجه تا منفی ۲۴ درجه سانتنی‌گراد تنظیم نمایید. 

کلید Refrigerator 

این کلید هم مانند کلید قبلی بر روی نمایشگر یخچال قرار دارد. شما با استفاده از این گزینه می‌توانید دمای یخچال را از یک تا ۷ درجه تنظیم کنید. بهتر است بدانید دمایی که بر روی نمایشگر یخچال شما نشان داده می‌شود، دمایی است که مطلوب مصرف کننده می‌باشد. 

کلید سرد کن سریع Super Cool 

این عملکرد مختص انجماد سریع یخچال می‌باشد. به مدت ۳ ثانیه دستتان را بر روی کلید Super Cool نگه دارید تا بر روی نمایشگر ظاهر شده و این عملکرد فعال شود. شما می‌توانید برای غیر فعال کردن هم همین مرحله را تکرار کنید. در صورتی که دمای یخچال به میزان مطلوب برسد، قابلیت انجماد سریع به صورت خودکار غیرفعال می‎شود. این عملکرد به صورت همزمان با عملکرد اکو فعال نمی‌شود.

کلید انجماد سریع Super Freeze 

این عملکرد مخصوص انجماد سریع فریزر است. از این قابلیت در یخچال اسنوا شما زمانی استفاده می‌کنید که بخواهید در کمترین زمان مواد غذایی داخل فریزر را منجمد کنید. این عملکرد بر روی صفحه نمایش یخچال قرار دارد. برای فعال کردن این عملکرد دستتان را بر روی کلید Super Freeze  به مدت ۳ ثانیه نگه دارید تا بر روی صفحه نمایشگر نمایان شود. در صورتی که می‌خواهید به غیر فعال کردن این قابلیت بپردازید نیز همین مرحله را تکرار کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در انجماد سریع مصرف برق بیشتر از حالت عادی می‌باشد. در روند انجماد سریع، برای منجمد کردن محصولات غذایی هنگامی که دمای داخل فریزر به میزان مناسبی برسد، این قابلیت به صورت خودکار غیر فعال می‌شود. یادتان باشد زمانی که عملکرد اکو فعال است نمی‌توانید همزمان عملکرد انجماد سریع را فعال کنید. 

در برخی از مدل های یخچال الکترواستیل نیز دو گزینه‌ی Super Cool و Super Freeze نیز وجود دارد و از این قابلیت برخوردار هستند. بهتر است بدانید به همین طریقی که در قسمت بالا توضیح داده شده است. عملکرد انجماد سریع یخچال الکترو استیل هم مانند یخچال اسنوا به یک شکل مشخص فعال شده و فرایند انجماد انجام می‌گیرد. 

انجماد-سریع-یخچال-اسنوا

سیستم انجماد سریع یخچال دوو

یخچال و فریزر دوو نیز بر روی نمایشگر خود گزینه‌های Super Freeze و Super Cool را دارد. گزینه سرما سازی سریع فریزر برای جلوگیری از تغییر رنگ و بو مواد غذایی مانند سبزیجات و گوشت استفاده می‌شود. به همین منظور با فعال شدن قابلیت انجماد سریع محصولات غذایی سریع فریز شده و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. در مواقعی که حجم بالایی محصولات غذایی خریداری کردید این امکان را دارید تا با فعال سازی انجماد سریع یخچال از فاسد شدن آنها جلوگیری کرده و مواد غذایی را با طراوت و تازه باقی نگه دارید. در تلویزیون دوو با فعال شدن این سیستم‌ها علامت Quick روی نمایشگر یخچال روشن می‌شود. 

حرف آخر 

سیستم انجماد سریع یخچال جزو ویژگی‌های مثبت یخچال به شمار می‌آید اما ضرورتی ندارد که یخچال شما حتما این قابلیت را داشته باشد. در صورت مجهز بودن یخچال شما به فناوری انجماد سریع، این امکان را دارید با رعایت نکاتی که برای شما در قسمت بالا توضیح داده شده است با استفاده از این فناوری، محصولات غذایی با کیفیت تری را در یخچال فریزر خود نگهداری کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *