مقالات

فرمت HEVC چیست؟ چه کاربردی دارد؟

HEVC چیست

Mpeg فناوری‌ای برای فشرده سازی می‌باشد و مخفف Moving Picture Experts Group است. فیلم‌های ویدیویی که از روی استدیو یا دوربین به صورت مستقیم گرفته می‌شوند حجم زیادی را اشغال می‌کنند. برای اینکه آن‌ها بدون ایرادی در تلویزیون پخش شوند احتیاج به فشرده سازی است. داده‌ها نیاز به فشرده سازی دارند، در جهت اینکه داده‌ها از فرستنده به گیرنده انتقال یابند، یک سیستم فشرده سازی جریان تصاویر و فیلم‌ها را بررسی کرده، به جستجوی مناطقی می‌پردازد تا از آن طریق بتواند داده‌ها را کاهش دهد که در نهایت پخش شوند و به اجرا در بیایند. انتقال داده به دو روش قدیمی و جدید انجام می‌شود. روش قدیمی AVC و روش جدید HEVC است که قادر به فشرده کردن ویدیو تا دو برابر نسبت به AVC است. در ادامه به این که hevc چیست میپردازیم.

HEVC چیست؟

با کنار هم قرار گیری حروف اول High efficiency Video Coding، HEVC یک سیستم کد گذاری ویدیویی با بازدهی بالا صورت می‌گیرد. این روش جانشین جدید AVC Advanced Video Coding می‌باشد. HEVC پرکاربردتر بوده و اخیراً استفاده از این روش بیشتر شده است. در حال حاضر اکثر تلویزیون‌ها قادر به کد گذاری داده‌هایی هستند که با روش HEVC فشرده سازی می‌شوند و از این روش پشتیبانی می‌کنند. در مقایسه با فرمت‌های عادی حجم کمتری را می‌گیرند و در عین حال کیفیت تصویر همان است که به نمایش می‌گذارند.

این توانایی پشتیبانی از رزولوشن8192×4320  یا 8k را نیز دارد. HEVC همان کیفیت تصویر AVC، اما با فشرده سازی بهتر و داده‌های کمتر ارائه می‌دهد یعنی با کارایی ۵۰ درصد بیشتر و حجم ۵۰ درصد کمتر از کدک AVC. فایل‌های HEVC توسط کسانی که حجم فیلم‌ها و فایل‌های ویدیویی برایشان با اهمیت است، مورد استقبال قرار می‌گیرد. این فایل‌ها با حرکت سریع، روان‌تر نمایش داده می‌شوند و به صورت هوشمندانه در بخش‌های مختلف تصویر تغییر ایجاد می‌شود. 

hevc-چیست-و-چه-کاربردی-دارد؟

کاربرد HEVC چیست؟

این کدک‌ به غیر از اینکه نسبت به دیگر کدک‌ها حجم کمتری اشغال می‌کند، از کیفیت بالایی نیز برخوردار می‌باشد. هنگامی که شما قصد دارید سریالی دانلود کنید و کیفیت تصویر آن 480p است. این کدک به شما کمک خواهد کرد تا سریال مورد نظر خود را با کیفیت تصویر بهتر مثلاً 720p با حجمی که داشت یا کمتر دانلود کرده و در اختیار داشته باشید. امکان دارد که در بعضی مواقع برای پخش محتوا‌هایی که به این صورت هستند ایراد پیش بیاید. در نظر داشته باشید که پلیر شما با اخرین نسخه‌ای که از آن ارائه شده است، بروزرسانی شده باشد. وجود سخت افزاری که برای پخش بدون ایراد محتوا مناسب باشد نکته‌ی مهمی می‌باشد.

 استفاده از آخرین نسخه MX Player جهت پخش فایل‌های x265 در گوشی‌های اندروید توصیه می‌شود. توصیه‌ی دیگر اینکه از برنامه‌ی VLC Player برای پخش در IOS  استفاده کنید حتماً توجه داشته باشید که این برنامه در اخرین نسخه‌ی خود بروز رسانی شده باشد. در نظر داشته باشید که داخل لپ تاپ یا کامپیوتر‌های قدیمی اگر رم RAM یا CPU سیستم ضعیف باشد، ایراد به وجود خواهد آمد.

در قسمت بالا به اینکه فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم. حالا موضوع این است چه محصولاتی از این فرمت پشتیبانی می‌کنند:

آیفون ۶ و نسل‌های جدید پس از آن، دوربین‌های سری NX، گلکسی S4 و نسل‌های جدید آن، ویندوز ۱۰ و تقریباً تلویزیون‌هایی که کیفیت تصویر 4K و UHD دارند از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. تلویزیون‌های برند ال جی مدل‎های ساخت سال 2016 به بعد، تلویزیون‌های سامسونگ از سال 2017 به بعد، تلویزیون‌های ساخت شرکت سونی، تلویزیون دوو ، اسنوا در سال ساخت 2017 به بعد از فرمت HEVC پشتیبانی می‌کنند. متاسفانه دستگاه‌های قدیمی توانایی پشتیبانی از کدک HEVC را ندارند. برای دانلود فیلم در سایت‌های ایرانی تعداد محدودی از فیلم‌ها منتشر شده اند. در آینده شاهد فیلم‌های زیاد تری با کدک HEVC خواهیم بود و با این اتفاق امکان دارد که کدک AVC به کل منسوخ شود.

کاربرد-HEVC-چیست

تفاوت روش‌های فشرده سازی

این دو کدک باهم کیفیت یکسانی دارند البته در برخی مواقع کیفیت HEVC بهتر از AVC نیز می‌باشد. این دو کدک از نظر حجم کمتر فرق دارند که HEVC دارای حجم کمتری است. این کدک برای فشرده سازی فایل‌های 4K و HD جهت پخش آن‌ها از ماهواره و پلتفرم‌های مختلف گزینه‌ی مناسب تری می‌باشد. در زمانی که با دوربین‌های HD و UHD تصاویر را ضبط می‌کنید علاوه بر کیفیت بالا، حجم زیادی هم دارند. برای کمتر شدن حجم آن‌ها باید فشرده شوند. در فرایند فشرده کردن فایل‌ها و کمتر کردن حجم آن‌ها، کیفیت نیز تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. مانند فایل‌های بارگذاری شده داخل برنامه یوتیوب که کیفیت آن‌ها به حداقل کیفیتی که مورد قبول باشد می‌رسد.

 در این صورت است که باید روشی را در پیش گرفت که از طریق آن میزان کمتر شدن کیفیت به حداقل میزانی که امکانش وجود دارد برسد. با کدک AVC فشرده سازی انجام می‌شود اما نیاز به فشرده سازی با حجم کمتر و حفظ کیفیت بالا به همین منظور  کدک HEVC مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیت ریت مقدار بیت‌های فایل ویدیویی است که در یک ثانیه منتقل می‌شوند و با واحد مگابایت یا کیلوبایت در ثانیه اندازه گیری می‌شود. بیت ریت شاخصی است که برای تعیین کیفیت به شمار می‌آید و با بیشتر بودن آن کیفیت نیز بهتر خواهد بود. هدف از ایجاد کدک HEVC این است که اگر بیت ریت فایل‌های AVC و HEVC یکسان بوده، فایل HEVC کیفیت بهتری را دارا باشد. در ادامه بیشتر راجب اینکه HEVC چیست و چه کاربردهایی دارد خدمت شما توضیح می‌دهیم.

حرف آخر

 فایل‌های ویدیویی دارای حجم زیادی هستند، برای اینکه در تلویزیون بدون مشکل پخش شوند نیاز به فرایند فشرده سازی است. این فرایند به دو روش AVC و HEVC انجام می‌شود. در این مقاله به پاسخ این سؤال که فرمت HEVC چیست پرداختیم و محصولاتی که از این فرمت پشتیبانی می‌کنند را برای شما نام بردیم. خوشحال می‌شویم سؤالات و تجربیات خود را درباره این مطلب با فروشگاه خانه سپید در بخش نظرات ب اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *