مقالات

آموزش کانال یابی تلویزیون به روش دستی و خودکار

کانال-یابی-تلویزیون

در گذشته از طریق فنآوری آنالوگ به تنظیم کانال‌ها می‌پرداختند. در بعضی مواقع به دلیل محدودیت این فنآوری، تنظیم تلویزیون با مشکل مواجه می‌شد. این فنآوری واکنشی شدید به نویز داشته و موجب افت کیفیت آن می‌شود. برای انتقال اطلاعات نیز محدود بوده و مقدار انرژی زیادی مصرف می‌کند. تلویزیون‌هایی که سیستم آنالوگ دارند تصاویر را بصورت دیجیتال دریافت نمی‌کنند. برای حل این مسئله گیرنده دیجیتال بوجود آمد و در بازار عرضه گردید. دستگاه گیرنده دیجیتال کانال‌های دیجیتال و فرکانس‌های آنها را دریافت کرده، با سیستم آنالوگ ارتباط برقرار کرده و به سیستم آنالوگ این امکان را می‌دهد که به پخش کانال‌های دیجیتال بپردازد. گیرنده‌های دیجیتال با کیفیت خوبی که دارند در برابر نویز تاثیر پذیر نیستند و با استفاده از آن به شما خواهیم گفت که چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم.

شما به کانال یابی تلویزیون زمانی احتیاج دارید که می‌خواهید بعد از اینکه تلویزیون را خریداری کردید، برای اولین بار کانال تلویزیون دریافت کرده یا مواقعی نیاز به کانال یابی پیدا می‌کنید که کانال‌ها بهم ریخته باشند. انجام این کار به برند تلویزیونی که شما خریداری کردید بستگی دارد. ممکن است ندانید که نحوه کانال یابی به چه صورت است و کانال‌های تکراری در لیست خود چیده باشید. پس اگر با حوصله توضیحات ما را درباره‌ی اینکه چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم بخوانید، این کار دستتان می‌آید.

روش-کانال-یابی-تلویزیون

کانال یابی تلویزیون به چند روش می‌باشد و تفاوت آنها چیست؟

شما می‌توانید برای تنظیم کانال‌ها، کانال یابی را به دو روش دستی و خودکار انجام دهید. استفاده از این روش‌ها برای تنظیم کانال تلویزیون مورد نظر شما، مراحل مختص خود را دارد که در ادامه به اینکه چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم و برای تنظیم کانال، از این دو روش به چه صورت استفاده کنیم، برای شما کامل توضیح خواهیم داد. شاید به این دلیل که سیستم دیجیتال وجود دارد با خود بگویید که کانال یابی دستی به چه منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و کانال یابی بصورت دستی برایتان خسته کننده نیز باشد.

خدمت شما باید گفت که کانال یابی دستی مزایای مختص خود را دارد. حتی در بعضی مواقع امکان این وجود دارد که نسبت به کانال یابی خودکار پر کاربرد تر هم باشد. بطور مثال فرض را بر این بگیرید که شما تمایل ندارید تا مجدد کانال‌ها را تنظیم کنید و کانالی که می‌خواهید در فهرست کانال‌هایی که دریافت کردید نیست. در این صورت است که با کانال یابی دستی شما فرکانس کانال را وارد کرده و کانال را دریافت می‌کنید. 

کانال یابی دستی در تلویزیون‌های قدیمی چگونه است؟ 

با توجه به این مسئله که تلویزیون‌های قدیمی گیرنده دیجیتال ندارند. باید گیرنده از طریق لوازم جانبی به آنتن و تلویزیون متصل شود. تلویزیون‌های قدیمی سیستم آنالوگ دارند. برای تنظیم کانال این تلویزیون‌ها به گیرنده دیجیتال Set-Up-Box احتیاج است. لازم است فرکانس کانال‌ها را وارد کرده و جستجو کنید. بعد ازینکه گیرنده دیجیتال به آنتن و تلویزیون وصل شد، بر روی کنترل گزینه Input را پیدا کرده و آن را فعال کنید. با توجه به اتصال گیرنده به آنتن، گزینه HDMI یا A/V را برگزینید. پس از آن که وارد گزینه منو شدید، کانال یابی دستی را شروع کنید. سپس فرکانس‌ها را که وارد کردید، کانال‌ها را دریافت و به تنظیم انها بپردازید. این روش برای کانال یابی تلویزیون ال جی قدیمی هم انجام می‌شود.

نحوه کانال یابی تلویزیون ال جی به چه صورت است؟

در کانال یابی ممکن است در بخش تنظیمات کانال، شما به اشتباه اقداماتی انجام دهید که کار را برایتان سخت تر کند. کانال یابی در تلویزیون‌های ال جی کار سختی نیست. به همین منظور با خواندن مراحل می‌توانید آنرا یاد بگیرید. تنظیمات به دو صورت دستی و خودکار انجام می‌شود که در ادامه مراحل را توضیح می‌دهیم. کانال یابی تلویزیون ال جی بصورت دستی: بر روی ریموت کنترل گزینه منو را پیدا کرده و روی آن بزنید تا وارد منو‌ی تلویزیون شوید.

نحوه-کانال-یابی-تلویزیون-ال-جی

گزینه راه اندازی set up را پیدا کرده و بعد از آن سراغ گزینه‌ی کانال یابی دستی بروید. 

در قسمت CH VHF/UHF عدد باند پهنا‌ی شبکه مد نظرتان را بنویسید. برای پیدا کردن کدهای پهنا‌ی باند به اینترنت مراجعه کرده یا از طریق مرکز صدا و سیما شهر خود جستجو کنید. هر استانی کد مختص خود را دارد. با پیدا کردن و سپس وارد کردن این کد‌ها می‌توانید شبکه‌های بیشتری را در دستگاه خود آورده و ذخیره کنید. مرحله‌ی بعد از وارد کردن کد، اقدام به فعال کردن گزینه Add (اضافه کردن) است. امکان دارد گزینه Update هم وجود داشته باشد، نیاز است تا این گزینه را هم فعال کنید. با توجه به پهنای باندی که شما وارد کردید، کانال‌های موجود ظاهر می‌شوند. 

روش کانال یابی تلویزیون ال جی بصورت خودکار: کانال یابی به روش خودکار کار را برای شما آسان‌تر می‌کند. در این روش کانال‌ها بصورت خودکار طبق منبع پخش کننده کانال‌ها (صدا و سیما) تنظیم می‌شوند. قبل از انجام هر کاری بر روی کنترل گزینه منو را انتخاب کنید و به بخش کانال یابی یا راه اندازی بروید. با پیدا کردن گزینه‌ی Program و setup آنها را فعال کنید.

نحوه-کانال-یابی-تلویزیون-ال-جی

گزینه کانال یابی خودکار را پیدا کنید و بر روی آن بزنید. پس از انتخاب گزینه‌ی کانال یابی خودکار، دستگاه بصورت اتوماتیک و خودکار شروع به کانال یابی می‌کند. اجازه دهید کانال یابی کامل تمام شود و شبکه‌های دیجیتال را در دسترس شما قرار دهد. حتما یادتان باشد تا زمانی که فرایند کانال یابی به اتمام نرسیده است، به اجرا‌ی برنامه‌ی دیگری نپردازید. بعد از اینکه کانال یابی تمام شد، با زدن بر روی گزینه Ok، منو را ببندید.

نحوه-کانال-یابی-تلویزیون-ال-جی

نحوه کانال یابی تلویزیون سامسونگ چگونه است؟

کانال یابی تلویزیون سامسونگ به صورت دستی حدودا شبیه به تلویزیون ال جی می‌باشد، ممکن است در عبارات و نام گزینه‌ها متفاوت باشند. مانند تلویزیون ال جی به بخش منو و سپس تنظیمات بروید

نحوه-کانال-یابی-تلویزیون-سامسونگ

گزینه کانال یابی را انتخاب کنید. در انواع مختلف تلویزیون‌های سامسونگ، امکان دارد به جای گزینه کانال یابی با عبارت‌هایی مانند  Broadcasting و Channel setting مواجه شوید، گزینه‌ی کانال یابی دستی Manual tuning را انتخاب کنید تا بصورت دستی عملیات کانال یابی تلویزیون سامسونگ انجام گیرد. فرکانس کانالی که مد نظرتان است را وارد کنید تا تنظیم کانال در تلویزیون سامسونگ انجام شود. 

کانال-یابی-تلویزیون-سامسونگ

حالتی دیگر از روش کانال یابی تلویزیون سامسونگ وجود دارد که به صورت دیجیتال می‌باشد. برخی از تلویزیون‌های سامسونگ دارای گیرنده دیجیتال هستند که این گیرنده‌ها امکان پخش شبکه‌های دیجیتال را فراهم می‌کنند. اگر دستگاه شما هم مجهز به گیرنده دیجیتال باشد، می‌توانید کانال‌ها را به روش دیجیتال تنظیم کنید. در تلویزیون خود قسمت Smart Hub را پیدا و انتخاب کنید.

روش-کانال-یابی-تلویزیون-سامسونگ

پس از ورود به این بخش گزینه‌ی Source Menu را پیدا و بر روی آن کیلیک کنید. به بخش تنظیمات بروید و گزینه Channel setting برای تنظیم کانال‌ها انتخاب کنید. لیستی برا شما باز می‌شود که امکان کانال یابی خودکار را فراهم می‌کند. با گزینه‌های Auto Store یا Automatic Scan کانال یابی بصورت خودکار ایجاد می‌شود.

نحوه کانال یابی تلویزیون سامسونگ

پس ازینکه کانال یابی انجام شد، کانال‌های پیدا شده روی دستگاه نشان داده می‌شوند. با ظاهر شدن عبارت Channel Set Up Complete عملیات تنظیم خودکار تلویزیون سامسونگ انجام شده و اعلام می‌شود.

نحوه کانال یابی تلویزیون اسنوا به روش‎های مختلف

جهت تنظیم کردن کانال‌ها به روش دستی، در قسمت منو، وارد بخش تنطیمات شوید. بعد از آن قسمت تنظیمات کانال باز می‌شود. برای تنظیم دستی کانال‌ها، از طریق اینترنت کد پهنا‌ی باند شبکه را پیدا کرده و آن را وارد کنید. با وارد کردن کد کانال‌ها نمایش داده می‌شوند. برای مرتب کردن کانال‌های تلویزیون اسنوا دکمه هوم Home را فشار دهید، بعد از آن در قسمت تنظیمات SETTING وارد شده، با گزینه‌ی تماشا کردن تلویزیون مواجه می‌شوید از آن طریق وارد تنظیمات کانال شوید. سپس با ورود به گزینه‌ی موج دیجیتالی، گزینه‌ی ویرایش لیست برنامه‌ها را انتخاب کنید. این اقدامات مخصوص کانال‌های دیجیتال است. با توجه به مراحل بالا آموزش کانال یابی تلویزیون اسنوا به دو روش دستی و خودکار یا اتوماتیک را برای شما فراهم کردیم. 

مقاله پیشنهادی: بررسی کیفیت محصولات اسنوا

کانال یابی تلویزیون ایکس ویژن به چه شکل است؟

برای تنظیم کانال‌ها در تلویزیون ایکس ویژن، بر روی کنترل منو را که پیدا کردید. از صفحه ای که باز شد گزینه‌ی کانال را انتخاب کنید. باتوجه به روش کانال یابی که مد نطرتان است. دو نوع کانال یابی یعنی دستی بودن یا دیجیتال بودن کانال یابی را انتخاب کنید. در صورتی که شما نوع دیجیتال کانال یابی را انتخاب نمودید، دستگاه شما بصورت اتوماتیک یا خودکار شروع به کانال یابی کرده و لیست کانال‌ها برای شما نمایان می‌شود. 

در تنظیمات کانال اگر قصد دارید کانال یابی دستی انجام دهید. انجام این کار به دو صورت کانال یابی دستی ATV و DTV شکل می‌گیرد. در حالت کانال یابی دستی ATV در این حالت، کانال‌هایی که ذخیره نشده اند، دستگاه آنهارا جستجو کرده و با فرمت آنالوگ و دستی کانال‌ها را ذخیره می‌کند. در حالت دیگر یعنی کانال یابی دستی DTV کانال‌های که ذخیره نشده بودند، زمانی که دستگاه بصورت خودکار جستجو می‌کند، این کانال‌ها با فرمت دیجیتالی و دستی ذخیره می‌شوند.

اگر تمایل به خرید تلویزیون ایکس ویژن دارید به صفحه مربوطه آن در فروشگاه خانه سپید سر بزنید.

چگونه کانال یابی تلویزیون دوو را انجام دهیم؟

تلویزیون‌های دوو دارای گیرنده دیجیتال DVB-T2 هستند. این تلویزیون‎ها ویژگی ای که را دارند آن است که تصاویر HD دریافت می‌کنند. هنگامی که شما قصد دارید به تنظیم کانال‌های تلویزیون دوو بپردازید. شما جهت انجام فرایند کانال یابی تلویزیون دوو قبل از انجام کاری ابتدا بخش منو را بیابید و در قسمت تنظیمات نوع کانال یابی مد نظرتان را تعیین کنید. می‌توانید گزینه‌ی کانال یابی خودکار را فعال کنید تا به جستجو‌ی کانال‌ها بپردازد و در نهایت فهرستی از کانال‌ها را برای شما فراهم کند یا بصورت کانال یابی دستی فرکانس‌ کانال‌هایی که می‌خواهید را وارد کرده و کانال‌ها را طبق نظم و ترتیبی که دوست دارید خودتان آنها را بچینید. 

اگر تمایل به خرید تلویزیون دوو دارید به صفحه مربوطه آن در فروشگاه خانه سپید سر بزنید.

کانال یابی تلویزوین جی پلاس چگونه است؟

با فشار دادن بر روی دکمه منو، برای تنظیم کانال‌های تلویزیون جی پلاس وارد قسمت تنظیمات شوید و بعد از آن به بخش کانال مراجعه کنید. با انجام این کار با سه قسمت مواجه می‌شوید. 

قسمت اولی که با آن مواجه می‌شوید بخش تنطیم دستی دیجیتال کانال‌ها است. وقتی وارد تنظیمات شدید، گزینه‌ی LCN را غیر فعال کنید. بعد از وارد کردن کد پهنا‌ی باند شبکه در بخش VHF/UHF CH، به سراغ گزینه جستجو بروید. تا لیست کانال‌ها نمایان شود. در بخشی دیگر با بروز رسانی اتوماتیک مواجه می‌شوید. اگر Update برای کانال دستگاه شما فرستاده شده است با انتخاب این گزینه کانال دستگاه را بروز می‌کنید. بخش سوم و اخر برای تنظیم کانال در تلویزیون جی پلاس، قسمت تنظیم بصورت خودکار می‌باشد. وارد قسمت تنظیمات که شدید و به بخش کانال که رسیدید، برعکس بخش اول (تنظیم دستی دیجیتال)، گزینه LCN را حتما فعال کنید تا دستگاه بطور خودکار کانال یابی کند.

اگر تمایل به خرید تلویزیون جی پلاس دارید به صفحه مربوطه آن در فروشگاه خانه سپید سر بزنید.

چگونه کانال یابی تلویزیون تی سی ال انجام می‌شود؟

برای تنظیم کانال یابی تلویزیون تی سی ال این اقدامات را انجام دهید. از طریق منو به قسمت تنظیمات بروید. سپس به قسمت کانال مراجعه کنید. بعد از اینکه به قسمت کانال رفتید، گزینه‌ی سازمان دهندهChannel organizer  را بزنید و تایید کنید. این گزینه را که انتخاب کردید، صفحه‌ی گزینه‌ی سازمان دهنده باز می‌شود، کانالی که می‌خواهید تنظیم کنید را از این صفحه پیدا کنید. کانال را که پیدا کردید، دکمه تایید را بزنید. بعد از آن سه گزینه حذفDelete))، مخفی نمودن(Hide) و ویرایش کردن(Edit) ظاهر می‌شوند. با گزینه ویرایش می‌توانید کانال مدنظرتان را با کانالی دیگر جابجا کنید. با این گزینه، کانالی که نمی‌خواهید را حذف کنید و با گزینه پنهان کردن، کانال مورد نظر را مخفی کنید. 

کانال یابی تلویزیون دوو به چه صورت است؟ 

کانال یابی برای تلویزیون دوو به این صورت است که تلویزیون که به برق وصل شده را حالا به کابل یا آنتن متصل کنید. باید تلویزیون جوری تنظیم شده باشد که همه‌ی کانال‌ها بمانند. بر روی کنترل دکمه منو را پیدا کنید و روی آن بزنید. بعد به بخش تنظیمات یا همون  Settings بروید. وقتی که گزینه تنظیمات کانال را انتخاب کردید. با توجه به کابل و آنتی که متصل کردید، کانال مورد نظر را انتخاب کنید. در صورتی که به کابلی وصل نیستید، اقدام به جستجو کنید. هنگامی که منزل را تغییر دادید یا کانالی را گم کردید، برای بروز کردن کانال‌ها، راه خوبی که پیش روی شماست، این است که کانال‌ها را اسکن کنید. بهتراست هر ماه به اسکن یک کانال بپردازید. 

اگر تمایل به خرید تلویزیون دوو دارید به صفحه مربوطه آن در فروشگاه خانه سپید سر بزنید.

چگونه به کانال یابی تلویزیون بست بپردازیم؟

تلویزیون‌های بست مجهز به گیرنده‌ دیجیتال داخلی هستند. با این قابلیت شما امکان پخش شبکه ‌های دیجیتال را بر روی تلویزیون خود دارید. از بخش تنظیمات در قسمت کانال‌، کانال‌ها به شما نمایش داده می‌شوند. با انتخاب گزینه‌ی مورد نظر خودتان جهت تنظیم، می‌توانید به تنظیم کانال‌ها بپردازید.

دلایل کانال یابی نکردن تلویزیون چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند بصورت خودکار یا دستی، کانال یابی شبکه‌های دیجیتال را انجام می‌دهند.بر این امکان است که در برخی مواقع در تلویزیون قابلیت کانال یابی وجود نداشته باشد. یکی از دلایل آن تنظیم نبودن آنتن است. آنتن یک ایجاد کننده ارتباط بین تلویزیون و سیگنال‎های رادیویی می‌باشد. تلویزیون در صورتی توانایی کانال یابی را ندارد که آنتن به طرز قوی ای سیگنال دریافت نکرده و تنظیم نشده باشد. در چنین صفحه ای نوشته‌ی سیگنال موجود نیست No Signal بر روی تلویزیون نمایان می‌شود. از عوامل این مشکلی که ایجاد شده، استاندارد استفاده نکردن از آنتن می‌باشد. اگر آنتن در محل مناسبی قرار نداشته باشد و مرکز آنتن دهی به سمت فرستنده شبکه‌های دیجیتالی تلویزیون قرار نگیرد نیز مشکلاتی به وجود می‌آید. یکی از دلایل عدم آنتن دهی هم ممکن است شکستگی یا شل بودن محل اتصال فیش آن باشد.

اگر در هنگام کانال یابی از انجام این فرایند منصرف شدید، با انتخاب گزینه ی لغو، منتظر بمانید تا کانال یابی بطور کامل پایان یابد. زمانی هم که تلویزیون در حال انجام فرایند کانال یابی است، برنامه‌ای دیگر را اجرا نکنید و فعالیت دیگری انجام ندهید زیرا با این کار برنامه هنگ کرده و اقدامات بعدی را انجام نمی‌دهد. در مواردی که کانال یابی به درستی صورت گرفته است امکان دارد کانال‌ها ذخیره نشوند. این مشکل از بخش تنظیمات تلویزیون نشات می‌گیرد.

زمانی که تلویزیون مشغول به جستجو‌ی کانال‌ها است، تنظیمات Tuning تلویزیون را بر روی حالت Air بگذارید. در این صورت است که همه‌ی کانال‌های دریافتی ذخیره می‌شوند. امکان اینکه تلویزیون مشکل فنی پیدا کند بسیار کم است. اما اگر چنین احتمالی می‌دهید که تلویزیون دچار نقص فنی شده باشد، در قسمت مین بورد MAIN BOARD اگر نقص مشخص شد و نتوانستید آن را تعمیر کنید. باید مین بورد دستگاه خود را تعویض نمایید. در حالتی که تلویزیون مشکل فنی نداشت و فرایند کانال یابی آن ایراد پیدا کرده بود، از یک گیرنده دیجیتال استفاده کنید بهتر است تا اینکه بابت تعمیرات و قطعات آن هزینه پرداخت کنید. با استفاده از گیرنده دیجیتال، نسبت به تعمیرات و تعویض قطعات دستگاه خود کمتر هزینه خواهید کرد.

دلایل-کانال-یابی-نکردن-تلویزیون

حرف آخر

شما برای استفاده از تلویزیون و تماشا‌ی کانال مورد علاقه خود نیاز دارید که تنظیم کردن کانال‌ها را یاد بگیرید. برای تنظیم کانال یابی تلویزوین دو روش دستی و خودکار وجود دارد. معمولا در تلویزیون‌ها از طریق قسمت تنظیمات کانال در تلویزیون این کار انجام می‌شود. عملیات تنظیم کانال در تلویزیون‌ها در انواع گوناگون، اصطلاحات مختلفی دارند و نام گزینه‎های انها باهم فرق می‌کند که در این مقاله به آنها پرداختیم. در این مقاله آموزش دادیم که چگونه تلویزیون را کانال یابی کنیم. با این فرایند کانال یابی شما یاد می‌گیرید کانال‌های ذخیره نشده را ذخیره کرده و بر اساس نظمی که می‌خواهید کانال‌ها را به ترتیب دلخواهتان بچینید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *