مقالات

dvb چیست و چه کاربردی دارد؟

dvb چیست

در صورتی که برای شما هم سؤال پیش آمده که DVB چیست با ما در ادامه‌ی این مقاله همراه باشید. به پخش ویدیو به صورت دیجیتال DVB گفته می‌شود که دارای مزایای بسیاری است. شرکت ETSI این سیستم را در بیش از صد کشور در جهان ایجاد کرده است و از سیستم DVB برای  پخش برنامه های تلویزیونی استفاده می کنند، پخش دیجیتال در ایران نیز پخش با سیستم DVB صورت می گیرد. با مجهز بودن تلویزیون ها به گیرنده ی دیجیتال امکان پخش شبکه های دیجیتال فراهم خواهد شد. در این صورت به تهیه گیرنده ی دیجیتال نیازی نبوده و تصاویر با وضوح بالا نمایش داده می شوند. با وجود این گیرنده ها امکان پخش کانال های رادیویی فراهم شده و در اوقات فراغت سرگرمی بیشتری خواهید داشت.

DVB چیست ؟

Digital Video Broadcasting یا پخش دیجیتال ویدیو به عنوان DVB شناخته شده است که یک استاندارد برای تلویزیون های دیجیتال می باشد و باعث پیشرفت تکنولوژی در تلویزیون شده است. گیرنده ی دیجیتال موجود در تلویزیون با علامت DVB مشخص می‌شود. سیستم DVB جزو پروژه های موفق در پخش مدرن محسوب می‌شود. گیرنده های دیجیتال داده های دیجیتالی را دریافت و سپس رمزگشایی می کنند. در مرحله‌ی بعدی تصاویر را تشکیل داده و فرایند پخش صورت می گیرد. تا اینجا با DVB آشنا شدیم، در توضیحات بعدی می رسیم به این موضوع که سیستم dvb-t چیست؟ DVB-T مخفف Digital Video Broadcasting Terrestrial به معنای پخش زمینی ویدیو دیجیتال می باشد که در ساختار تلویزیون های جدید گیرنده دیجیتال داخلی به کار رفته است. با وجود گیرنده های دیجیتال داخلی نیازی به تهیه گیرنده ی دیجیتال جداگانه نیست.

این گیرنده دیجیتال جهت دریافت کانال های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. دریافت کانال هایی با این نوع گیرنده ی دیجیتال کنار تلویزیون یا از طریق آنتن پشت بام انجام می‌شود. این نوع گیرنده ی دیجیتال توانایی دریافت تصاویر Full HD، HD و SD را به طور هم زمان و امکان دریافت کانال های رادیویی را نیز دارد.

گیرنده ی دیجیتال DVB-T سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و اطلاعات را از طریق آنتن دریافت می کند. در سال ۱۳۸۹ قابلیت گیرنده دیجیتال در ایران نیز راه اندازی شد و فرایند دریافت کانال ها توسط گیرنده ی دیجیتال به وجود آمد. این سیستم به دلیل توانایی بالا در انتقال تصویر و صدا در بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در کشور های مختلف تعداد شبکه های داخلی رو به افزایش است. قطعاً برایتان سؤال پیش می‌آید که DVB-T2 چیست؟ ورژن پیشرفته تر DVB-T است که از فرکانس بالاتری برخوردار می باشد. در این استاندارد جدید با وجود آنتن ها ظرفیت ارسال ۳۰ درصد الی ۵۰ درصد افزایش می یابد.

dvb-t2-چیست

مزیت DVB نسبت به آنالوگ

سیستم DVB مزایای بسیاری زیادی نسبت به آنالوگ دارد که در این قسمت به آن ها می پردازیم. سیستم DVB امکان استفاده از کدینگ H.264 را دارد. بنابراین می تواند تصاویر را تا ۸ برنامه تلویزیونی SD فشرده کند. نکته جالب این است که می تواند فرایند فشرده سازی تصاویر را در پهنای باند 8MHz انجام داده و ارسال کند. این سیستم می تواند برنامه های تلویزیون قابل ارسال در باندهای UHF و VHF را افزایش دهد. گیرنده مجهز به Doppler Corrector است و این سیستم می تواند تصاویر تلویزیونی را در حال حرکت گیرنده دریافت کند. اگر می خواهید تصاویر ارسال شده را به صورت دیجیتال توسط تلویزیون های آنالوگ دریافت کنید باید از دستگاهی به نام DVB-T استفاده کنید.

تاریخچه DVB چیست؟

برای پخش برنامه های دیجیتالی سیستم های مختلفی وجود دارد که در گذشته از روش سنتی آنالوگ استفاده می کردند. در سال ۱۹۹۰ همه‌ی برنامه ها با استفاده از تلویزیون آنالوگ پخش می شدند. با پیشرفت تکنیک های پردازش دیجیتال امکان استفاده از گیرنده های دیجیتال به وجود آمد. در سال ۱۹۹۱ گروهی با نام راه اندازی الکترونیک ELG تشکیل شد، در سال ۱۹۹۳ تفاهم نامه ای امضا کردند و نام پروژه را به بخش دیجیتال ویدیو DVB تغییر دادند. سپس در سال ۱۹۹۴ اولین استانداردهای DVB – S برای انتقال ماهواره صورت گرفت. درصورت تمایل می توانید تاریخچه تلویزیون را در مقاله‌ی دیگر ما مطالعه کنید.

سیستم انتقال زمینی نیز در سال ۱۹۹۷ توافق گردید، نخستین کشور ها به ترتیب سوئد و انگلستان سیستم انتقال زمینی خود را راه اندازی کردند. در دنیای امروز برنامه های زیادی در تلویزیون وجود دارد که از طریق فرستنده به گیرنده انتقال می یابند. استاندارد های راه اندازی شده برای همه‌ی برنامه ها به کار نمی رود، انواع مختلفی از استانداردهای  پخش دیجیتال ویدیو برای یک سری برنامه های خاص طراحی شده اند. امروزه روش سنتی آنالوگ کاربرد کمتری دارد، شما احتمالاً با این قابلیت تحت عنوان تیونر DVB-T یا تیونر دیجیتال-آنالوگ در سایت های مختلف در قسمت مشخصات تلویزیون آشنا شده اید. اگر می خواهید با نحوه کانال یابی در تلویزیون آشنا شوید، می توانید به مقاله‌ی چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم مراجعه کنید.

DVB-C چیست؟

در این قسمت به این موضوع خواهیم پرداخت که DVB-C چیست و چه کاربردی دارد. DVB-C مخفف کلمه‌ی Video Broadcasting-cable پخش دیجیتال برنامه ها از طریق سیم یا کابل تحت عنوان DVB-C  شناخته می‌شود. تا هر زمان که بخواهید فایل های مورد نظر بر روی سرور های سرویس دهنده ضبط کرده و مشاهده کنید. این روش در سال های آینده بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کابل پخش دیجیتال ویدیو به عنوان رسانه انتقال محسوب می‌شود. این استاندارد برای اولین بار توسط ETSI در سال ۱۹۹۴ منتشر شده و به یک سیستم انتقال گسترده تبدیل شد.

جریان ویدیویی صوتی/دیجیتال MPEG-2 یا MPEG-4 با کد گذاری کانال از طریق این سیستم ارسال می‌شود. شبکه های بزرگ تلویزیون کابلی CATV و سیستم های ماهواره ای SMATV که آنتن کوچک تری دارند از این سیستم استفاده می کنند. از انواع رسانه های کابلی می توان به کواکسیال و فیبر نوری اشاره داشت. فیبر نوری مناسب برای خدمات اینترنت، تلفن و تلویزیون از طریق یک رسانه ی واحد است. ویژگی های جدیدی مانند ضبط ویدیو دیجیتال بر حسب تقاضا در سیستم ویدیو دیجیتال توسعه یافته است. لازم به ذکر است DVB-C2 نسخه ی ارتقا یافته ی DVB-C است که برنامه های بیشتری را با سرعت و کیفیت بالاتری ارائه می دهد.

dvb-s چیست؟

DVB-S تلویزیون ماهواره ای دیجیتال است که برنامه های تلویزیون از طریق ماهواره پخش می شوند. در روش DVB-S (satellite) نیاز به دیش بر روی بام است و تنظیمات دیش باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. فرایند توسعه ی این روش از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به طول انجامید. این سیستم از طریق ماهواره ها در تمامی نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود. جریان حمل  MPEG-2توسط سیستم DVB-S پوشش داده می‌شود. در این قسمت ممکن است سؤال برایتان پیش بیاید که dvb-s2  چیست؟ ورژن ارتقا یافته ی DVB-S می باشد که با استفاده از نرخ انتقال بالاتر برنامه های بیشتری را ارائه می دهد و با استاندارد قدیمی تر DVB-S سازگار نیست.

dvb-s-چیست

حرف آخر

DVB گیرنده ی دیجیتال است که برنامه های تلویزیونی را به صورت دیجیتال پخش می کند. برخی از تلویزیون ها مجهز به گیرنده ی دیجیتال هستند و نیازی به تهیه گیرنده ی جداگانه نیست. گیرنده ی دیجیتال مزایای بسیاری نسبت به آنالوگ ها دارد و از لحاظ تکنولوژی کارکرد تلویزیون را ارتقا می دهد. در این مقاله به این موضوع که DVB چیست و به تاریخچه ی DVB، انواع گیرنده های DVB و کاربرد هریک از آن ها پرداختیم.

لینک چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم- تاریخچه تلویزیون-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *