مقالات

بهترین سیستم عامل های تلویزیون کدامند؟ هرکدام چه قابلیت هایی دارند؟

بهترین سیستم عامل تلویزیون

امروزه تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل‌های مختلفی در بازار موجود هستند که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود، مزایا و معایبی دارند. می‌خواهید بدانید کدام‌یک از این سیستم عامل‌ها نسبت به بقیه سیستم عامل‌ها بهتر هستند. از ویژگی سیستم عامل‌ها می‌توان به قابلیت برقراری ارتباط تلویزیون به صورت بی سیم به گوشی و لپ تاپ، امکان وب‌گردی، جستجوی صوتی، دسترسی راحت به استریم ویدیو ایرانی و خارجی اشاره کرد که استفاده از تلویزیون را برای شما لذت بخش‌تر می‌کند. اکثر تلویزیون‌های هوشمند مجهز به کنترل هوشمند هستند، کنترل هوشمند دارای تاچ پد و ویل اسکرول است که می‎توان از آن به عنوان موس استفاده کرد. آیا شما هم دوست دارید بدانید سیستم عامل در تلویزیون چه قابلیت‌ها و امکاناتی را فراهم می‌کند؟ با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی بهترین سیستم عامل تلویزیون بپردازیم.

بهترین سیستم عامل برای تلویزیون

سیستم عامل های تلویزیون هوشمند

با توجه به مدل تلویزیون‌های هوشمند هر یک از آن‌ها دارای سیستم عامل مختلفی همراه با قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص هستند. برخی از آن‎ها مجهز به اپلیکیشن اختصاصی خود هستند. برخی دارای رابط کاربری می‌باشند، استفاده از قابلیت‌های متفاوت را برای کاربران امکان پذیر می‌کند. در برخی دیگر با وجود قابلیت جستجوی صوتی می‌توانید از نتایج مسابقات، وضعیت هوا و اخبار روز مطلع شوید. در ادامه به امکانات، مزایا و معایب سیستم عامل اندروید می‌پردازیم.

سیستم عامل اندروید برای

سیستم عامل اندروید یکی از معروف‌ترین سیستم عامل‌ها می‌باشد. برندهای مختلفی مانند سونی، پاناسونیک، فیلیپس و شیائومی از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. همچنین این نوع از سیستم عامل در بسیاری از تلویزیون‌های تولید داخلی مانند تلویزیون‌ جی پلاس ، ایکس ویژن و اسنوا به کار رفته است.

سیستم عامل اندروید برای تلویزیون

سیستم عامل گوگل تی وی google tv

تلویزیون‌های سری جدید سونی از رابط جدید به نام گوگل تی وی به جای اندروید تیوی استفاده می‌کنند که با کروم کست جدید عرضه شده است. کاربر این امکان را دارد تا فهرستی از محتوای مورد علاقه خود را ذخیره کند و با گوشی از طریق موتور جستجوی گوگل به فهرست محتواهای مورد نظر خود اضافه کنید.

سیستم عامل گوگل اسیستنت برای تلویزیون

یکی از ویژگی‌های سیستم عامل اندروید پشتیبانی از گوگل اسیستنت است. با استفاده از این دستیار مجازی می‌توانید از قابلیت جستجوی صوتی بهره مند شوید. شما این امکان را دارید تا از گوگل اسیستنت سؤال بپرسید. گوگل اسیستنت طوری طراحی شده است که تا حد توان به سؤال‌های شما پاسخ می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از گوگل اسیستنت وسایل هوشمند مانند ترموستات‌های هوشمند، پریزهای هوشمند، چراغ‌ها و اسپیکرهای هوشمند را کنترل کنید.

مزایا گوگل اسیستنت

تمام اپلیکیشن‎های سازگار با اندروید تی وی بر روی گوگل تی وی نیز قابل اجرا هستند. شما می‌توانید از طریق سیستم عامل اندروید به نصب برنامه روی تلویزیون پرداخته و از دستیار صوتی آن برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید. برای دانلود برنامه‌های اندرویدی می‌توانید از گوگل استور استفاده کنید.

معایب گوگل اسیستنت

اندروید تی وی سیستم عامل سنگینی است و عملکرد صحیح آن نیازمند سخت افزار قدرتمند است. تلویزیون‌های اندروید از سخت افزار قدرتمندی برخوردار نیستند، همین امر باعث شده است تا هنگام روشن شدن، بارگذاری اولیه و در زمان اجرای برنامه‌ها سرعت کمی داشته باشند. حتی امکان هنگ این تلویزیون‌ها وجود دارد. توصیه می‌کنید تلویزیون‌هایی تهیه کنید که پردازنده ۴ یا ۶ هسته‌ای و رم ۲ یا ۳ گیگابایتی داشته باشد. البته می‌توانید تلویزیون ساده و اندروید باکس تهیه کنید با اتصال آن‌ها به یکدیگر از امکانات تلویزیون اندرویدی استفاده کنید.

سیستم عامل گوگل اسیستنت برای تلویزیون

سیستم عامل تایزن TIZEN برای تلویزیون

در تلویزیون‌‎های سامسونگ سیستم عامل تایزن به کار رفته است. بخشی از ساختار این سیستم عامل برگرفته از Web OS می‌باشد. امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف را فراهم می‌سازد.

قابلیت Tap View در سیستم عامل تایزن

با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید گوشی‌های دارای این فناوری را به تلویزیون سامسونگ نزدیک کرده و محتوای مورد نظر خود را در تلویزیون پخش کنید.

قابلیت Multi View در سیستم عامل تایزن

در این قابلیت صفحه نمایش تلویزیون به دو قسمت تقسیم می‌شود. یک قسمت مخصوص نمایش تصاویر انتقال داده شده از گوشی به تلویزیون و قسمت دیگر تصاویر تلویزیون و دستگاه‌ متصل به آن مانند کنسول بازی را نمایش می‌دهد.

مجموعه Art Store در سیستم عامل تایزن

Art Store بخشی در تلویزیون QLED سامسونگ می‌باشد که در آن تصاویر بسیار جذابی وجود دارد که به صورت دوره‌ای آپدیت می‌شوند. در این بخش تصاویری از مناطق جغرافیایی مختلف به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین دارای بخشی به نام Favorite است که در آن تصاویر دلخواه را ذخیره می‌کنید.

سرویس Universal Guide در سیستم عامل تایزن

با این سرویس می‎توانید به تماشای برنامه‌های ورزشی و فیلم‌های سینمایی بپردازید، همچنین این سرویس با توجه به سلیقه و علاقه شما پیشنهاداتی نیز ارائه می‌دهد.

فناوری Samsung Smart things در سیستم عامل تایزن

با استفاده از این فناوری شما می‌توانید تمامی لوازم خانگی هوشمند خود که از طریق اینترنت به تلویزیون متصل شده‌اند را توسط تلویزیون کنترل کنید.

مزایای در سیستم عامل تایزن

با استفاده از دستیار صوتی و میکروفون موجود در ریموت کنترل می‌توانید به جستجوی محتوای مورد نظر خود بپردازید. از این دستیار صوتی برای کنترل لوازم هوشمند منزل نیز استفاده می‌شود.

معایب در سیستم عامل تایزن

سیستم عامل تایزن اپلیکیشن‌هایی به شما پیشنهاد می‌دهد که شما حتی یک‌بار هم آن‌ها را باز یا استفاده نکرده‎‌اید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که سیستم عامل تلویزیون‌های سامسونگ بیش از حد ساده است و قابلیت‌های محدودی دارد.

سیستم عامل تایزن برای تلویزیون

سیستم عامل Web OS برای تلویزیون

Web OS بهترین سیستم عامل تلویزیون ال جی می‌باشد. امکان دسترسی به سرویس‌های اپل تی وی، محتوای نشنال جئوگرافی، مارول، استار وارز و دیزنی را برای کاربر فراهم می‌سازد. از طریق سیستم عامل وب او اس کاربر می‌تواند به نصب برنامه روی تلویزیون ال جی بپردازد. در سال ۲۰۱۴ به دلیل برخوردار بود از رابط کاربری ساده جزو بهترین سیستم عامل تلویزیون شناخته شد. دستیار گوگل

با فرمان صوتی شما می‌توانید به تماشای تلویزیون، تغییر حالت تصویر، خاموش کردن تلویزیون، باز کردن اپلیکیشن‌ها و… بپردازید.

قابلیت Magic Explorer

نسخه ۶ این سیستم عامل از این قابلیت برخوردار است. تلویزیون‌های دارای این قابلیت می‌توانند در زمان پخش محتوا اطلاعاتی راجب مکان‌های مختلف در حال نمایش و بازیگران در اختیار کاربران قرار دهند.

قابلیت Next Picks

تلویزیون‌های جدید ال جی محتواهای جدید را با توجه به سلیقه‌ی شما از طریق اپلیکیشن‌‍‌ها و سرویس‌های استریم ویدیو به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

مزایای سیستم عامل Web OS

از مزیت‌های این سیستم عامل امکان جستجوی صوتی و عوض کردن کانال‌ها با فرمان صوتی می‌باشد. شما دسترسی بسیار راحتی به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف خواهید داشت. با سیستم عامل Web OS شما به ۱۸۰ کانال IP دسترسی داشته و از جدیدترین اخبار روز با خبر خواهید شد. از ریموت کنترل کاربردی هوشمند Magic Remote برخوردار است. به وسیله این کنترل می‌توانید درست مانند یک موس استفاده کنید و در قسمت‌های مختلف تلویزیون بچرخید، اسکرول و کلیک کنید. از دیگر مزایای Web OS فناوری میراکست می‌باشد، با استفاده از این فناوری امکان نمایش محتوای داخل گوشی بر روی تلویزیون فراهم می‌شود.

سیستم عامل Web OS برای تلویزیون

سیستم عامل فایر تی وی Fire TV ادیشن برای تلویزیون

این سیستم عامل در تلویزیون‌های توشیبا و المنت به کار رفته که دسترسی آسان به آمازون الکسا را فراهم کرده است.

مزایای سیستم عامل فایر تی وی ادیشن

با دسترسی به آمازون الکسا مانند گوگل اسیستنت با فرمان صوتی کاربر از اخبار جدید و وضعیت آب و هوا با خبر می‌شود.

معایب سیستم عامل فایر تی وی ادیشن

از معایب این سیستم عامل می‌توان به عدم امکان استفاده از گوگل پلی استور و سازگار نبودن بسیاری از برنامه‌ها با این سیستم عامل اشاره کرد. تمام برنامه‌ها به جز یوتیوب در اپ استور آمازون وجود دارند.

سیستم عامل فایر تی وی ادیشن برای تلویزیون

سیستم عامل ویدا یو Vida U برای تلویزیون

سیستم عامل ویدا یو مختص تلویزیون‌های هایسنس می‌باشد. برنامه‌های اختصاصی این سیستم عامل تایپ راحت٬تر متون با استفاده از صفحه کلید مجازی را فراهم می‌کند.

سرویس Vida Art

این مجموعه دارای میلیون‌ها اثر هنری متنوع می‌باشد، امکان ایجاد حساب کاربری و اشتراک گذاری آثار هنری وجود دارد.

سرویس Free View Plus

این سرویس آنلاین مختص تلویزیون هایسنس جهت پخش برنامه‌های تلویزیونی مختلف است.

سرویس YouTube Music

 با استفاده از این سرویس کاربر به حجم زیادی از آهنگ‌ها دسترسی خواهد داشت.

مزایای سیستم عامل ویدا یو

  • قابلیت تبدیل تلویزیون به اسپیکر بلوتوث و پخش موسیقی‌های گوشی
  • دارای قابلیت جستجوی صوتی
  • قابلیت Remote now تبدیل گوشی به ریموت کنترل لمسی تلویزیون
  • دارای رابط کاربری پر سرعت
  • دارای برنامه‌های سرگرم کننده‌ی متنوع

معایب سیستم عامل ویدا یو

از فناوری ارتباطی مانند میراکست محروم است. محتویات موجود در دستگاه‌های مختلف را نمی‌توان راحت بر روی تلویزیون به اشتراک گذاشت.

سیستم عامل ویدا یو Vida برای تلویزیون

سیستم عامل لینوکس برای تلویزیون

تلویزیون‌های تی سی ال مجهز به سیستم عامل لینوکس هستند. برنامه‌های قابل نصب در این سیستم عامل بسیار محدود هستند.

مزایای سیستم عامل لینوکس

لینوکس هسته اصلی سیستم عامل‌های تایزن، وب او اس و اندروید را تشکیل می‌دهد اما به تنهایی سیستم عامل مناسبی نیست اما از قیمت مناسبی برخوردار می‌باشد.

معایب سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس کاملاً محدود است و هیچ قابلیت خاصی ندارد.

سیستم عامل لینوکس برای تلویزیون

سیستم عامل سافی Saphi برای تلویزیون

در برخی از تلویزیون‌های هوشمند فیلیپس سیستم عامل سافی به کار رفته است. نسبتاً سیستم عامل ساده‎ای می‌باشد.

مزایای سیستم عامل سافی Saphi

با برخورداری از فناوری میراکست، امکان دسترسی به سرویس‌های استریم ویدیو مانند نتفلیکس و یوتیوب را برای کاربر فراهم می‌کند.

معایب سیستم عامل سافی Saphi

دارای برنامه‌های بسیار کمی است و از قابلیت دستیار صوتی محروم می‌باشد.

سیستم عامل سافی Saphi برای تلویزیون

سیستم عامل روکو Roku برای تلویزیون

با استفاده از این سیستم عامل پلتفرم‌های آمازون، اپل و گوگل در اختیار کاربر قرار گرفته و به راحتی به اپلیکیشن‌های مختلف دسترسی پیدا خواهند کرد.

قابلیت جستجوی جهانی Universal search

با استفاده از موتورهای جستجو در این قابلیت جستجوی جهانی مانند گوگل علاوه بر متن، تصاویر و ویدیوهای مرتبط با محتوای سرچ شده مشاهده خواهید کرد.

قابلیت Private Listening

با استفاده از هندزفری یا هدفون می‌توانید با پلیرهای استریم کنند روکو موسیقی گوش دهید.

مزایای سیستم عامل روکو Roku

در سیستم عامل روکو امکان استفاده از برنامه یوتیوب وجود دارد.

سیستم عامل روکو Roku برای تلویزیون

بهترین سیستم عامل تلویزیون کدام است؟

به دلیل محبوبیت برندهای تلویزیون ال جی، سونی و سامسونگ سیستم عامل‌های وب او اس، اندروید و تایزن جزو پرطرفدارترین سیستم عامل‌های تلویزیون هوشمند محسوب می‌شوند. در بین سیستم عامل‌های معرفی شده لینوکس در سطح پایین‌تری نسبت به سایر سیستم عامل‌ها قرار دارد. باید از جنبه‌های مختلف به بررسی سیستم عامل‌های مختلف پرداخت.

بررسی سیستم عامل ها از لحاظ اپلیکیشن یا برنامه

در زمینه برنامه‌ها سیستم عامل اندروید برتری دارد زیرا در نصب برنامه محدودیتی ندارد. کاربر این امکان را دارد تا همه‌ی برنامه‌های مرتبط با اندروید تی وی را بر روی تلویزیون‌هایی با سیستم عامل اندروید مانند تلویزیون ایکس ویژن ، جی پلاس و اسنوا نصب نماید اما برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های سازگار با پو سیستم عامل وب او اس و تایزن محدودتر هستند و تنها امکان نصب برنامه ‎های موجود در اپ استور بر روی تلویزیون وجود دارد. اپلیکیشن‌های سازگار با سیستم عامل روکو از تمام سیستم عامل‌های ذکر شده بیشتر است.

بررسی سیستم عامل ها از لحاظ بازی

به جز اندروید تی وی هیچ کدام از تلویزیون‌های هوشمند مناسب برای بازی نیستند. با خرید تلویزیون اسنوا ، جی پلاس و ایکس ویژن می‌توانید از بازی‌های جذاب اندرویدی با گرافیک بالا نهایت لذت را ببرید.

بررسی سیستم عامل ها از لحاظ دستیار صوتی

سیستم عامل وب او اس علاوه بر گوگل اسیستنت از آمازون الکسا نیز پشتیبانی می‌کند. هر دو این قابلیت‌ها عملکرد یکسانی دارند. تلویزیون‌های اندروید نیز دارای دستیار صوتی هستند امکان جستجوی صوتی را فراهم می‌کند. از این دستیار مجازی برای کنترل وسایل خانگی هوشمند متصل به تلویزیون استفاده می‌شود.

بررسی سیستم عامل ها از لحاظ رابط کاربری

رابط کاربری سیستم عامل‌های وب او اس و تایزن  ساده تر از اندروید می‌باشد. در هر دو سیستم عامل وب او اس و تایزن در زیر نمایشگر یک نوار افقی وجود دارد. با استفاده از اسکرول افقی می‌توان به بخش‌های مختلف سیستم عامل از جمله تنظیمات و سرویس‌های استریم ویدیو دسترسی داشت. سیستم عامل‌های تایزن و وب او اس نسبت به اندروید دارای عملکرد بهتر و سرعت بیشتری هستند. همان‌طور که قبلاً گفتیم اندروید یک سیستم عامل سنگین محسوب می‌شود و دلیل سرعت کم تلویزیون‌های اندروید سخت افزار ضعیف آن‌ها است. می‌توانید تلویزیون ساده تهیه کنید و در کنار آن از اندروید باکس استفاده کنید یا تلویزیونی انتخاب کنید که دارای سخت افزار خوبی باشد.

بررسی سیستم عامل ها از لحاظ بروز رسانی

بروز رسانی سیستم عامل وب او اس و تایزن امکان پذیر نیست. در زمان خرید تلویزیون، تلویزیونی انتخاب کنید که سیستم عامل آن آپدیت شود. برخی از تلویزیون‌های اندروید تا یک سال پس از تولید می‌توان آن‌ها را بروزرسانی کرد. در برخی دیگر از تلویزیون‌های اندروید مکان بروزرسانی به مدت دو تا سه سال وجود دارد.

در پاسخ به این سؤال که بهترین سیستم عامل تلویزیون کدام است؟ باید خدمت شما گفت که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور مثال سیستم عامل تایزن و ویدا پر سرعت‌تر، وی او اس کاربر پسندتر می‌باشد. سیستم عامل اندروید نیز بیشترین مقدار اپلیکیشن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

لینک نصب برنامه روی تلویزیون ال جی- تلویزیون جی پلاس- تلویزیون ایکس ویژن-خرید تلویزیون اسنوا-

حرف آخر

بهترین سیستم عامل تلویزیون امکان دسترسی به اپلیکیشن‎‌ها و سرویس‌های مختلف را برای کاربر فراهم می‌کند. ما شما را با انواع سیستم عامل‌های برندهای مختلف تلویزیون آشنا کردیم. در این مطلب به انواع قابلیت‌ها، ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک از این سیستم عامل‌ها پرداختیم تا بدانید چه سیستم عاملی برای تلویزیون شما مناسب است و از بین هرکدام برترین آن‌ها را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *