مقالات

هرآنچه درباره خرابی تلویزیون ایکس ویژن باید بدانید

خرابی-تلویزیون-ایکس-ویژن

از پر تکرار ترین حالت‌های خرابی تلویزیون ایکس ویژن روشن نشدن تلویزیون و هنگ کردن آن است. در طی استفاده از تلویزیون ایکس ویژن ممکن است تلویزیون دچار خرابی تصویر و صدا نیز شود. در بررسی خرابی تلویزیون، قطعات شرکت‌های سازنده که در دستگاه به کار رفته اند از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود. خرابی در تلویزیون به اشکال متفاوتی صورت می‌گیرد که به منشا این مشکلات در قسمت‌های مختلف تلویزیون خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید تا علت خرابی تلویزیون ایکس ویژن را از جوانب مختلف بررسی کنیم. 

چرا تلویزیون ایکس ویژن سیگنال ندارد؟

در مواقعی برای شما هم پیش می‌آید که تلویزوین شما خارج از سیگنال شود و با خطا‌ی No signal روبرو شوید. در ابتدا مطمئن شوید که تلویزیون شما با منبع تلویزیون Bell MTS Fibe در همان ورودی باشد. بر روی تلویزیون دکمه‌ی Bell MTS Fibe را بزنید و بعد دکمه TV/Video را انتخاب کنید. سپس کمی صبر کنید. در مرحله منبع ورودی مراحل را تکرار کنید تا منبع ورودی درستی پیدا شود. درصورتی که منبع صحیح باشد، کابل HDMI را از جعبه تنظیمات تلویزیون Bell MTS Fibe جدا کنید. سپس کمی صبر کنید و بعد کابل HDMI را مجددا به برق متصل کنید. تا زمانی که سیگنال شروع به کار کند منتظر بمانید. از این که تمام کابل‌های متصل بر روی جعبه تنظیم و تلویزیون ایمن هستند اطمینان حاصل کنید. 

اگر مشکل شما ادامه داشت به همین منظور کابل برق را از پشت جعبه تنظیم ‌Bell MTS جدا کرده و بعد از آن کمی منتظر بمانید. سپس جعبه تنظیمات MTS را مجدد به برق وصل کنید. در صورتی که باز هم مشکل شما رفع نشد، از این که همه‌ی کابل‌های اترنت یا Coax در جای خود ایمن هستند اطمینان حاصل کنید. سپس برق را از جعبه Bell MTS  با برچسب 2Wire یا Pace و از جعبه تنظیمات آسیب دیده جدا کنید. پس از آن منتظر بمانید و دوباره برق را به جعبه Bell MTS با برچسب 2Wire یا Pace متصل کنید. صبر کنید تا نور باند پهن به یک رنگ سبز ثابت تبدیل شود. بعد از آن مجددا برق را به جعبه تنظیمات متصل کرده و منتظر بمانید تا سیگنال شروع به کار کند. 

چرا-تلویزیون-ایکس-ویژن-سیگنال-ندارد

خرابی تصویر تلویزیون ایکس ویژن

در مواقعی با این مشکل روبرو می‌شوید که تلویزیون ایکس ویژن صدا دارد تصویر ندارد. اصلی ترین دلیل تصویر نداشتن تلویزیون خرابی پنل یا بک لایت است. خرابی بک لایت در تلویزیون باعث قطع شدن کامل تصویر می‌شود. در ابتدای کار بر روی کنترل دکمه‌ی Home یا منو را بزنید سپس بررسی کنید که تصویر منو بالا بیاید. بعد از آن وجود تصویر دستگاه در ورودی دیگر را بررسی کنید. گاهی پیش می‌آید حالت صرفه جویی در مصرف برق خاموش باشد، در این صورت می‌توانید یکی از دکمه‌ها را فشار دهید تا تصویر دوباره نمایان شود. اگر تلویزیون همچنان تصویر نداشت به وسیله چراغ قوه موبایل بر روی تصویر تلویزیون نور بیاندازید. درصورتی که شما تصویر تلویزیون را دیدید مشکل آن از بک لایت است. اگر خط‌های رنگی بر روی صفحه به وجود آمد یا نور ضعیف بود مشکل از خرابی پنل تلویزیون ایکس ویژن می‌باشد. 

در برخی مواقع تصویر به صورت لحظه ای قطع می‌شود. لامپ‌هایی که آسیب دیده هستند خود را با تیره شدن بخشی از تصویر نشان می‌دهند. در بعضی از مدل‌های تلویزیون‌ ایکس ویژن وقتی تعدادی از لامپ‌ها خراب شدند، سنسورهایی فعال هستند تا مانع از آسیب دیدگی همه‌ی لامپ‌ها شوند. به همین منظور لامپ‌ها را خاموش می‌کند تا کاربر متوجه شده و به دنبال تعمیر آن باشد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که همچنان صدای شبکه در حال پخش است و سیاهی تصویر نیز وجود دارد.

با رخ دادن این موضوع شما متوجه خطا در بخش بک لایت تلویزیون می‌شوید. همچنین گاهی ممکن است بعد از این که تلویزیون را روشن کردید، ناگهان به صورت لحظه ای تصویر رفته و خاموش شود. اوایل ممکن است این امر در مدت زمان طولانی ای رخ دهد اما روند این مشکل تا حدی ادامه پیدا می‌کند که در تماشای برنامه‌ها اختلال ایجاد شود و امکان این که تلویزیون کلا خاموش شود وجود دارد. بروز این مشکل مربوط به بک لایت و مین برد تلویزیون است.

خرابی-تصویر-تلویزیون-ایکس-ویژن

خرابی صدای تلویزیون ایکس ویژن

برخی مواقع امکان دارد در حالی که تلویزیون تصویر دارد ناگهان صدای آن قطع شود و شما این امکان را دارید تا مشکل را حل کنید. در مورد مشکل صدا ابتدا لوازم جانبی مانند سینما خانگی را بررسی کنید یا آنتن را چک کنید تا مشکل از آن نباشد. پس از آن که این دو مورد را بررسی کردید متوجه خواهید شد که مشکل از خود تلویزیون است. سایر ورودی‌های تلویزیون را نیز بررسی کنید. در صورتی که صدا ندارید می‌توانید در قسمت تنظیمات صدا، درست بودن خروجی صدا را چک کنید. 

اگر صدا در تلویزیون ایکس ویژن ضعیف است کلید Mute تلویزیون را سه بار انتخاب کنید تا پیامی به شکل بازنشانی صدا و تصویر نشان داده شود. زمانی که پیام بازنشانی صدا نمایان شد آن را تایید کنید. با مراجعه به منوی صدا گزینه ای وجود دارد به نام تست صدا ان را انتخاب کنید و از ان طریق واضح بودن صدای در حال پخش را امتحان کنید. این امکان را هم دارید که از منوی صدا حالت استاندارد را انتخاب کنید. با این کار صدا را در حالت استاندارد قرار می‌دهید. 

در صورتی که صدای تلویزیون ناگهان بالا و پایین می‌شود و زیرو بم است،ت کلید Mute تلویزیون را سه بار بزنید. پس از آن با پیغام بازنشانی صدا که مواجه شدید آن را تایید کنید. در صورتی که پیام بازنشانی صدا نمایان نشد می‌توانید توسط منوی صدا، صدا را در حالت استاندارد قرار دهید. همچنین وضوح صدای دستگاه را از طریق محتوای یک ورودی مانند USB و HDMI بررسی کنید. با انجام این اقدامات خرابی تلویزوین ایکس ویژن را برطرف خواهید کرد. 

خرابی-صدای-تلویزیون-ایکس-ویژن

آب خوردگی تلویزیون ایکس ویژن

منظور از آب خوردگی تنها پاشیده شدن مستقیم آب بر روی تلویزیون نیست، برخی مواقع رطوبت هوا نیز باعث خرابی تلویزیون ایکس ویژن می‌شود. این مشکل خود را با مختل کردن نمایش تصویر نشان می‌دهد. به همین منظور قطعاتی که با نمایش تصویر در ارتباط هستند را هم مختل می‌کند. به صورت‌های مختلف ایراد به وجود آمده را نشان می‌دهد. منظور از حالت‌های مختلف ایجاد نوار سفید یا مشکی درتصویر، دو تکه شدن تصویر، خطوط رنگی عمودی و تفاوت در روشنایی دو نیمه راست و چپ می‌باشند.

آب-خوردگی-تلویزیون-ایکس-ویژن

چرا تلویزیون ایکس ویژن روشن نمی‌شود؟

در صورت روشن نشدن تلویزیون ایکس ویژن اولین کاری که شما باید بررسی کنید پریزی است که دو شاخه تلویزیون به آن متصل است. به همین منظور می‌توانید تلویزیون را با یک پریز دیگر امتحان کنید. روشن نشدن دستگاه یکی از دلایل خرابی تلویزیون ایکس ویژن می‌باشد. بهتر است با عملکرد مین برد و برد پاور آشنا شوید. مین برد تمام بخش‌های تلویزیون را مدیریت می‌کند. دستورهایی که کاربر به تلویزیون می‌دهد، توسط مین برد به اجزای تلویزیون انتقال یافته و درخواست کاربر اجرا می‌شود. اجزای بسیار مهمی از جمله بخش‌های تیونر(گیرنده‌های دیجیتال و آنالوگ)، پردازنده‌‎ی اصلی و انواع ورودی‌ها و خروجی‌ها در مین برد قرار می‌گیرند. ممکن است مین برد تلویزیون خراب باشد به این صورت که تلویزیون روشن شده، لوگو دیده می‌شود و دوباره خاموش می‌شود. به تکرار این حالت Reboot شدن مکرر تلویزیون گفته می‌شود که از خرابی مین برد است.

از دیگر مشکلاتی که در برخی از تلویزیون‌های ایکس ویژن وجود دارد این است که تلویزیون خاموش شده و چراغ پاور آن روشن نشود. درمورد وظیفه‌ی برد پاور باید خدمت شما گفت که تامین برق تلویزیون را بر عهده دارد. روشن شدن تلویزیون توسط پاور انجام می‌گیرد. از دلایل دیگر روشن نشدن دستگاه می‌تواند مشکل از پاوریونیت تلویزیون ‌باشد. شما می‌توانید قسمت آسیب دیده‌ی پاور را تعویض کنید که احتمالا مشکل برق حل خواهد شد. در صورتی که مشکل شما حل نشد به پاور را کامل تعویض کنید تا خرابی تلویزیون ایکس ویژن برطرف شود.

در بعضی مواقع پس از خرید تلویزیون ایکس ویژن و نصب آن برای اولین بار امکان دارد که تلویزیون روشن نشود در این صورت باید تلویزیون به شرکت گارانتی کننده مرجوع شود و گارانتی شرکت آن را تعویض یا تعمیر نماید.

روشن نشدن تلویزیون ایکس ویژن با کنترل

یکی از مشکلاتی که در هنگام تماشا با آن روبرو می‌شوید، روشن نشدن تلویزیون با کنترل است. برای برطرف شدن این مشکل باید بررسی کنید تا بین کنترل و حسگر تلویزیون مشکلی وجود نداشته باشد. می‌توانید لامپ‌های فلورسنت را خاموش کنید تا مانع ارتباط حسگر با کنترل نشوند. اطمینان از سلامت باطری و چک کردن باطری‌ها از موارد دیگری است که باید انجام دهید. به همین منظور باطری‌ها را از کنترل در بیاورید و پس از گذشت چند ثانیه مجدد آن‌ها را در داخل کنترل بگذارید. بعد از انجام این کار به بررسی خود کنترل بپردازید. 

بررسی کنترل از طریق رادیو نیز امکان پذیر است. کنترل را به سمت یک رادیوی روشن بگیرید، یکی از دکمه های کنترل را فشار دهید. در صورتی که نویزی از صدای بلندگوی رادیو شنیدید کنترل شما سالم است در غیر این صورت کنترل دچار مشکل شده است. روش مطمئن تر امتحان کنترل تلویزیون ایکس ویژن با دوربین می‌باشد. برای انجام این کار نیاز به گوشی خاصی نیست. هر تلفن همراهی که دوربین داشته باشد برای آزمایش شما مناسب است و اشعه مادون قرمز در همه‌ی دوربین ها شناسایی می‌شود. اپلیکیشن یا برنامه‌ی دوربین تلفن را باز کنید سپس چراغ یا ال ای دی موجود در قسمت بالایی کنترل را رو به دوربین قرار دهید. برای امتحان کردن کافی است فقط اپلیکیشن دوربین را باز نگه دارید.

هنگامی که دکمه‌های کنترل را فشار می‌دهید اگر لامپ مورد نظر با فشار دادن دکمه‌ها روشن یا خاموش شد به معنای سالم بودن دکمه است. از طریق روش بررسی کنترل تلویزیون با دوربین این امکان را دارید تا  همه‌ی دکمه‌های کنترل را امتحان کنید. می‌توانید در ابتدا دکمه پاور Power کنترل را که جزو کلیدهای مهم می‌باشد را امتحان کنید. بعد از آن کلیدهای تغییر کانال، کم و زیاد کردن صدا یا Source را مورد بررسی قرار دهید. 

چرا-تلویزیون-ایکس-ویژن-روشن-نمیشود

چرا تلویزیون ایکس ویژن هنگ می‌کند؟

تلویزیون ایکس ویژن بنا به دلایل مختلفی ممکن است هنگ کند که درادامه به دلایل آن می‌پردازیم. 

کار نکردن وای فای : یکی از دلایل هنگ کردن تلویزیون کار نکردن وای فای است. برای رفع ین مشکل روتر اینترنت را بررسی کنید. روتر باید روشن باشد، چراغ ان به رنگ قرمز نبوده و چشمک نزند. برای رفع این مشکل روتر را از برق بکشید و بعد مجدد آن را به  برق وصل کنید تا دوباره تنظیم شود. 

برنامه ها بروز رسانی نشده اند : در برخی مواقع یک برنامه به طور مثال برنامه‌ی یوتیوب باعث هنگ کردن تلویزیون می‌شود. به همین منظور شما باید تنظیمات برنامه‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا از وضعیت بروز رسانی آنها مطلع شوید. برنامه ای که درست کار نمی‌کند را حذف و مجدد نصب کنید. 

عدم اتصال صحیح جعبه کابل : در صورتی که شما از جعبه کابل استفاده می‌کنید باید بررسی کنید که همه‌ی کابل‌ها به صورت ایمن به برق وصل شده و در پریز قرار گرفته باشند. در صورت عدم اتصال  سیم‌ها را از برق بکشید و آنها را مجدد به برق متصل کنید.

برای خریدی مطمئن و کم ریسک تلویزیون راهنمای خرید تلویزیون را بخوانید تا دید کافی برای خرید یک تلویزیون خوب را داشته باشید.

به چه صورت می‌توان تلویزوین ایکس ویژن را از حالت هنگ خارج کرد؟

زمانی که نرم افزار را مجدد تنظیم کنید، این امکان را به شما می‌دهد تا تلویزیون را بدون در هم ریختگی هیچ سیمی از حالت هنگ خارج کنید. می‌توانید تلویزیون را در چند مرحله ساده مجددا تنظیم کنید. 

در ابتدا دکمه‌ی پاور را فشار دهید و دستتان را بر روی آن نگه دارید. قبل از این که دستتان را از روی دکمه‌ی پاور بردارید، منتطر بمانید تا تلویزیون کامل خاموش شود. بعد از خاموش شدن تلویزیون چند دقیقه دست نگه دارید و دوباره دکمه پاور را فشار دهید تا تلویزیون روشن شود. در فرایند تنظیم مجدد نرم افزار هیچ داده ای در تلویزیون شما پاک یا ریست مجدد نمی‌‎شود. در هنگام راه اندازی مجدد تلویزیون اطلاعات اینترنت شما و برنامه‌ها هم دوباره راه اندازی می‌شوند.

حرف آخر

زمانی که به تماشای برنامه‌ها در تلویزیون جی پلاس می‌پردازید و از آن استفاده می‌کنید. ممکن است مشکلاتی از قبیل قطعی صدا و تصویر تلویزیون، هنگ کردن و روشن نشدن تلویزیون برای شما پیش بیاید. در این صورت ما برای شما به علت خرابی تلویزیون ایکس ویژن پرداختیم و روش‌هایی برای رفع این مشکلات به شما آموزش دادیم. خوشحال می‌شویم تا تجربیات و سوالات خود را در قسمت نظرات فروشگاه خانه سپید به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *