مقالات, مقایسه

تلویزیون دوو بهتر است یا جی پلاس ؟ مقایسه تلویزیون دوو با جی پلاس

مقایسه-تلویزیون-دوو-با-جی-پلاس

تلویزیون‌های موجود در بازار داخلی طی این سال‌ها سعی کرده‌اند با بهبود کیفیت و امکانات خود جایگزین مناسبی برای محصولات برندهای خارجی باشند. اگرچه این ‌راه، طولانی و ملزم آزمودن راه‌های مختلف و ریسک پذیری بود اما می‌توان ادعا کرد برندهای داخلی توانسته اند با تمرکز بر روی کیفیت و امکانات و ویژگی‌های خود و بهره‌گیری مناسب از مونتاژ قطعات خارجی برندهای معروفی که سالیان گذشته داخل کشور فعالیت داشته‌اند، رضایت مشتریان را جلب کرده و اعتبار خوبی در ارائه محصول و خدمات پس از فروش در این زمینه برای خود کسب کنند. تلویزیون دوو و جی پلاس، دو تا از این برندهای داخلی هستند که محصولات خود را به بازار معرفی کرده‌اند. برای مقایسه تلویزیون دوو با جی پلاس و برای فهم این موضوع که کیفیت تلویزیون دوو بهتره یا جی پلاس به بررسی انواع مختلف و امکانات هر کدام پرداختیم. با ما همراه باشید.

مقایسه-تلویزیون-دوو-با-جی-پلاس-کدام-بهتر-است
مقایسه تلویزیون دوو با جی پلاس کدام بهتر است

مقایسه کیفیت تصویر دوو و جی پلاس

تلویزیون‌های دوو از لحاظ کیفیت تصویر در سه دسته کلی HD، Full HD و Ultra HD تقسیم بندی می‌شوند که در دو سری K و H به بازار معرفی شدند. مسئله‌ای به صورت بولد در مورد تلویزیون‌های دوو وجود دارد زنده بودن و شفافیت بالای تصاویر در تلویزیون‌های این برند است که لذت دیدن تصاویر را دو چندان می‌کند. سری K تلویزیون‌های دوو هوشمند هستند و سری H مناسب افرادی است که بیش‌تر از هوشمند بودن، به کیفیت تصویر اهمیت می‌دهند.

در برخی از مدل‌های تلویزیون دوو قابلیت HDR10 (مخفف high dynamic range یا همان دامنه دینامیکی بالا) وجود دارد. این قابلیت معرف ویژگی دستگاه در ارائه رنگ‌ های بیش‌تر، نور و کنتراست بالاتر است که ویژگی جدید تلویزیون‌های 4K-Ultra HD به حساب می‌آید. این برند در جدیدترین مدل‌های خود از بالاترین درجه کیفی پنل برای نمایشگر خود بهره برده است که تحت عنوان IPS LED با درجه با A Plus دارند.شما با وجود این پنل می‎‌توانید از دیدن تصاویر در هر زاویه‌ای(178 درجه) لذت ببرید بدون این‌که نگران پایین آمدن کیفیت و یا تغییر رنگ در تصاویر باشید. این پنل پاسخگویی بهتر و سریع‌تر نمایشگر را نیز با خود به همراه دارد. برخی دیگر از مدل‌های دوو قابلیت ارتقای وضوح تصاویر را دارند که می ‌توانند محتوای HD را به ‌وضوح محتوای 4K ارتقا دهند.

مقاله پیشنهادی برای شما: تکنولوژی HDR چیست و ورژن های مختلف آن کدامند؟

تلویزیون‌های جی پلاس نیز همانند دوو به سه دسته کلی HD، Full HD و Ultra HD و علاوه برآن‌ها QLED نیز تقسیم بندی می‌شوند که در سری ‌های K، L، Power و Style تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در تلوزیون‌های سری L جی پلاس علاوه بر هوشمند بودن می‌توانید لذت پشتیبانی آن‌ها از بیش از یک میلیارد رنگ در پخش تصاویر را نیز تجربه کنید. این سری از تلویزیون‌های جی پلاس برای تمامی کیفیت ها از جمله HD، Full HD، Ultra HD و QLED در بازار عرضه شده است. شما در پنل‌های QLED (Quantum dot Light Emitting Diode) در برخی از مدل‌های جی پلاس لذت پخش تصاویر با رنگ‌های میلیاردی را تجربه خواهید کرد. تلویزیون‌های جی پلاس سری Style برای کیفیت Full HD و جی پلاس سری Power برای کیفیت‌های HD طراحی شده‌اند که هر دو سری دارای قابلیت تکنولوژی کاهش‌دهندۀ خودکار نویز تصاویر هستند.

در اکثر مدل‌های تلویزیون جی پلاس نیز از کیفیت IPS LED با درجه با A Plus (درصد پیکسل‌های معیوب تقریباً صفر) و زاویه دید 178 درجه بهره گرفته شده است. 

مقایسه-کیفیت-تصویر-دوو-و-جی-پلاس

مقایسه کیفیت صدا تلویزیون دوو و جی پلاس

در سری جدید تلویزیون‌های دوو از قابلیت صدای فراگیر سوراند (Puresound) استفاده شده است که این فناوری لذت گوش دادن به صداها و موسیقی را برای شما دوچندان می‌کند. توان خروجی صدا 30 وات است و همچنین دارای ویژگی دالبی، دالبی دیجیتال، دالبی دیجیتال پلاس و خروجی صدای دیجیتال کواکسیال هستند.

تلویزیون‌های جی پلاس در در اکثر مدل‌های خود دارای خروجی صدای 20 یا16 واتی هستند و در این مورد تلویزیون‎‌های دوو وضعیت بهتری دارند. البته تلویزیون‌های جی پلاس خروجی صوتی دیجیتال (Optical) را داشته و همچنین دارای قابلیت کنترل تطبیقی صدا Adaptive Sound Control است که به وسیله آن قادر به تنظیم صدای خروجی با توجه به نوع برنامه ( فیلم، مستند، موسیقی و…) خواهید بود.

موارد زیادی موجب خرابی تلویزیون دوو میشود . با انواع آن اشنا شوید.

مقایسه سیستم عامل تلویزیون دوو و جی پلاس

برند دوو از سیستم عامل اندروید 9 بهره گرفته است (6 و 8 در مدل‌های قدیمی) که امکان دسترسی به اینترنت و وب‌گردی و امکانات آن را برای کاربر فراهم می‌سازد. رابط هوشمند برای تلویزیون‌های جی پلاس در مدل‌های قدیمی‌تر اندروید 4.4 و 6 بود که این سیستم عامل به روز شده و اکنون با اندروید 9 در بازار موجود هستند که دسترسی به امکانات مختلف و برنامه‌‌های بیش‌تر را برای کاربران خود ممکن ساخته است. چرا که سیستم عامل اندروید بیش‌ترین امکانات نرم‌افزاری ممکن را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. اما باید این را هم در نظر داشته باشید اندروید یک سیستم عامل سنگین محسوب می‌شود که باعث کاهش سرعت عملکرد تلویزیون‌ها می‌شود و معمولا به افرادی که به سرعت عملکرد تلویزیون اهمیت می‌دهند پیشنهاد می‌شود یک تلویزیون ساده غیر هوشمند بخرند و در کنار آن با استفاده از اندروید باکس از امکانات تلویزیون هوشمند نیز بهره‌مند شوند.

مقایسه پورت‌های تلویزیون دوو و جی پلاس

در هر دو برند دوو و جی پلاس در اکثر مدل‌ها 2 درگاه USB (امکان اتصال فلش مموری برای دیدن عکس‌ها و فیلم‌های خود، برای آپدیت و رفع نواقص نرم افزاری دستگاه و…) و 3 درگاه HDMI (برای اتصال دستگاه‌های مختلف صوتی و تصویری از قبیل دستگاه‌های پخش بلوری، کنسول‌های بازی و… به تلویزیون) و همچنین پورت شبکه (LAN) یا همان جک اترنت (برای اتصال سیمی به اینترنت و پایداری بیشتر در استریم ویدیو) وجود دارد. همچنین دارای خروجی هدفون، رابط کامپوزیت (AV) و رابط کامپوننت، ورودی آنتن (RF)، نیز هستند. 

تلویزیون‌های دوو و جی پلاس دارای پورت HDMI ARC (برای انتقال صدای دیجیتال ۸ کاناله از تلویزیون به سیستم‌های صوتی دارای این پورت) نیز هستند. 

مقایسه سخت افزار تلویزیون دوو و جی پلاس

در قسمت سخت افزاری این محصولات هر دو دارای گیرنده دیجیتالی داخلی(DVB-T2) برای دسترسی به شبکه‌های داخلی ایران بدون استفاده از دستگاه‌های خارجی، هستند.

از لحاظ پردازنده، هردو تلویزیون‌های دوو با جی پلاس هردو چهار هسته‌ای هستند. 

مقایسه امکانات ارتباطی تلویزیون دوو و جی پلاس

تلویزیون ‌های دوو دارای فناوری اسکرین میرر (Screen Mirror) برای اجرای محتوای در حال نمایش از گوشی و تبلت در نمایشگر هستند. همچنین فناوری Airplay برای پخش تصاویر، ویدیوها و موسیقی‌های و برخی از فایل‌های در حال نمایش را از دستگاه‌های مک و iOS روی نمایشگر تلویزیون امکان‌پذیر می‌کند (اختصاصی برای اپل) و همچنین DLNA که امکان پخش فایل‌های عکس، فیلم و موسیقی در گوشی و تبلت‌هایی که با این فناوری سازگار هستند را روی تلویزیون فراهم می‌آورد (باید، هم تلویزیون هم دستگاه مورد نظر شما نیز با این فناوری سازگار باشند و به یک وای فای مشترک متصل باشند).

در بعضی از مدل‌های تلویزیون‌های جی پلاس امکان برقراری ارتباط بین گوشی و تبلت با تلویزیون بدون استفاده از برنامه و در برخی با استفاده از برنامه‌ی E Share وجود دارد. هردو برند دارای قابلیت PVR برای ضبط برنامه روی فلش یا هارد اکسترنال، قابلیت تایم شیفت (Time Shift)، قابلیت EPG یا راهنمای برنامه الکترونیکی، ریموت کنترل هوشمند و استفاده از آن به‌جای موس، قفل کودک، بلوتوث و… هستند.

ما در مقاله ای دیگر به مقایسه تلویزیون اسنوا و جی پلاس پرداخته ایم در صورت تمایل مطالعه فرمایید.

مقایسه گارانتی و خدمات فروش تلویزیون دوو و جی پلاس

تلویزیون‌های دوو با گارانتی ۲۴ ماهه توسط شرکت انتخاب سرویس عرضه می‌شوند که سال‌هاست در بازار رقابت توانسته‌اند خدمات قابل قبولی را ارائه و مشتریان خود را راضی نگه دارند. این را در نظر داشته باشید که باید نصاب مورد تایید شرکت برای نصب تلویزیون اقدام کند در غیر این‌صورت گارانتی تلویزیون شما باطل خواهد شد.

تلویزیون‌های جی پلاس نیز تحت نظر شرکت قدیمی گلدیران خدمات خود را به مشتریان به صورت 24 ساعته در طی 7 روز هفته ارائه می‌دهد. ضمانت محصولات آن معمولا به صورت 18 و 24 ماهه ارائه می‌شود.

هر دو برند از نظر پشتیبانی و خدمات فروش و پس از آن توانسته‌اند رضایت مشتریان خود را در حد خیلی مناسبی کسب کنند.

نظر مصرف کنندگان در مقایسه تلویزیون جی پلاس با دوو

مصرف کنندگان محصول هر دو برند نظرات مثبتی را راجع به این تلویزیون‌ها و سری مختلف آن‌ها داشتند و تفاوت تلویزیون جی پلاس و دوو در این زمینه خیلی محسوس نیست و هر کدام بسته به امکانات خود و بودجه خریداران گزینه‌های مختلفی برای ارائه داشته‌اند که نظر مشتریان را جلب کرده است.

معرفی چند تلویزیون مطرح دوو

معرفی چند تلویزیون مطرح جی پلاس

  • تلویزیون جی پلاس ۵۸ اینچ مدل GTV-58PU722S
  • تلویزیون جی پلاس ۴۳ اینچ مدل GTV-43PU742N
  • تلویزیون جی پلاس ۶۵ اینچ مدل GTV-65PU742N
  • تلویزیون جی پلاس ۳۲ اینچ مدل GTV-32PD416N
  • تلویزیون جی پلاس ۴۰ اینچ مدل GTV-40PH416N
مزایا-و-معایب-تلویزیون-دوو-و-جی-پلاس
مزایا و معایب تلویزیون دوو و جی پلاس

مزایای تلویزیون دوو

  • قابلیت هیجان‌انگیز سینمای سه‌ بعدی و چهار بعدی
  • بدون فریم و طراحی ظاهری بسیار زیبا
  • گیرنده دیجیتال نسل سوم با امکان پشتیبانی از فرمت ((265 H HEVC
  • حافظه داخلي 8 گیگابایتی
  • دارای ریموت هوشمند با قابلیت اتصال با بلوتوث
  • برخورداری از ویژگی‌های Air Play و اسکرین میرور
  • برخورداری از قابلیت ارتقای وضوح تصویر (Upscaling)
  • کیفیت و حجم مناسب صدا
  • و…

معایب تلویزیون دوو

  • آسیب‌پذیر بودن تلویزیون در مقابل انعکاس نور
  • هنگ کردن تلویزیون در بعضی از مدل‌ها

مزایای تلویزیون جی پلاس

  • کنترل لوازم صوتی جانبی از طریق کنترل تلویزیون (CEC)
  • قابلیت کنترل تطبیقی صدا در تلویزیون‌های جی پلاس
  • انتقال صدا از طریق بلوتوث به دستگاه‌های صوتی
  • زاویه دید گسترده
  • تنوع در پورت‌ها و درگاه‌های ارتباطی
  • طراحی متفاوت و قاب باریک تلویزیون‌های جی پلاس
  • آنالیز تصویری HDR
  • پنل QLED تلویزیون‌های جی پلاس
  • پنل‌های IPS از نوع A+ مقاوم در مقابل ضربه ها 
  • امکان اتصال موبایل اندروید و Apple به تلویزیون
  • امکان ضبط بر روی حافظه‌ی خارجی
  • امکان صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از حالت Energy Saving Mode
  • امکان کاهش اتوماتیک میزان نویز تصاویر و رنگ ها
  • و…

معایب تلویزیون جی پلاس 

  • پردازنده ضعیف
  • هنگ کردن تلویزیون در برخی از موارد

نتیجه گیری نهایی

 در مقایسه تلویزیون دوو با جی پلاس تلویزیون‌های دوو که هم‌اکنون تحت نظر گروه صنعتی انتخاب (در کنار برندهای اسنوا و بست) تولید و روانه بازار می‌شود، سابقا در کره جنوبی تولید و روانه بازار ایران می‌شد. اما هم اکنون تحت نظارت شرکت داخلی است و از لحاظ امکانات می‌توان گفت که وضعیت بهتری نسبت به جی پلاس دارد. در مقابل برند جی پلاس توسط شرکت خوش‌نام گلدیران از سال ۱۳۹۷ به بازار معرفی شد که در سال‌های گذشته و قبل از تحریم‌ها، نماینده انحصاری واردات محصولات ال‌جی در ایران به حساب می‌آمد. این برند ادعا دارد که قطعات خود را از کره وارد کرده و از همان قطعات ال جی استفاده و داخل ایران مونتاژ می‌کند.

با توجه به سابقه‌ خوب این شرکت در ارائه محصولات با کیفیت بالا، می‌توان گفت که از لحاظ کیفیت و میزان مقاومت و پایداری تلویزیون‌های جی پلاس وضعیت بهتری دارند. اما در کل هر دو تلویزیون از امکانات خوب و تنوع بالایی برخوردارند که می‌توانند مشتریان با سلایق مختلف را جذب کنند. برای خرید هرکدام از این برندها به فروشگاه خانه سپید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *